när täckar ni era hästar/ponnys??

H

haaalooo

liten intressant fråga!
vid vilken tempratur täckar ni eran häst, och varför?skriv gärna ras, ålder m.m...
;)
 
Sv: när täckar ni era hästar/ponnys??

Endast på vintern när det är kallare än - 30 grader ute och vid nederbörd av blötsnö.
Gäller oavsett ras och ålder..
Klipper inga hästar öht, utan dom får sätta en ordentlig vinterpäls..
 
Sv: när täckar ni era hästar/ponnys??

när dt börjar bli kalt! började för ett pat veckor sen!
vrmblod sto 15 år! tränar å tävlar regelbundet,i ridhus å går ej att klippa! :idea:
 
Sv: när täckar ni era hästar/ponnys??

Kallblodstravare: valack 21 år + sto 13 år. Täckas med fleecetäcke och ett bomullstäcke utanpå om dom ska tillbaka ut i hagen och dom har blivit ordentligt svettiga (för att torka upp) annars ingenting. Kan lägga på ett regntäcke om det är blötsnö, spöregn edyl och jag ska ut och rida senare på dagen. (Mest bekvämt för mig att slippa borsta en jätteblöt häst.)
 
Sv: när täckar ni era hästar/ponnys??

Täckade mina hästar sedan mitten av augusti vid regn. Sedan början av september alltid ute och inne oavsett väder. Ponnyn fick iofs inte täcke på sig inne eller ute förrens han vart klippt vilket var i mitten/slutet på september. Jag täckar hästarna för att jag håller i gång och tränar och tävlar även under vinterhalvåret och pälsen torkar ju aldrig om den är lång och blött och med mycket päls svettas de gärna vid arbete. När hästen är klippt måste den ju ha täcken för att inte antingen frysa eller sätta ny päls. Den stora hästen är iofs inte klippt, men är väldigt kort i pälsen och jag hoppas att jag slipper klippa honom samt att han är ganska frusen av sig(nyimporterad häst). Ålder och ras tycker jag spelar mindre roll i denna fråga, det är ju vad man gör med hästarna som spelar roll. Skulle jag ha en häst som vila, unghäst eller skogsmulle skulle jag låta hästen sätta vinterpäls och strunta i täcke, bara ha det när det är väldigt blött för att de inte ska bli nerkylda.
 
Sv: när täckar ni era hästar/ponnys??

Täcke ute när det blåser och regnar och är under 5 grader c:a. När den där råa känslan finns... Endast tunnt regntäcke, om det inte blir neråt -15 och blåser eller så. Han är hellre för kall är för varm.

Har täcke för att jag ska slippa raka honom, eftersom han blir väldigt öm efter rakning. Samt att han uppskattar inte själva förfarandet under tiden man rakar :D

12år korsning, liten häst.
 
Sv: när täckar ni era hästar/ponnys??

Mina "raggsockor" kan på sin höjd få regntäcke på när det är mycket blött och kallt...under 4+ och ner mot -10. Men bara om det är blött/nederbörd. Annars täckas ingen...inte ens vid minus 35. Har fri tillgång till grovfoder. :cool:
 
Sv: när täckar ni era hästar/ponnys??

Halvblodssto, 7 år, börjar jag täcka redan i aug-september(stalltäcke) i samband med att hon stallas upp för vintern. Detta för att hon inte ska lägga så mycket päls, vilket hon iof ändå gör och måste klippas. Täckas sen vintertid pga att hon är klippt.
Täcket plockas bort på våren när det blir varmgrader ute.
 
Sv: när täckar ni era hästar/ponnys??

Jag har två helt olika hästar, en 21-årig hingst med 75 % fbl och en 4-årig ullboll till nordis ;) Hingsten har ett tunt regntäcke på sig om det regnar och temperaturen är lägre än ca 15 grader annars står han och huttrar. Nu har han det tunna regntäcket hela dagen ute eftersom det inte är mer än runt 6 grader. Blir det bara strax över nollstrecket får han ett ulltäcke under regntäcket och blir det många minus åker viintertäcket på. I stallet har jag nu börjat med ulltäcket igen. Vid många minus blir det thermotäcket.

Nordisen ser redan ut som en fluffig nalle i full vinterpäls. Hade tänkt täcka honom i början av hösten och då bara med ett tunnare regntäcke för att kanske slippa riktigt lika tjock päls, men han höll på att svettas ihjäl. Så nu kommer han bara att ha på sig regntäcket om det ser ut att bli/eller är regn/slask. Om han är svettig efter ridning, vilket han alltid brukar bli, så har ett bomulls/svettäcke på sig är han riktigt blöt blir det helhalstäcket i fleece en stund först.
 
Sv: när täckar ni era hästar/ponnys??

Piraja skrev:
Mina "raggsockor" kan på sin höjd få regntäcke på när det är mycket blött och kallt...under 4+ och ner mot -10. Men bara om det är blött/nederbörd. Annars täckas ingen...inte ens vid minus 35. Har fri tillgång till grovfoder. :cool:

Glömde nämna att jag har en korsning fbl/vbl och en Welsh Cob ;)
 
Sv: när täckar ni era hästar/ponnys??

En Haflinger 13 år tunnt regntäcke vid blötsnö och ett svettäcke om hon behöver torka upp efter ridningen innan utsläpp.
C-ponny 19 år fryser vid minusgrader och täckas efter behov.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig. Men betyder det att man lägger...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 795
Senast: Apollo 13
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
886
Senast: Amk
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 620
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel
Hästnyheter Beroende på hästens ras, ålder, kondition och päls har de olika förutsättningar för att klara vinterns kallaste dagar olika bra. Här ger...
Svar
0
· Visningar
130
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp