När söka hjälp vid depression och självmordstankar?

Sommarblomma

Trådstartare
Jag kan inte sova. Sover max ett par timmar sen är jag vaken igen.
Får inte i mig någon mat, allt bara fastnar i munnen och går inte att svälja. Försöker äta för jag vet att jag mår dåligt om jag inte gör det men det går inte. Nu har jag inte ätit eller druckit något på mer än ett dygn.
Nu har jag gråtit i närmare 3 timmar. Jag känner mig så fruktansvärt ensam och övergiven.

Funderar på de enklaste sättet att ta mitt liv på, men kommer inte på något eftersom det inte finns något enkelt sätt. Men jag skulle vilja göra det för det skulle bli så mycket bättre för alla i min omgivning om jag inte fanns. Jag är bara en belastning för alla och ställer till det och är jobbig med att inte må bra.

Mitt hjärta är brustet då den person jag älskar mest inte vill veta av mig. Jag ser bara en utväg att få hen att förstå hur viktig hen är för mig och det är att avsluta mitt liv så hen slipper mig. Då kommer hen även att ärva och förhoppningsvis inse hur viktig hen var.

När är det dags att kontakta psykakuten? Vad kan de göra?
 
Sv: När söka hjälp vid depression och självmordstankar?

Du, det är inte värt att ta livet av sig även om man mår skit! Jag gick igenom en skit period som tonåring och var ett steg ifrån att kliva ut framför ett framrusande godståg, varför jag inte fullföljde var för att jag tänkte på vad som kommer hända om 10 år.

Nu är jag här, 10 år senare, visst jag tog en dag av helvetet i sänder och det var enormt jobbigt.

Jag vet inte vem det är som du älskar men som inte vill veta av dig, men även om den personen må vara din mest älskade idag så går det att släppa taget och hitta nya (såvida det inte rör sig om familjemedlem).

Varför är du en belastning för din omgivning? Det tror jag inte på. Jag tror du ger dig själv för lite cred och klankar ner på dig själv (jag själv är expert på att klanka ner på mig själv och tro det värsta).

Att begå självmord är det mest egoistiska man kan göra. Jag tycker definitivt du ska gå å prata med någon kurator på vårdcentralen. Det kan vara skönt att ha någon som lyssnar och ger dig stöd. Har du vänner så få dem att avleda dig från dina tankar och försök skaffa dig ett liv och gå vidare hur tungt och jobbigt det än må vara, så kommer du tacka dig själv en vacker dag att du vågade/orkade fortsätta och ta dig igenom det.

Kämpa på och välj livet, ingen vet vad som väntar bortom döden och vi kommer dit förr eller senare ändå. Så det är lika bra att leva och göra livet till något roligt och ge fingret åt allt det där jobbiga. Vi kan och därför ger vi inte upp! Jag tror på dig, du kommer ta dig igenom det här, ge inte upp!

Många kramar till dig. :heart
 
Sv: När söka hjälp vid depression och självmordstankar?

För mig låter det som om du egentligen inte vill dö utan straffa den som lämnat dig och den ultimata hämnden skulle vara att personen fick veta att den var orsaken till din död.

Men ingen är värd att dö för och ingen är så dålig att de ska straffas på det sättet. Hur hårt det än är så kan du inte tvinga någon att tycka om dig. Hur hade du själv tänkt om någon som du inte älskar sagt till dig; "om du inte älskar mig så dödar jag mig själv som straff."

Att utgå från att alla skulle må bättre om du inte finns är också bara egoistiskt tänkt. Vad ger dig rätt att bestämma hur andra mår?

Låter jag tuff, hård och kall? Ja, det är möjligt men det är dags för dig att ta ansvar för dig själv och söka hjälp. Ring akutmottagningen på närmsta sjukhus NU om du känner att du inte kan vänta till vårdcentralen är öppen.
 
Sv: När söka hjälp vid depression och självmordstankar?

Jag känner en karl som ställer upp för en telejour som heter jourhavande medmänniska. Den har öppet dygnet om hela året. Tele 08-7021680. Skulle du råka få prata med någon som du inte gillar så be vänligt att få byta till en annan.

Psykakuten? Jag vet inte om dom vill ta emot dig. Försök med den vanliga akuten imorgon om du fortfarande inte har kunnat dricka, för dricka måste man ju. Försök dricka till ex äppeljouice (inte iskall) eller örtte med socker i för att få upp blodsockret en stund. Klarar du det så blir det lite lättare att äta sedan

Nej, ta inte livet av dig. Visst, den du älskar skulle förstå att du var betydelsefull men troligen också få väldigt svåra skuldkänslor och till vilken nytta om du då redan är död?! Jag tror också att du förr eller senare kommer att kunna lära känna och älska någon ny och bli älskad tillbaka. Livet är en gåva än om det inte känns så nu.
 
Senast ändrad:
Sv: När söka hjälp vid depression och självmordstankar?

Du kan ringa sjukvårdsupplysningen till att börja med. Om de tycker du ska komma in kan de i alla fall ge dig sömntabletter så att du får sova. Det hjälper faktiskt. Det hjälper också att prata och söker du vård får du prata med någon som är utbildad. Be att få tid sedan hos kurator eller terapeut. Har du någon kompis/släkting du kan kontakta? Jag förstår att det är jävligt men det finns hjälp att få som är till för situationer som din. Lycka till!
 
Sv: När söka hjälp vid depression och självmordstankar?

Det är dags att söka hjälp NU. Det är svårt att få perspektiv på sina känslor i din situation. Tro mig, jag vet!
Sen ska du veta att, hur du än upplever det nu, så om du skulle avsluta ditt liv, så är det det värsta du kan utsätta dina närstående för. Tro mig, jag vet!
 
Sv: När söka hjälp vid depression och självmordstankar?

Kan du inte äta och dricka alls är det allvarligt. Mat klarar man sig utan ett tag men vätska är fullständigt nödvändigt att få i sig. Dessutom pratar du om självmord så du ska kontakta psykakuten NU. Brustet hjärta läker, man kan ta sig vidare, men i ditt läge låter det som om du behöver hjälp.
 
Sv: När söka hjälp vid depression och självmordstankar?

Kontakta psykakuten nu på en gång. Funderar du på att avsluta ditt liv så är det allvarligt. Hoppas att du snart mår bättre!
 
Sv: När söka hjälp vid depression och självmordstankar?

Jag känner en karl som ställer upp för en telejour som heter jourhavande medmänniska. Den har öppet dygnet om hela året. Tele 08-7021680. Skulle du råka få prata med någon som du inte gillar så be vänligt att få byta till en annan.
Kl 21-06 har de öppet, inte dygnet runt.
 
Sv: När söka hjälp vid depression och självmordstankar?

Har du kvar psykologkontakten du skrev om i din förra tråd? Isf är det väl en bra väg att börja där, h*n ska kunna hjälpa dig till en läkarkontakt.
 
Sv: När söka hjälp vid depression och självmordstankar?

Jourhavande medmänniska har öppet 21-06 och inte dygnet runt, jag rörde visst till det. Jag har aldrig ringt dit själv och jag vet inte om man kan få snacka med samma person flera gånger, kanske inte eftersom de flesta inte ställer upp mer än typ en gång varannan vecka eller så.

I Karlstad finns det ett ställe som heter Samtalsakuten. Dom tar emot folk i akut kris och erbjuder max tio samtal. Jag vet inte vart du bor, bor du inte inom rätt distrikt för att söka dit så kanske det finns något liknande?

Kyrkan har också folk som du kan tala med. Dom frågar inte om du är kristen eller inte. Har du`till ex varit i kontakt med någon diakon någon gång? Då du börjar må bättre så kan dom kanske hitta någon uppgift till dig. Det är en gåva att få vara till glädje för andra också vare sig det gäller att spela och sjunga eller hjälpa någon pensionär att ta sig till deras onsdagsträff. Några kan behöva hämtas hemma och sedan få hjälp att komma hem igen. (Bara ett par exempel, finns ju annat också att välja på.)

Du behöver akut hjälp för att få dricka och sedan sova ut ordentligt. Psykakuten är bäst men jag vet att dom ofta är överbelastade och därför prioriterar bort en massa folk som behöver hjälp. Jag tänkte att din kris ändå är ganska vanlig och att du nog kunde bli lika väl förstådd och omhändertagen på den vanliga akuten. Finns det någon du kan bo hos ett tag? En snäll släkting eller vem som helst. Du borde inte vara ensam nu.
 
Sv: När söka hjälp vid depression och självmordstankar?

Tack för era svar och stöd.
Efter att ha läst här ringde jag till nationella hjälplinjen och efter att ha fått prata där känns det i alla fall som att jag kommer att överleva. Bestämde att jag på måndag kontaktar den psykolog jag tidigare gick hos igen. Nu ska jag bara försöka överleva denna natten och hela dagen imorgon. Det som oroar mig mest är att jag inte har varken hunger eller törst känslor just nu. Försöker få i mig lite att dricka men ganska tomt både i kylskåp och skafferi så blir bara lite vatten, men bättre än ingenting. Ligger bara hemma i soffan oförmögen att göra något alls. Borde vara jätte trött men kan inte somna.
 
Sv: När söka hjälp vid depression och självmordstankar?

Man klarar sig ganska länge utan mat så det behöver du inte vara så orolig för. Har du någon buljongtärning hemma? Gör i så fall lite varm buljong och ät skedvis. Det brukar göra underverk för min aptit i alla fall :). Om du inte kan sova så var vaken och slösurfa lite eller om du kan hitta något hjärndött dataspel som tar tankarna från det dåliga. Kanske kan du lägga dig i soffan och kolla på någon TV-serie? Att ligga i ett mörkt och tyst rum med sina egna tankar som enda sällskap är sällan en bra idé när tankarna är lite sjuka. Sedan går du till psykakuten i morgon bitti. Där kan du eventuellt bli inlagd och blir du det så är det bara att tacka och ta emot. Det kan vara ganska skönt att ha folk omkring sig dygnet runt när man inte riktigt litar på sig själv.

Både jag och min sambo har varit där du är nu. Inte av samma anledning, men ändå. Det går över! Och det kommer kännas så himla mycket bättre! Jag vet att det inte känns så nu, eller att du inte kommer klara dig tills det känns bättre. Men det gör nästan alla som genomgår en depression.

När det gäller sömnbrist så hade jag också svårt att sova när jag var sjuk, och vid ett tillfälle var jag vaken nästan 3 dygn. Sen började jag hallucinera och det var lite otrevligt. Så be att få utskrivet lite sömnpiller. Du behöver inte vara så orolig för att du ska försöka ta livet av dig med dessa, det är ganska jättesvårt säger en läkemedelskunnig vän. Några varianter skrivs i alla fall ut i 100-pack till deprimerade patienter.
 
Sv: När söka hjälp vid depression och självmordstankar?

Fint att höra att du ringde och att du har en plan för måndag. Att du inte är hungrig eller törstig är nog ganska naturligt just nu, men jättebra att du dricker!! Du får väl gräva djupt i skafferiet, tipset med buljong ovan låter klokt. Hoppas dagen blir uthärdlig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 641
Senast: Trott
·
Relationer Jag har sen snart 2 år tillbaka levt med en alldeles underbar. Jag skulle vilja påstå att det är min livsstörsta kärlek som jag hittade...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
61 369
Senast: Voeux
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 569
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 551
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp