Bukefalos 28 år!

När skall man börja sko sin häst för första gången?

H

Havannis

I vilken ålder tycker ni hästen minst bör vara innan man skor den första gången?
 
Sv: När skall man börja sko sin häst för första gången?

Jag tycker dom ska gå barfota så länge som möjligt. Jag har skott min 3åriga ponny, tycker själv att det var lite tidigt men han hade hovsprickor och blev ömfotad.
 
Sv: När skall man börja sko sin häst för första gången?

Man skor väl bara om hästen verkligen behöver det inte om den blir en viss ålder .
 
Sv: När skall man börja sko sin häst för första gången?

Man skor väl bara om hästen verkligen behöver det inte om den blir en viss ålder .


Ja, men självklart! och det var ju så jag mena frågan. Om man nu kanske t.ex verkligen behöver sko sin unghäst hur gammal bör då hästen vara minst tycker ni?
 
Sv: När skall man börja sko sin häst för första gången?

det finns nog ingen åldersgräns, man skor när man måste.
finns ju i vissa fall föl som behöver skos och vuxna som aldrig behöver skos:laugh:
 
Sv: När skall man börja sko sin häst för första gången?

Min skoddes för första gången som 4 åring, då hennes hovar sprack, fläktes upp och hon fick blåmärken (första gången hon gick i en "vanlig hage", som inte är vattenpassmätt).
Hade det varit möjligt hade jag gärna haft henne barfota längre.
 
Sv: När skall man börja sko sin häst för första gången?

Man skor för att det behövs av ngn anledning.

Man behöver t ex bara sko fram om man inte rider mer än att det funkar.

Själv skor jag som regel när den rids så mkt att brodd behövs.
Min stora behövdes skos fram innan den ens reds som 3-åring- för att den var plattfotad o slet mer än det växte. Plus att den hade slagit ihjäl sig eftersom den vintern bara bestog av is.
 
Sv: När skall man börja sko sin häst för första gången?

Hur långt är ett snöre?
Man skor när det behövs, oavsett ålder!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 515
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 002
Senast: Miingla
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp