När tar tiken emot hanhunden

N

Natalyah

Hejsan!
Vi har funderat på att ta valpar på min tik men vi har fått höra lite olika versoner om när man ska föra ihop tiken med hanhunden?
Det jag har fått höra är att tiken är "mottaglig" efter att hon slutat blöda och att de vara i upp till 14 dagar, stämmer de?

Jag försöker oxå hitta en passande han hund.
Istället för att annonsera privat kan man inte föra hunden till en kennel för "betäckning" eller vad de heter där?
Är de någon som gjort de.
Min hund är inte renrasig men hon är en draghund så de är väll effektiviteten som räknas.
 
Sv: När tar tiken emot hanhunden

Man märker väl på tiken vilka dagar hon är mottaglig, och ställer då upp sig för det mesta och för undan svansen på ett speciellt sätt. Dom flesta tikar blöder inte alls under den perioden, men vissa kan blöda litegrann.

Det allra säkraste sättet är att "plåga" en stackars hanhund och se om tiken ställer upp sig, för att sen avbryta och åka till den rätta hanen. Allra bäst är ju om man har möjlighet att prova med den aktuelle hanen direkt från början, men oftast så är det ju inte så.

För att hitta en passande hanhund får du nog kolla upp vilka draghundar som det gått bra för, vilken kennel som kommer ifrån, vad deras syskon gjort, hur friska dom är, och vad som finns i släkten (långdistansare, kortdistansare, sjukdomar etc etc) och om uppfödaren/kennelinnehavaren är villig att låta sin renrasiga hane para en blandras i försök att få fram bra draghundar.

Nu är jag inte alls kunnig inom draghundvärlden, så jag vet inte hur det funkar där. Men så funkar det i "min" värld i alla fall. Hoppas att jag kunde hjälpa dig något :)
 
Sv: När tar tiken emot hanhunden

Vill du avla bättre draghundar så är det i draghundskretsar du ska leta, exempelvis tävlingar och liknande. Kolla runt om du hittar någon hane som du gillar och som du vill tillverka fler av och fråga ägaren om en parning kan tänkas vara möjlig.

När tikar höglöper är invididuellt, men från ungefär tio dagar efter att löpet börjat kan du räkna med att höglöp är möjligt. Höglöpet brukar sedan vara i ungefär en vecka eller så. Min tik börjar höglöpa på dag 14-15 och det fortgår i ca sex dagar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Några av mina valpköpare med tre tikar som bor på egen gård på landet har problem med en grannes hanhund som rymmer till dom hela tiden...
Svar
12
· Visningar
3 379
Senast: Mitra
·
Övr. Hund Åkte bort med familjen i helgen och kollade upp noga vilket hundhotell härikring som hade bäst rykte. Det var inte så många att välja på...
2
Svar
27
· Visningar
3 908
Senast: Blandrastik
·
S
Övr. Hund Jag har fått förfrågan om parning på min ena hanhund. Han är en Border Collie som vallar mycket bra här hemma på gården, dock aldrig...
Svar
4
· Visningar
827
Senast: pumah
·
C
Övr. Hund Går du i rottis-köpar tankar?! Läs då det här först!! V A R N I N G !:devil: När du köper oregistrerad rottweiler köper du inte en...
Svar
2
· Visningar
1 311
Senast: Generalen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp