När slutar barn smaka/undersöka med munnen på allt?

Oregano

Trådstartare
Min snart 11 månaders kille är verkligen helt hopplös. Han är extremt nyfiken och äter på precis allt och det inkluderar även katten öron, svans mm. Så min fråga är enkel, ungefär vid vilken ålder börjar detta avta? Försår att det är väldigt individuellt, men ungefär? :idea:
 
Sv: När slutar barn smaka/undersöka med munnen på allt?

Min son på 21 mån har inte börjat med det än ;) Så det är nog väldigt individuellt :D
 
Sv: När slutar barn smaka/undersöka med munnen på allt?

Min treåring stoppar allt i munnen, fortfarande! Något tröttsamt faktiskt. Men man får mycket användning för mantrat "är det farligt, eller bara äckligt?" Är det bara äckligt så orkar man inte säga till längre...
 
Sv: När slutar barn smaka/undersöka med munnen på allt?

Milton var också sådan att han stoppade allt i munnen. Nu har det faktiskt klingat av, han är 21 månader nu, någon gång kring 1½ slutade han. Jätteskönt men man får ju fortfarande ha koll på saker och ting...

Det enda som fortfarande absolut måste in i munnen är bark och "prydnadsgrus" (som man kan ha i krukor). Bark har vi gott om inne eftersom vår värmekälla är en vedeldad kamin i vardagsrummet. :grin:
 
Sv: När slutar barn smaka/undersöka med munnen på allt?

Det verkar vara väldigt olika alltså. ;) Jag fasar nästan för utesäsongen som börjar snart. Inne finns det ju inget som är direkt farligt för honom att "äta" på, men ute finns det ju hur mycket smått som helst! :eek:

Vore kul om fler skrev hur länge sina barn åt på allt!
 
Sv: När slutar barn smaka/undersöka med munnen på allt?

Min dotter är 16 mån och tycker inte hon stoppar så mkt i munnen... Hittar hon ng på golvet som är ätbart så åker det in, men sällan ngt annat.
Ngn gång ska hon väk smaka på en sten eller så, men det åker ut lika fort igen ;)
 
Sv: När slutar barn smaka/undersöka med munnen på allt?

Nu ljög jag, hon ska promt smaka på spånet i stallet ;)
 
Sv: När slutar barn smaka/undersöka med munnen på allt?

Sonen var ju nätt och jämt en åring förra sommaren och det var en del vaktande (och ätande), det kommer man ju inte ifrån... ;)

För mig var dock mördarsniglarna ett större problem och jag misstänker att det blir ÄNNU värre i år. :eek::cry::eek: Värsta incidenten förra året var sonen som satt med en söndermosad m-snigel i handen, i år misstänker jag att han kommer gå runt i trädgården och samla de äckliga små asen i första tänkbara behållare.

Jag.Kommer.Dö.! :grin:
 
Sv: När slutar barn smaka/undersöka med munnen på allt?

Men fyyy!!! :eek: Sånt har jag inte ens tänkt på! Iofs har vi inga mördarsniglar här (:bow:), men det kryllar ju av allehanda djur som säkert ska smakas på. Då känns kattens svans som ett mindre problem. ;)
 
Sv: När slutar barn smaka/undersöka med munnen på allt?

Elinkans inlägg skulle kunna vara skrivet av mig. Min treåring stoppar ALLT i munnen (utom mat) . Däremot tvååringen stoppar sällan saker i munnen.
 
Sv: När slutar barn smaka/undersöka med munnen på allt?

Våran treåring tuggar också fortfarande på saker. Den minsta på 1½ stoppar sällan något i munnen och oftast åker det ut lika fort igen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 516
Senast: Amk
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 547
Senast: Björk
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 420
Senast: Ajda
·
Småbarn Har en kille på 15 månader som är väldigt aktiv och är igång från morgon till kväll. Sover till min stora lycka mitt på dagen mellan...
Svar
19
· Visningar
1 749
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp