Bukefalos 28 år!

Näringsvärde utan analys

mumrikan

Trådstartare
Jag hade tänkt räkna ut en foderstat till hästarna på stallet, men jag har inte möjlighet att få fodret analyserat för att veta näringsvärdet (jag bor i Bolivia)

Alla hästar får nu fyra "famnar" kornhalm (med kornen kvar på) och de som tävlar får även en "famn" alfa-alfa. Jag har tagit med mig en våg från Sverige och ska nu hjälpa dem att räkna lite, eventuellt även ge havre som tillägg.

Skulle nån vilja hjälpa mig att ge lite genomsnittliga värden jag kan räkna på! Jag har alltså tillgång till ovanstående kornhalm, havre och alfa-alfa.

Hur ska jag balansera en foderstat med dessa fodermedel utan att hamna för högt i Ca och P och ändå ge tillräckligt med energi samt protein?
Spelar det egentligen någon roll att man ger för mycket Ca och P så länge kvoten mellan dem inte överstiger 2?
 
Sv: Näringsvärde utan analys

Får dom inget hö? Halm innehåller ju inget protein alls. Kornet innehåller ju protein men frågan är om dom kan tillgodogöra sig det om det är helt (okrossat). Vad är alfa-alfa? En grässort? Mkt protein? Skulle inte även dom andra hästarna som inte tävlar också behöva det i så fall? Hur ser hästarna ut? Välnärda?
 
Sv: Näringsvärde utan analys

Alfalfa är ju lusern. Bra näring i det.

Hur ser hästarna ut idag? Finns det något gräs de äter ute? Har du möjlighet att ge alla hästar alfalfa skulle det ju vara bra. Både korn och havre är fosforrikt, så alfalfa är ett bra komplement då det innehåller mycket kalk. Om du inte ger lösa mineraler behöver du inte bekymra dig så mycket över mineralöverskott.
 
Sv: Näringsvärde utan analys

Får dom inget hö? Halm innehåller ju inget protein alls. Kornet innehåller ju protein men frågan är om dom kan tillgodogöra sig det om det är helt (okrossat).
Nej de får inget hö och de verkar kunna tillgodogöra sig kornet. En del hästar är lite tunna (min bla), andra ganska runda. Beror nog mest på att alla får samma oavsett hur lätt/svårnärda de är och oavsett arbete.

Alfalfa är ju lusern. Bra näring i det.

Hur ser hästarna ut idag? Finns det något gräs de äter ute? Har du möjlighet att ge alla hästar alfalfa skulle det ju vara bra. Både korn och havre är fosforrikt, så alfalfa är ett bra komplement då det innehåller mycket kalk. Om du inte ger lösa mineraler behöver du inte bekymra dig så mycket över mineralöverskott.

Ja alfa-alfa har ju mycket protein.
De går inte ute annat än i undantagsfall så något ytterligare gräs får de inte i sig.
Det finns ca 120 hästar på stallet och alfa-alfa är ganska dyrt (10-15 kr per dag så som de räknar vilket är två timlöner här) och inget ridskolan har råd med. Därför är det bara tävlingsryttarna som ger sina hästar alfa-alfa.
Jag tänkte hjälpa dem att räkna ut hur mycket för jag tror att en del hästar snarare får proteinöverskott En del får ju underskott, men jag tänker att om jag ger dem papper på hur mycket varje häst ska ha så kanske det finns några skötare som vill lägga lite pengar på sin häst och då vet de hur.

Bra att veta att mineralöverskott inte är skadligt (för de får inga extra mineraler) bara jag håller kvoten, för annars var det väldigt svårt att få ihop det eftersom ju korn o havre är fosforrikt och alfan kalkrikt så jag kom snabbt upp i stora mängder för att uppfylla protein och energinivån.

Hur mycket korn tror ni att det kan finnas på varje halmstrå om det mesta är kvar, dvs hur många kg korn går det per kg halm om ni förstår hur jag menar?
1kg korn på 10 kg kornhalm? Mer? Mindre?
 
Sv: Näringsvärde utan analys

Kornet är alltså skördat med hela strået och axet som det är? Du har inte möjlighet att testa? Ta ett kg halm och pilla loss kornen och väga?
 
Sv: Näringsvärde utan analys

jo jag hade inte sett att man gjorde så men det är iofs en smart lösning om man vill ge hästarna halm med mer protein.
jo det skulle jag kanske kunna göra. Lite pilligt, men det kanske det är värt. Problemet är nog att jag nog måste ta mer än ett kg halm för att jag ska kunna väga kornet (har inte en så detaljerad våg att den klarar så små kvantiteter.
gissning? kan det gå 1 kg korn på 10 kg halm?
 
Sv: Näringsvärde utan analys

Nu har jag letat runt lite och räknat ut någonslags medelvärden för näringen i fodret.
Jag ska räkna hur mycket korn det går per kilo halm, men tills vidare har jag räknat ut en foderstat på hippocampus som lyder:
7 kg kornhalm (+ 0.7 kg korn)
4 kg alfa
1.5 kg havre
Låter det rimligt för en häst på ca 160 cm, lite tunn, idealvikt ca 525 kg, rids och tränas men inte så hårt, i muskelbyggnadsfas?
 
Sv: Näringsvärde utan analys

Det låter vettigt. Du får väl testa och hålla koll hur hullet ändras om det gör det.
 
Sv: Näringsvärde utan analys

Jag har funderat lite och kom på att många bönder härikring tar reda på grönfoder, som de kallar det. Det är alltså korn i ett tidigt växtstadium medan den ännu är grön och det skördas med hela strået och med kornet kvar. Detta brukar plastas in som en vanlig rundbal. Detta ska vara oerhört näringsrikt och ges som ett koncentrat till mjölkkorna.
inget man ger till hästar då risken blir att det bara "sprutar ur dem". Denna kornhalm som du nämner kanske är något liknande men slaget i ett lite senare skede?

Ett annat alternativ kan väl vara att ta ett parti av halmen och skicka en liten påse hit för analys. Det behöver inte bli så dyrt.
 
Sv: Näringsvärde utan analys

Jag har funderat lite och kom på att många bönder härikring tar reda på grönfoder, som de kallar det. Det är alltså korn i ett tidigt växtstadium medan den ännu är grön och det skördas med hela strået och med kornet kvar. Detta brukar plastas in som en vanlig rundbal. Detta ska vara oerhört näringsrikt och ges som ett koncentrat till mjölkkorna.
inget man ger till hästar då risken blir att det bara "sprutar ur dem". Denna kornhalm som du nämner kanske är något liknande men slaget i ett lite senare skede?

Ett annat alternativ kan väl vara att ta ett parti av halmen och skicka en liten påse hit för analys. Det behöver inte bli så dyrt.

Låter intressant, inget bönderna i mina trakter i Skåne brukade göra, men låter ju enkelt och smart.
Nej att ge kornet grönt till hästar är nog lite väl starkt, men som du säger, det är samma princip.
Kan väl nämna att jag här i Bolivia inte bor i något direkt lantbruksområde (förutom att jag bor inne i huvudstaden), nästan 4000 möh, och mycket berg, så förutom potatis och lite korn så lever man mest på lamadjur och alpacka.
Skulle gissa att man nere på låglandet (har ännu inte varit där) har en annan djurhållning då det är boskaps- och odlingsområde.
 
Sv: Näringsvärde utan analys

Helt off topic, men GUD SÅ INTRESSANT, vad nyfiken jag blir. Har du lust att berätta lite om vad du gör i Bolivia för oss som sitter i höstiga sverige? Hur är hästkulturen där tex?
 
Sv: Näringsvärde utan analys

Ja off-topic, men som en parentes kan jag säga att Vi har varit i Bolivia i drygt ett år, min sambo jobbar för en svensk biståndsorganisation. Jag som tidigare också jobbat med sånt, pluggar just nu (spanska och en magisterkurs på distans), söker jobb, hänger med vår 3-årige son och rider så ofta jag hinner (2-5 dagar i veckan).
Jag hade innan jag kom hit inte ridit på typ 10 år och hästen jag rider (mest dressyr) hade inte blivit riden på drygt ett år så vi kommer igång tillsammans.
Var i Sverige i somras och har nu släpat hit all utrustning (bla min älskade Wintec dressyrsadel!) för det finns nästan inget att köpa här och inga dressyrsadlar.
Hästkulturen är mer lik än olik, förutom att det blir mest hoppning för de flesta. Det är här i La Paz hopptävling var 3e helg och man turas om att ha dem hos de tre klubbarna (jag rider på Militärridskolan, de andra är överklassklubbar).
Hästarna står i "engelska" stall, går nästan aldrig i hagar och när man mockar på morgonen, så häller man allt blött strö på gårdsplanen och i den kraftiga solen torkar den så man kan ta in den i boxen igen på eftermiddagen.
Min son fick i 3-årspresent att få börja rida, så han rider lektion på en liten ponny varje måndag.
 
Sv: Näringsvärde utan analys

Snacka om återvinning i högsta grad (ang. mockningen)!

Vad är det för hästar då?
 
Sv: Näringsvärde utan analys

alla är importerade från Argentina, men det finns alla storlekar, alla färger, alla utbildningsnivåer, alla åldrar, ...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 830
Senast: Bee
·
Foder & Strö Detta diskuteras väl då och då och jag har själv försökt vid tidigare tillfälle utan att få det svar jag önskade.. Hur gör man om man...
Svar
9
· Visningar
1 493
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 721
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Jag har inte riktigt satt mig in i socker och NDF förr utan som så många andra endast räknat på ts, MJ Smb rp, Ca, P Mg och Ca/P kvot...
Svar
0
· Visningar
1 544
Senast: Zevs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp