Bukefalos 28 år!

Finns det någon uppfödare här som kan hjälpa mig?

S

smeagol

Jag har fått förfrågan om parning på min ena hanhund.

Han är en Border Collie som vallar mycket bra här hemma på gården, dock aldrig tävlat i det. Tävlad däremot i Lydnad och Agility.

Min kompis har ställt ut honom två gånger och han har fått ettor båda gångerna varav en gång blev han tredje bästa hanhunden i sin klass. (Då var det 14 hundar i klassen)

Annars är han en go familjemedlem som kommer överens med alla, djur som människor (och även människobarn ;) ).


Nu undrar denna som har frågat vad jag vill ha för en parning.
Personligen bryr jag mig inte om hunden sätter på en annan hund eller inte. Varför skulle jag ha betalt för det?

Men så kan man tydligen inte tycka enligt tikägaren som vill att allt ska gå rätt till.
Hennes tik är meriterad också.

Vad är normalt att ta i språngavgift och levande valp avgift?
Hanhunden är ju hur go somhelst men hur vet man hur han nedärver sig?

Och sedan skulle jag höra om kontrakt?

Jag funderar på att jag kanske vill ha en valp ur kullen beroende på vad det kommer ut för något :D

Så jag vill gärna skriva något avtal med att jag vill det + att jag vill ha första tjing på vilken valp.
Eventuellt att jag får betala nån mellanskillnad om det blir för få valpar eller? I så fall vad är human mellanskillnad hur räknar man ut den?
Kanske omparning som mellanskillnads-pris?


Hur formulerar man det här i ett avtal? Eller finns det färdiga?

Är jag kanske helt ute och cyklar överhuvudtaget? Med allt! haha

Tacksam för snabbt svar då tiken bör vara i löp om ett par dagar bara....

:banana:
 
Sv: Finns det någon uppfödare här som kan hjälpa mig?

Om tikägare och du själv vill bli betraktad som seriösa, så ska båda hundarna vara gk vallhundar, hd-röntgade och ögonlysta..

Normalt sett i renrasavel tar man 10% av valppriset i språngavgift och 10% per levade född valp eller en valp..
 
Sv: Finns det någon uppfödare här som kan hjälpa mig?

Nu undrar denna som har frågat vad jag vill ha för en parning.
Personligen bryr jag mig inte om hunden sätter på en annan hund eller inte. Varför skulle jag ha betalt för det?

Men så kan man tydligen inte tycka enligt tikägaren som vill att allt ska gå rätt till.
Hennes tik är meriterad också.
Din hane är alltså inte meriterad på vallprov och då kommer valparna inte att kunna registreras i SKK, de blir alltså "blandraser". Om din bekant är så mån om att allt ska gå rätt till så undrar man ju hur personen i fråga tänker, eftersom h*n inte kommer att kunna registrera valparna?
 
Sv: Finns det någon uppfödare här som kan hjälpa mig?

Tack för svaren, ni behöver dock inte ha sådan nedlåtande ton? Jag är inte avelsinsatt och vet ingenting om detta, jag har tydligen bara en fin hund och fått förfrågan om parning.

Naturligtvis kommer jag prata med tikägaren och höra vad hon säger.

Hennes hund är som sagt meriterad men min är inte det angående vallhundsgrejer. Detta är något vi inte pratat om ens.

veterinärt kollade är i alla fall min hund och säkert hennes tik också.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om att skaffa valp när man har en gammal hund? Min shih tzu tik är 11 år. Jag pluggar just nu på distans så just nu har...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 424
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 148
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp