När ska man ta semester

Venus_in_Furs

Trådstartare
agaga.. behöver råd! Är inte van vid att ha massa veckor betald semester så nu till i-landsproblemet vart jag ska lägga dem. Tänkte ta 5 veckor. Skulle ni tagit hela juli + halv vecka in i augusti eller från och med en vecka in i juli till en halv vecka in i augusti och sedan ta en vecka ett par veckor senare, slutet av augusti? Dvs allt ihop eller 4 + 1?

:confused::confused:
 
Sv: När ska man ta semester

Jag lägger semester när jag behöver mer tid hemma. Oftast bara strödagar. Om du vill kan du ju lägga en vecka runt jul-nyår och få extra dagar där, eller omdu vill åka på längre semester under vintern planera in det.
 
Sv: När ska man ta semester

Jag lägger semester när jag behöver mer tid hemma. Oftast bara strödagar. Om du vill kan du ju lägga en vecka runt jul-nyår och få extra dagar där, eller omdu vill åka på längre semester under vintern planera in det.
Jag gör likadant. Den längsta sammanhängande semestern jag haft var nog två veckor, men i regel är det en vecka här, en vecka där, några strödagar o.s.v.
 
Sv: När ska man ta semester

Jag har inte heller haft betald semester tidigare :p

Men jag gör så att jag tar två veckor, sparar två till semester på hösten och sen har jag några dagar så jag kan vara långledig över jul/nyår.

Fundera på om det är något särskilt du vill göra, t.ex. resa eller liknande dit det behövs dagar. Då är det ju ganska smart att spara semesterdagar till det.
 
Sv: När ska man ta semester

Jag tänkte ta 4 veckors sammanhängande semester i år. Det blir nog v 27-30 alternativt v 28-31. Förra året hade jag en veckas semester första veckan i juni (bussresa med mamma) och sedan 3 veckor (28-30) sammanhängande. När jag tagit 5 veckor har jag delat dem 2 + 3 veckor, och jobbat 2-3 veckor emellan. Det har känts som om sommaren har varat längre då faktiskt :)!
 
Sv: När ska man ta semester

Tack för era svar!

Jag har sex veckors semester så tar jag fem i sommar så har jag en kvar till senare!
 
Sv: När ska man ta semester

Men nu blir jag osäker.... ska jag kanske ta fyra veckor i sommar och spara två så att man kan åka på nån härlig långresa till vintern.. tänker samtidigt ifall det inte skulle bli av att man gör det, så vill man ju inte ha missat en vecka av härlig ledighet under sommaren.... SVÅRT!
 
Sv: När ska man ta semester

Men då har du ju en vecka till sparad i alla fall. 4 veckor är en ändå ganska länge och jag tycker att på sommaren när det är ljust och härligt (får man hoppas) så har i alla fall jag mer energi att hitta på saker efter jobbet också än under mörka delen av året. När det sen blir pissigt i november kan man unna sig en sista minuten om man har sparad semester, eller ta långledigt under jul t.ex. Men det är bara så jag resonerar :)
 
Sv: När ska man ta semester

Jag gör likadant. Den längsta sammanhängande semestern jag haft var nog två veckor, men i regel är det en vecka här, en vecka där, några strödagar o.s.v.


Jag har alltid gjort likadant och vet du vad?
Vi gör, enligt Bengt Arnetz professor i socialmedicin vid Uppsala Universitet och Wayne State University i USA, RÄTT! ;)



http://www.dn.se/debatt/lang-semester-inte-battre-an-flera-korta-ledigheter

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14991427.ab

http://polistidningen.se/2011/09/forskare-hackar-pa-semestern/
 
Sv: När ska man ta semester

Är jag inte alls överraskad av.

Jag blir så uttråkad när jag har lång semester (dit räknar jag de tidigare nämnda två veckorna). Sovmorgon varje dag och en ganska kravlös tillvaro är roligt i några dagar, sen klättrar jag på väggarna. Fyra veckor vore en mardröm – dessutom har jag ju nästan inget kvar att ta ut sedan i händelse av att jag verkligen skulle behöva t.ex. för en spontanresa eller för att jag blir så lack på jobbet att jag helst av allt vill avlida men kan rädda läget med några dagars extra ledighet.
 
Sv: När ska man ta semester

Jag brukar ta någon månad i mars/april, sedan kanske ytterligare en vecka eller två i maj, två, tre veckor i juli om det är fint väder och så sista månaden när det börjat snöa och blivit tråkigt i Sverige. Årsskiftet kanske.
 
Sv: När ska man ta semester

Är jag inte alls överraskad av.

Inte sant :)
Jag har väntat i hela mitt yrkesliv på att det skulle dyka upp en studie på det jag funnit så självklart.
Våra semstervanor känns otroligt traditionsbundna.


Jag blir så uttråkad när jag har lång semester (dit räknar jag de tidigare nämnda två veckorna). Sovmorgon varje dag och en ganska kravlös tillvaro är roligt i några dagar, sen klättrar jag på väggarna. Fyra veckor vore en mardröm – dessutom har jag ju nästan inget kvar att ta ut sedan i händelse av att jag verkligen skulle behöva t.ex. för en spontanresa eller för att jag blir så lack på jobbet att jag helst av allt vill avlida men kan rädda läget med några dagars extra ledighet.

Helt på din linje.
 
Sv: När ska man ta semester

Jag tar fyra veckor i september.
Industrisemestern är hemsk, ungar och en jäkla massa folk överallt. Jag är hellre ledig när andra jobbar.
 
Sv: När ska man ta semester

Fast det beror ju lite på var man jobbar också. Vi förväntas ta den större delen av vår semester som sommarsemester, eftersom arbetsbördan är minst på vår arbetsplats då. Jag har 31 semesterdagar/år så även om jag tar 20 under sommaren så har jag ändå en stor del kvar att använda vid annan tidpunkt.
 
Sv: När ska man ta semester

Jag fick veta i en undersökning, kommer inte ihåg vilken nu, att det är bättre för kroppen att ta två veckor semester i taget.
Bl.a för att slippa ''tillbaka-till-jobbet'' ångesten och för att kroppen inte behöver samla kraft i mer än två veckor. Man håller alltså kroppen i bättre trim på detta sätt.

Sen som sagt kan detta vara lika mycket trams som sanning.

Men jag hade nog tagit 2 veckor i slutet på Juni - början på Juli och 2 veckor i slutet av Augusti. Det brukar vara bäst väder då har jag fått för mig =)
 
Sv: När ska man ta semester

Jag tar precis som du skrev, 2 veckor under andra halvan av juni (efter midsommar) och två veckor i augusti.
 
Sv: När ska man ta semester

Inte sant :)
Jag har väntat i hela mitt yrkesliv på att det skulle dyka upp en studie på det jag funnit så självklart.
Våra semstervanor känns otroligt traditionsbundna.




Helt på din linje.

Fast dom där studierna skall man ta med en nypa salt. De brukar dyka upp med jämna mellan rum. Ibland är det bäst om man tar minst tre veckor sammanhängande och ibland är det bäst med strödagar då och då.

Man får helt enkelt göra det som man trivs bäst med själv.

Jag tex vill ha 4 veckor sammanhängande och så spara två veckor att ta under resten av året.
 
Sv: När ska man ta semester

Och jag blir helt förslappad om jag tar lång semester. Två veckor i taget är lagom för mig. Annars blir jag slö, tråkig och uttråkad :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Seaside
·
Fritid Jag har 4 veckor semester att ta ut i augusti. Jag hade planer, men de gick i stöpen när killen jag hade planer med gjorde slut. Så nu...
2
Svar
24
· Visningar
2 588
Senast: anna_panna
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 634
Senast: Saigon
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 061
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp