När ska man söka vård? Depression

Känner igen mig i det mesta du skriver. Har kämpat länge med mitt jobb och vägrat inse att det inte funkar, och även nu när jag gett upp har jag stunder när jag ändå fortsätter kämpa och tränger undan mitt mående. Det är inte värt det.

Läste att du fått hjälp, hoppas ditt välmående förbättras snart. Din hälsa är viktigare än jobbet :heart

Känner även igen mig i detta :meh: Vissa av mina närmsta anser att så länge man har saker i ens liv som gör en lycklig är det bara att rycka upp sig. Det är inte värre än så.

Lyssna inte! De här människorna kommer troligt aldrig förstå även om de får förklarat, de har inte varit sjuka själv och kan inte sätta sig in i hur det är.

Jag tar mycket avstånd, men har man ork kan man också testa säga ifrån.
Kloka ord❤️Hur många gånger har man inte fått höra att det bara är att rycka upp sig, från bekanta? Depression är en allvarlig sjukdom.
 
Har inte varit utanför dörren sen I tisdags. Husläkare och apotek ligger i samma hus som jag bor i. Men husläkaren sa att det vore bra om jag promenerar. Så jag duschade nyss (inte duschat sen I måndags) och ska gå och köpa en kebab så jag får lite frisk luft.

Behöver mer värktabletter men vågade inte köpa det i tisdags. Måste ta det på ett annat apotek. Mitt närmaste apotek har varnat mig för min överkonsumtion. Här kan man tyvärr inte köpa värktabletter på Ica.

Utan ett jobb att gå till tappade jag styrfart helt. Ingen koncentrationsförmåga så att läsa böcker går bort. Har lyssnat lite på poddar bara. Medvetet valt de kortaste programmen.

Så det är "bara" att rycka upp sig och kämpa vidare.😶
 
Har inte varit utanför dörren sen I tisdags. Husläkare och apotek ligger i samma hus som jag bor i. Men husläkaren sa att det vore bra om jag promenerar. Så jag duschade nyss (inte duschat sen I måndags) och ska gå och köpa en kebab så jag får lite frisk luft.

Behöver mer värktabletter men vågade inte köpa det i tisdags. Måste ta det på ett annat apotek. Mitt närmaste apotek har varnat mig för min överkonsumtion. Här kan man tyvärr inte köpa värktabletter på Ica.

Utan ett jobb att gå till tappade jag styrfart helt. Ingen koncentrationsförmåga så att läsa böcker går bort. Har lyssnat lite på poddar bara. Medvetet valt de kortaste programmen.

Så det är "bara" att rycka upp sig och kämpa vidare.😶
Fast överkonsumtion av värktabletter är inte bra... :( Kanske bra att apoteket säger till?
 
Fast överkonsumtion av värktabletter är inte bra... :( Kanske bra att apoteket säger till?
Nej, såklart är det inte bra. Men om man inte klarar vardagen utan smärtlindring...

Det är sommar ute. Hade velat köpa en glass också men orkade inte gå så långt.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240405_172258_Weather.jpg
    Screenshot_20240405_172258_Weather.jpg
    90,2 KB · Visningar: 65
Kloka ord❤️Hur många gånger har man inte fått höra att det bara är att rycka upp sig, från bekanta? Depression är en allvarlig sjukdom.
Människor kan vara märkligt elaka faktiskt. Jag jobbar ju halvtid och har sjukersättning halvtid. Jag har ju det för att min arbetsförmåga bara är 50 %, ändå får jag kommentarer om att "skönt, du är så mycket ledig" och nu när jag är sjukskriven halvtid på min halvtidstjänst så får jag kommentarer som "fler dagar ledigt, måste vara skönt med så mycket ledigt, det är inte vi andra." Det hade kanske varit skönt om jag varit just ledig och inte sjukskriven? Om min "ledighet" som den kallas av folk inte hade bestått av att vara helt slut, orkeslös och må dåligt?

Förstår mig inte på folk!
 
Människor kan vara märkligt elaka faktiskt. Jag jobbar ju halvtid och har sjukersättning halvtid. Jag har ju det för att min arbetsförmåga bara är 50 %, ändå får jag kommentarer om att "skönt, du är så mycket ledig" och nu när jag är sjukskriven halvtid på min halvtidstjänst så får jag kommentarer som "fler dagar ledigt, måste vara skönt med så mycket ledigt, det är inte vi andra." Det hade kanske varit skönt om jag varit just ledig och inte sjukskriven? Om min "ledighet" som den kallas av folk inte hade bestått av att vara helt slut, orkeslös och må dåligt?

Förstår mig inte på folk!
Samma här jag hade JÄTTE gärna jobbat mer men jag orkar ju inte :(
Samtidigt ska jag hålla mig lika uppdaterad som mina kollegor trots att jag tillbringar hälften så mycket tid på jobbet
 
Har inte varit utanför dörren sen I tisdags. Husläkare och apotek ligger i samma hus som jag bor i. Men husläkaren sa att det vore bra om jag promenerar. Så jag duschade nyss (inte duschat sen I måndags) och ska gå och köpa en kebab så jag får lite frisk luft.

Behöver mer värktabletter men vågade inte köpa det i tisdags. Måste ta det på ett annat apotek. Mitt närmaste apotek har varnat mig för min överkonsumtion. Här kan man tyvärr inte köpa värktabletter på Ica.

Utan ett jobb att gå till tappade jag styrfart helt. Ingen koncentrationsförmåga så att läsa böcker går bort. Har lyssnat lite på poddar bara. Medvetet valt de kortaste programmen.

Så det är "bara" att rycka upp sig och kämpa vidare.😶
Tänker att när du behöver göra något har du någon vän som kan vara med dej lite och kanske hjälpa till med saker o ting.
 
Människor kan vara märkligt elaka faktiskt. Jag jobbar ju halvtid och har sjukersättning halvtid. Jag har ju det för att min arbetsförmåga bara är 50 %, ändå får jag kommentarer om att "skönt, du är så mycket ledig" och nu när jag är sjukskriven halvtid på min halvtidstjänst så får jag kommentarer som "fler dagar ledigt, måste vara skönt med så mycket ledigt, det är inte vi andra." Det hade kanske varit skönt om jag varit just ledig och inte sjukskriven? Om min "ledighet" som den kallas av folk inte hade bestått av att vara helt slut, orkeslös och må dåligt?

Förstår mig inte på folk!
Människor är så otroligt korkade. Som kroniker är man aldrig ledig. 24/7, 365 dagar om året utan minsta lilla fikapaus sliter man. Jag hade så gärna bytt det mot en 40 timmars arbetsvecka och det tror jag de flesta kroniker hade gjort. Tänk att på riktigt få vara ledig!
 
Bry dig inte om sånt där. Det stjäl den lilla energi du har kvar. Det sista du behöver är att försvara dig inför människor som inget kan och inget vill förstå. Problemet är att psykisk ohälsa är rätt tabubelagd och till det så syns den inte. Personen tillhör med största säkerhet gruppen som anser att det bara är att rycka upp sig så blir allt bra. Den typen av människor kommer aldrig begripa förens de själva blivit sjuka.
De förstår inte när de själva blir sjuka heller. De inser inte att det är psykisk ohälsa det handlar om utan får det till fysiska krämpor.
 
De förstår inte när de själva blir sjuka heller. De inser inte att det är psykisk ohälsa det handlar om utan får det till fysiska krämpor.
Sant eller så blir de bara elaka och anser att de har rätt att vara det och tar ut sitt dåliga mående på omgivningen.
 
Människor är så otroligt korkade. Som kroniker är man aldrig ledig. 24/7, 365 dagar om året utan minsta lilla fikapaus sliter man. Jag hade så gärna bytt det mot en 40 timmars arbetsvecka och det tror jag de flesta kroniker hade gjort. Tänk att på riktigt få vara ledig!
Jag håller med dig! Eller att ha en ledig stund som inte äts upp av någon sjukdom som passar på just då för att man "slappnar av" eller för att man har varit "stressad" eller vad tusan nu kroppen har för åsikter för att man lever...
 
Jag håller med dig! Eller att ha en ledig stund som inte äts upp av någon sjukdom som passar på just då för att man "slappnar av" eller för att man har varit "stressad" eller vad tusan nu kroppen har för åsikter för att man lever...
Precis. Jag har börjat jämföra det med att aldrig ha någon vikarie. Oavsett varför det inte har gått att jobba som man borde måste man alltid jobba ikapp samtidigt som man såklart måste göra det man måste göra på jobbet just nu. Att framför sig se någon som försöker putsa fönstren samtidigt på olika sidor av huset ger en liten vink om hur omöjligt det är. Det "roliga" i kråksången är att det gäller oavsett om det är en influensa eller att man har varit uppe två timmar extra en kväll som är orsaken. Eller som veckan som gick, en snöstorm som sätter käppar i hjulet för träning. Att då få höra att "du har det så bra som är ledig jämt" kan få vem som helst att gå i taket.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är inte ute efter att någon ska försöka ställa någon diagnos nu, självklart är det ingen som kan det över nätet. Jag vill bara få lite...
2
Svar
25
· Visningar
4 006
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp