När visste ni att det var dags?

Mirre

Trådstartare
Knepig fråga kanske:D

Men hur sas vet man att det är värkar och inte bara vanligt magont?
Inte lätt och veta ju:D

När visste ni att det var dags att åka in?
 
Sv: När visste ni att det var dags?

nä det var inte alls lätt att veta, mina gjorde inte speciellt ont. Det som fick mej att åka in var att de var regelbundna. Och tiden mellan blev mindre och mindre. Åkte in för att kolla om det var på g och det var det! :D
 
Sv: När visste ni att det var dags?

Jag hade gått över tiden 11 dagar. Hade inte kännt av en enda sammandragning, BM kände att jag hade när jag var på BVC men jag kände inte ett piss. Var rädd att bebisen skulle vara halvvägs ute innan jag skulle känna något.
Men så på bf+11 så vaknade jag av att jag hade värkar.
Hade haft ett par "förvärkar" nån dag innan.
Men nu hade det onda en helt annan karaktär. Jag bara visste att nu var det dags.
Precis som att jag bara visste att jag var gravid.:)

Efter ett par timmar hemma så åkte vi in. Efter att jag mockat stallet, burit vatten och mat till hästarna och tvingat in sambon på donken för lite krubb. Allt med värkar som gjorde allt mer ont. Men vissa saker måste man ju göra...:D
Inte för att det var så regelbundna värkar eller för att dom gjorde så ont. Utan mest för att kolla om det var på G, sen så hade vi en bra bit att köra till förlossninge så vi ville inte åka för sent.

Kom in och var öppen 4 cm
 
Sv: När visste ni att det var dags?

JAg visste inte. Gick här hemma hela dagen och kvällen. Sambon ringde förlossningen för att kolla läget. Dom tyckte vi kunde komma in för en koll. Var då öppen ett par cm. Fick lov att stanna kvar men vi valde att åka hem. Sen gick jag här hela natten och hade riktigt ont! Envisades med att "det är inte så farligt". Försökte skicka sambon till jobbet kl 7.55.
Kl 8.30 var vi på plats på förlossningen, öppen 9 cm. AJ!
12.17 föddes vår fina son.

Jag visste då inte att det var dags att åka in. Förnekade in i det sista. Sonen föddes en månad för tidigt så det var väl därför jag inte gick med på att det faktiskt var dags.
 
Sv: När visste ni att det var dags?

Första gånge blev jag igångsatt och behövde alltså inte åka in.
Andra gången vaknade jag på natten och gick på toa som vanligt.
Fick en värk men trodde det var magknip.
Gick och la mig igen men fick en till värk precis när jag lagt mig.
Gick upp igen för att se om det kom fler. Och de kom med 3-7 minuters mellanrum hela tiden.
Efter en timme åkte vi in. Bilresan tog nästan en timme.
Han föddes efter 7 minuter på förlossningen.
2 timmar efter den första värken som jag trodde var magknip.
 
Sv: När visste ni att det var dags?

Jag trodde först jag hade ont i magen men till slut hade jag kraftiga regelbundna värkar och det var bara att åka in. Nu visste jag att det nästan helt säkert skulle bli snitt. Hade tid några dagar senare eftersom bebisen låg med rumpen ner. Om allt varit som det skulle så kanske man hade stannat hemma lite längre.
Jag tror att man vanligtvis "vet" när det är på gång.
 
Sv: När visste ni att det var dags?

Den frågan ställde jag mig också när jag skulle ha min dotter, men jag hade absolut inga problem att veta när det var dax :crazy:. Fick en liten blödning och direkt efter startade regelbundna och väldigt starka värkar. Detta var 2 veckor innan beräknad Bf. Tyckte det var jätte jobbigt och smärtsamt för de kom så fort att jag inte hann med. Vi åkte in direkt eftersom jag skulle få kejsarsnitt pga felläge. Kom in och blev undersökt, hade hunnit öppna mig 5 cm på ca 30 minuter. Det var bara raka vägen ner till op och lägga snittet. Allt gick super bra, men det var väldigt omtumlande att det gick så fort. Jag tror att även om det nu inte skulle blir några starka värkar för dig så kommer du att veta ändå. :) Ett stort lycka till!!!!
 
Sv: När visste ni att det var dags?

Jag bara kände det på mig.

Vaknade kl 5 av att vattnet gick. Ringde förlossningen och fick en tid för UL kl 11.
Kl. 6 kände jag av 1a värken, sen blev de tätare och tätare jag ringde förlossningen och de var ju så lugnt eftersom det är 1a barnet.
Gick väl 30-45 minuter sen kände jag at tnu vill jag åka in, hellre åka in och få åka hem igen!

Halvvägs in hade jag värkar nästan hela tiden och jag fick lov att blunda för att kunna koncentrera mig på andningen och hade väl max 2 minuters vilopaus mellan värkarna.

7:15 var vi inskrivna.
7:30 ringde vi på barnmorskan
7:35 blev jag undersökt, öppen 8 cm ;) Böt rum, hoppa över i förlossningssängen fick lustgasmasken i handen och då kom 1a krystvärken.
8:04 var jag mamma :love:


Jag är där emot redan orolig för nästa gång! Att det ska börja med värkar då, sen går vattnet och i nästa värk kommer bebisen!
 
Sv: När visste ni att det var dags?

Jag var osså orolig innan & undrade hur man ska veta när det är dax... Men det går inte att ta miste på, man känner när det är dax, jag lovar dig. :D

Min lillkille tittade ut 2 veckor tidigare än beräknat, så vi var väl inte helt förberedda. Kvällen innan mådde jag fruktansvärt dåligt & trode jag åkt på magsjuka. Tömde mig allt som gick. :crazy: Sedan mot midnatt fick jag svaga diffusa värkar. Duschade hett efter att ha pratat med förlossningen & då försvann dom direkt och jag fick sova hela natten.

Men på morgonen efter drog det igång på allvar & jag fattade ju direkt att det var dax. Värkarna började vid 9 och var regelbundna direkt. Kom tätare och tätare, vid 14 gick vattnet och vi åkte in direkt. Var inne vid 15 tiden. Var öppen 5 cm då vi kom in.

18.49 föddes vårat lilla underverk. :love:
 
Senast ändrad:
Sv: När visste ni att det var dags?

Min första förlossning började med att jag vaknade och var kissnödig. När jag klev upp för att gå på toa gick vattnet. Eftersom vi har störtförlossningar i familjen, åkte vi rätt omgående.
Fem timmar senare var dottern född.

Vid den andra förlossningen vaknade jag av en värk. När den var över gick vattnet. Även nu åkte vi omgående (lämnade av den blivande storasystern hos hennes farmor och farfar på vägen). Drygt tre timmar senare var lillasyster ute.
 
Sv: När visste ni att det var dags?

Jag är där emot redan orolig för nästa gång! Att det ska börja med värkar då, sen går vattnet och i nästa värk kommer bebisen!

Så blev det för min mamma med barn nummer tre, min lillebror. Hon fick i princip en enda lång värk, efter tio minuter kom brorsan, i bilen..
 
Sv: När visste ni att det var dags?

Det visste jag inte. Fick en blödning, inget mer med det. Sen fick jag hemska förvärkar...så jag trodde jag skulle dö. Fick inte sova på nästan 2 dygn. Ringde BB med jämna mellanrum, dom sa bara klocka värkarna. Och det gjorde jag. Men tydligen var det inte tillräckligt tätt mellan dom. Till slut BÖNADE jag att få åka in, för jag stod faktiskt inte ut längre.

Sen fick man ju ligga i 20 timmar och därefter akut kejsarsnitt. Fast dom snackde om sugklocka först, men då sa jag stopp.
 
Sv: När visste ni att det var dags?

För att när första VÄRKEN kom så gjorde det så j**la ont. Det liknade inget jag haft tidigare. Jag bara låg och skakade som i frossa från första värken. Vi åkte in direkt eftersom att jag efter 25 min inte visste när de slutade eller började. Jag var öppen 4 cm på 2½ h om jag räknar rätt nu mitt i natten ;)
 
Sv: När visste ni att det var dags?

Jag visste (eller rättare sagt trodde) att det var på gång när vattent forsade ut. Sen hände inget mer på 2 dygn. Vaknade med intensiva och regelbunda värkar kl. 7 på morgonen och vi åkte in nästan direkt. Kl. 11:07 var lillen född. Jag hade fått tid för igångsättning kl. 9 samma morgon, men det blev ju inget med det.
Detta var det första verkar som jag överhuvudtaget kände. Hade aldrig några förvärkar eller liknande.
 
Sv: När visste ni att det var dags?

Jag började känna lite på julaftons kväll. Men jag trodde bara det var gaser och ville bajsa.:rofl: Gick på toa hela tiden. Men när vi kom hem vid midnatt så hade jag ont hela magen och runt kan man säga. Då visste jag att det var värkar. Ringde in och hon sa att om inte vattnet har kommit så kan du vara hemma. Jag var hemma fram tills kl var 15 på juldagen. Alltså hemma i 18 timmar med värkar. Vissa timmar varade det i 1-2 timmar. Barnmorskan sa att det var då jag öppnade mig.
När kl var 15 så skulle jag kissa reste mig upp då rann det till då var det slem proppen. Ringde in och hon ville att jag skulle komma. Vi kom in 3 timmar senare. När jag kom in så var jag uppe 8 cm så direkt in till förlossningen.. När vi åkte in så var värkarna var tredje minut..
Jag har väldigt hög smärtgräns så jag tyckte inte det gjorde så ont därför jag stannade hemma så länge haha..2 timmar och 44 min så kom dottern ut...

Mvh
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När visste ni att det var dags?

Funderade på om man ska åka in redan när man börjar känna nåt eller om man ska vänta tills vattnet gått alla fall.
med tanke på havandeskapsförgiftningen *funderar*
 
Sv: När visste ni att det var dags?

Det är inte säkert att vattnet går föränn bebisen kommer ut, så det kan ju vara dumt att vänta på det..:angel:
 
Sv: När visste ni att det var dags?

Aha ja kanske är dumt då hehe.
Känner inte för att föda hemma direkt :D
 
Sv: När visste ni att det var dags?

Jag undrar lite hur en värk KÄNNS :o

Jag har inte haft nåt som kan kallas förvärk, lite mensmolvärk och lite 'tryck neråt' och lite magknip (för att jag är gasig antar jag) och varje dag funderar jag på - Hur KÄNNS det? Jag lär ju inte missa när det väl sätter igång men jag skulle så gärna vilja veta hur det KÄNNS! Finns det nån pedagogisk person som kan förklara? :D

Och om jag hade haft havandeskapsförgiftning skulle jag nog åka in ganska tidigt om värkarna startade ... kommer jag säkert göra ändå :o
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 388
Senast: Blyger
·
Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
489
Senast: Cattis_E
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 164
Senast: LiviaFilippa
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
677
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp