Bukefalos 28 år!

När släppa med fribetäckande hingst???

L

loveisis

Om en hingst går på fribetäckning, måste man då alltid släppa stoet när hon brunstar? Men hon kan gå kvar hos hingsten även när hon slutat brunstat?
 
Sv: När släppa med fribetäckande hingst???

Här hemma hos mig släpps inga främmande ston in till hingsten ifall de inte är i brunst.
Dessutom brukar jag låta handbetäcka första gången och släpper de lösa direkt efter själva betäckningen om jag vill ha de gående ihop.
 
Sv: När släppa med fribetäckande hingst???

Jag har islandshingst som fribetäcker, vet ej om det är skillnad på olika raser ?

Jag brukar försöka släppa ihop stona innan hingsten släpps in så de får göra upp om rangordning först.
det är ju inte hingsten som är högst i rang egentligen, det är ju ett sto.....

Men ofta händer det ju att inte alla ston kommer samtidigt och då släpper jag in det nya stoet utan att fundera över om hon är i brunst eller inte.
OM det går praktiskt sett försöker jag ta ut hingsten och släppa in stoet självt nån timme så hon får göra upp rangordning ifred.
Men går det inte så släpps hon in helt enkelt.


Stona går kvar med hingsten hos mig även när de inte brunstar, de brukar bli minst 3 veckor från de kommer, förutsatt att de brunstade när de kom, oftast blir det runt 4 veckor.
 
Sv: När släppa med fribetäckande hingst???

Här hemma hos mig släpps inga främmande ston in till hingsten ifall de inte är i brunst.
Dessutom brukar jag låta handbetäcka första gången och släpper de lösa direkt efter själva betäckningen om jag vill ha de gående ihop.

Men då tillämpar du egentligen inte fribetäckning utan handbetäckning eller ?

Varför skulle det vara viktigt att stoet är i brunst när hon släpps till hingsten ?
Brukar du endast ha ett sto åt gången tillsammans med hingsten eller är det flera stycken ?
 
Sv: När släppa med fribetäckande hingst???

I min ras är det inte så vanligt att man får en mängd ston så OM hingsten går ihop med några ston så är det oftast endast mina egna (2-3 st.) och det kan ju bli lite hetsigt framförallt med en unghingst (min nuvarande är 3 år) som inte riktigt lärt sig.
Det är heller inte alltför vanligt att de få ston som eventuellt kommer utifrån kommer precis när man vill släppa ihop hingsten eftersom normal fölingsperiod är början av maj-midsommar.

Så helt enkelt jag brukar ta ngt utav mina ston och låta den gå som sällskap tills det stoet som kommit för en betäckning är i brunst, låta hingsten gå i sällskap med de han gått med innan och när vä lstoet är i brunst så släpper jag ihop henne med hela flocken och tar sen några timmar senare ut och handbetäcker henne och sen släpper in hingsten och stoet tillsammans i flocken, då är han 'redan nöjd' för en stund och det slipper bli fullt jagande i hagen och stoet vet vad det handlar om och blir inte skrämd heller (ja det finns en hel del ston som kan bli skrämda vid en fribetäckning om hingsten är het på gröten) och ja gkan också se om betäckningen fungerat bra så att stoet inte bara 'fejkbrunstar' eller har en gulkropp osv som hindrar. Minimerar skador på både hingst och ston tycker jag, och det är lugnare i hagen.

Nu är mina ston redan betäckta så hingsten får gå själv eftersom det även går ett SWB-sto här på bete men så här har jag gjort tidigare med min andra hingst innan han var mera erfaren.
 
Sv: När släppa med fribetäckande hingst???

Ja, då förstår jag.

Jag har inte haft någon unghingst ( han var 6 år när jag köpte honom ) så han var ju redan van så att säga.
Och jo, ston kan ju bli skrämda om det blir lite pang på rödbetan !

Har haft ston som inte vill stå still utan springer iväg, de tar jag ut och handbetäcker såklart.
Man måste ju se till att de blir betäckta men oftast sköter hingst och sto saken själva :)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 128
Senast: Karro-Lina
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 161
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 760
Senast: cirkus
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 057
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp