När vården inte hjälper till

MissFideli

Trådstartare
Min syster gjorde illa sig för ett år sen när hon blev omkulldragen av en häst och stukade foten. Foten blev dubbel, knallblå och hon gick kryckor.
Sakta blev det bättre, sen vände det och blev sämre. Sjukgymnast tittade på den tidigt i våras och tyckte att det kändes som att nått satt fast i vristen. Han ville därför inte ge henne mer än lätta övningar och remitterade till ortoped för noggrannare genomgång. Vanlig röntgen och magnetröntgen (tror jag det var) gjordes. Man ser inget på vanliga röntgen och magnetröntgen visar nån pytteinflammation. Inget som förklarar smärtan säger ortopeden. Hon skickades hem på vila över sommaren. Nu är sommaren över, hon har ondare än någonsin, vaknar på nätterna och så. Foten är fortfarande svullen.
Vad göra nu?
 
Min syster gjorde illa sig för ett år sen när hon blev omkulldragen av en häst och stukade foten. Foten blev dubbel, knallblå och hon gick kryckor.
Sakta blev det bättre, sen vände det och blev sämre. Sjukgymnast tittade på den tidigt i våras och tyckte att det kändes som att nått satt fast i vristen. Han ville därför inte ge henne mer än lätta övningar och remitterade till ortoped för noggrannare genomgång. Vanlig röntgen och magnetröntgen (tror jag det var) gjordes. Man ser inget på vanliga röntgen och magnetröntgen visar nån pytteinflammation. Inget som förklarar smärtan säger ortopeden. Hon skickades hem på vila över sommaren. Nu är sommaren över, hon har ondare än någonsin, vaknar på nätterna och så. Foten är fortfarande svullen.
Vad göra nu?

Ta ny kontakt med fysioterapeuten.
Man har gjort ganska mycket för din syster, tycker jag, i och med att ortoped har bedömt och MRT har gjorts.

Det är ju inte alltid som "vården" kan bota de problem människor får när vi skadar oss.
Om ortopeden inte ser operation som en behandling med chans till förbättring så är ju rätt träning och rätt belastning det som gäller.
Eventuellt fundera på vilka skor man använder.
 
Jag kan tycka att din syster skulle kunna få hjälp av sjukgymnast eller fysioterapeut, men annars är det ju inte så att "vården" kan trolla eller magiskt hela om de inte hittar vad som är fel.
Har en dotter som gått i flera år med problem med svullna och onda anklar men som bara får smärtstillande tradil och inget mer, men det är inte så mycket man kan göra annat än anpassa sig med mobilisering efter förmåga och anpassa med lämpliga skor tex.
 
Ta ny kontakt med fysioterapeuten.
Man har gjort ganska mycket för din syster, tycker jag, i och med att ortoped har bedömt och MRT har gjorts.

Det är ju inte alltid som "vården" kan bota de problem människor får när vi skadar oss.
Om ortopeden inte ser operation som en behandling med chans till förbättring så är ju rätt träning och rätt belastning det som gäller.
Eventuellt fundera på vilka skor man använder.

Hon var där igår och han tycker det är jättekonstigt att dom inte hittar nått eftersom nått sitter tydligt fast. Operation var på tal, men ortopeden sade att det inte var så smart eftersom röntgen inre visar vad som är fel.
 
Jag kan tycka att din syster skulle kunna få hjälp av sjukgymnast eller fysioterapeut, men annars är det ju inte så att "vården" kan trolla eller magiskt hela om de inte hittar vad som är fel.
Har en dotter som gått i flera år med problem med svullna och onda anklar men som bara får smärtstillande tradil och inget mer, men det är inte så mycket man kan göra annat än anpassa sig med mobilisering efter förmåga och anpassa med lämpliga skor tex.

Smärtstillande verkar inte hjälpa. Just nu går hon hemma, hon fick sluta jobba som hästskötare. Problemet är väl att det verkar som att hon inte klarar nått jobb som handlar om att gå och stå.
 
Hon var där igår och han tycker det är jättekonstigt att dom inte hittar nått eftersom nått sitter tydligt fast. Operation var på tal, men ortopeden sade att det inte var så smart eftersom röntgen inre visar vad som är fel.

Så kan det vara.
Och att operera "i blindo" är säkert en riktigt dålig idé.

Det kan ju bli så att din syster tvingas acceptera att hon har ont i fotleden, behöver träna och belasta rätt, och välja yrke utifrån sin funktion.

Det är en farlig sport, "hästeriet", och ibland skadar vi oss.
 
Jadu.. Ge sjukgymnastik en chans till. Minst 6 månader regelbunden träning.

Jag skadade höften för 10-15 år sen och är fortfarande inte "hjälpt". Har röntgat, MR, ortoped, sjukgymnast, muskelavslappnande, smärtstillande, antiinflammatoriskt och ingen vet vad det är för fel. Sjukgymnastik har förvärrat symptomen så nu ska jag till ortoped igen.
 
Om jag hade varit din syster, och upplevt så stora och begränsande besvär under så lång tid som ett år utan förbättring, så hade jag kontaktat en annan en ortoped för en ny undersökning/bedömning.
 
Så kan det vara.
Och att operera "i blindo" är säkert en riktigt dålig idé.

Det kan ju bli så att din syster tvingas acceptera att hon har ont i fotleden, behöver träna och belasta rätt, och välja yrke utifrån sin funktion.

Det är en farlig sport, "hästeriet", och ibland skadar vi oss.

Så för att det var en häst så ska man rycka på axlarna och gå vidare tycker du? Men om det hade varit en trafikolycka så hade det varit en annan sak? Ja, så kan man ju tycka om man vill. För mig spelar orsak ingen roll.
 
Jadu.. Ge sjukgymnastik en chans till. Minst 6 månader regelbunden träning.

Jag skadade höften för 10-15 år sen och är fortfarande inte "hjälpt". Har röntgat, MR, ortoped, sjukgymnast, muskelavslappnande, smärtstillande, antiinflammatoriskt och ingen vet vad det är för fel. Sjukgymnastik har förvärrat symptomen så nu ska jag till ortoped igen.

Hon säger att sjukgymnastik inte hjälper alls, utan snarare förvärrar. Men kanske får hon fel övningar, jag kan ju inte sånt.
 
Låter lite som min skadehistorik... Man måste vara envis och tjata sig framåt verkar det som, jag är inne på andra året nu. :crazy:

Hon kan inte hitta någon fysioterapeuft som kör ultraljud också? Då kan man ju titta medan man rör foten och därför se om något ligament fastnar.

Jag har varit hos tre olika ortopeder, varav den sista är den som har varit mest envis att hitta felet. Jag har fått i hemläxa att rita ett kryss på foten varje gång det gör ont för att kunna hitta det exakta skadeläget, och sedan fota det så vi vid återbesök kan se exakt vart felet sitter. Sen sprutade han en sena/senskida med kortison för att se om det gjorde skillnad för smärtan. Nu ska jag använda foten så vanligt jag kan i 6 veckor för att se om det lindrar, vilket det peppar peppar har gjort. Sen när verkan går ut så får vi se om det blir operation eller inte.

Jag körde även stötvågsbehandling på min skada, det gjorde stor skillnad på svullnaden men det bör man nog rådgöra med sjukgymnast eller ortoped innan man provar.
 
Så för att det var en häst så ska man rycka på axlarna och gå vidare tycker du? Men om det hade varit en trafikolycka så hade det varit en annan sak? Ja, så kan man ju tycka om man vill. För mig spelar orsak ingen roll.

Ibland skadar vi oss på ett sådant sätt att vi inte kan bli hjälpta av vården att bli bra. Egenvård kan göra oss bättre, men det finns inga mirakel.

Vad vill din syster själv gå vidare med?
 
Min syster gjorde illa sig för ett år sen när hon blev omkulldragen av en häst och stukade foten. Foten blev dubbel, knallblå och hon gick kryckor.
Sakta blev det bättre, sen vände det och blev sämre. Sjukgymnast tittade på den tidigt i våras och tyckte att det kändes som att nått satt fast i vristen. Han ville därför inte ge henne mer än lätta övningar och remitterade till ortoped för noggrannare genomgång. Vanlig röntgen och magnetröntgen (tror jag det var) gjordes. Man ser inget på vanliga röntgen och magnetröntgen visar nån pytteinflammation. Inget som förklarar smärtan säger ortopeden. Hon skickades hem på vila över sommaren. Nu är sommaren över, hon har ondare än någonsin, vaknar på nätterna och så. Foten är fortfarande svullen.
Vad göra nu?

Ta kontakt med ny sjukvårdsinrättning?
När jag pajade knät för flera år sedan så sa läkaren att jag bara stukat knät. De hittade heller inget på MRT. Jag skickade still sjukgymnast som inte kunde hjälpa mig eftersom jag hade så ont. Ny ontakt med läkaren som vägrade ta emot mig och skickade tillbaka mig till sjukgymnasten. Sjukgymnasten skakade på huvudet. Jag kunde ju inte utföra några av övningarna. Kunde knappt stödja på benet 4 månader efter skadetillfället.

Tog till slut kontakt medny sjukvårdsinrättning (privat) som skickade mig på ny MRT där som hittade en ganska ordentlig meniskskada. Ble opererad två veckor senare och efter sjukgymnastik efter det så är jag idag återställd.
 
Hoppas att hennes arbetsgivare var försäkrad genom kollektivavtal som kan hjälpa till med rehabilitering eller omställning?

Eller hade försäkringar för medarbetare överhuvudtaget. Det är väldigt möjligt att teckna sådana utan att facket behöver vara inblandat på något sätt alls.
 
Min syster gjorde illa sig för ett år sen när hon blev omkulldragen av en häst och stukade foten. Foten blev dubbel, knallblå och hon gick kryckor.
Sakta blev det bättre, sen vände det och blev sämre. Sjukgymnast tittade på den tidigt i våras och tyckte att det kändes som att nått satt fast i vristen. Han ville därför inte ge henne mer än lätta övningar och remitterade till ortoped för noggrannare genomgång. Vanlig röntgen och magnetröntgen (tror jag det var) gjordes. Man ser inget på vanliga röntgen och magnetröntgen visar nån pytteinflammation. Inget som förklarar smärtan säger ortopeden. Hon skickades hem på vila över sommaren. Nu är sommaren över, hon har ondare än någonsin, vaknar på nätterna och så. Foten är fortfarande svullen.
Vad göra nu?

Jag drog sönder vristen för ett gäng år sedan. Det var svullet över ett halvår iaf minst och värkte en del.
Jag hade dragit sönder ledbanden.

Jag hade tur i att min kiropraktor och sjukgymnast(han var båda) jobbar med basketlandslaget och är van vid stukningar etc. Han hade tom forskat på det.
Jag fick dels övningar, fick lära mig tejpa foten för att stabilisera(med kinesiotejp) så jag inte drog upp det igen och han fick behandla foten kiropraktiskt.
Iom att jag slet sönder ledbanden funkade inte djupsensibiliteten och jag hade felbelastat ett tag pga skadan. Så jag fick övningar för att både hitta min kropp igen och öva på styrka/balans/koordination. Iom felbelastninen fick jag en del låsningar i foten. Det tog kiron bort.

Jag var lite dum och pressade för hårt då och då. Svårt att låta bli när man jobbar med hästar. Det gjorde nog att min läkning gick lite långsamt. Hade det hänt idag hade jag kört långsammare igångsättning sas. Och käkat Hyaluronsyra.

Så din syrra kanske behöva hjälp från flera olika typer av behandlare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan många veckor tillbaka haft en stressfraktur i foten. Jag har återkommande varit hos min husläkare och haft telefonkontakt...
Svar
17
· Visningar
1 265
Senast: Noxos
·
Kropp & Själ I somras trampade jag rejält snett och drog av det yttre ledbandet i foten. Hoppade på kryckor i flera veckor och hade riktigt ont. När...
Svar
0
· Visningar
517
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Jag håller på och bli galen! För tre månader sen bröt jag ett ben i foten (cuboideum, om det blir lättare), en stressfraktur som skedde...
Svar
0
· Visningar
1 098
Senast: Jen80
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 998
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp