Nässelutslag

turbofling

Trådstartare
Förra lördagen hade Emilia flera röda fläckar/prickar pa magen när hon vaknade, dom minskade sen under dagen för att pa kvällen komma tillbaka. Söndag morgon var dom borta pa magen men istället hade hon fläckar pa resten av kroppen. Nästan borta mandag morgon men kom tillbaka under dagen sa vi akte till hennes läkare pa kvällen.

Han sa att det var nässelutslag (om jag lyckats översätta rätt), orsakade av virus eller matallergi. Inte ovanligt att barn far det tydligen och oftast vet man inte orsaken. Hon fick allergimedicin (Aerius) som hon skulle ta i 4 dagar, under dom dagarna hade hon inga utslag. Sen har det varit lite men nu i morse var det mer igen.

Hon är inne pa fjärde veckan nu med hosta men har inte varit förkyld eller haft feber sa det tyder väl pa ngt virusreaktion.

Är det ngn som har haft liknande pa sitt barn, hur lang tid tog det innan utslagen försvann och vet ni vad det berodde pa?

Emilia hade liknande en gang i höstas men da försvann det under dagen och kom inte tillbaka. När hon var mindre (1-1,5 ar) hade hon köld/värmeallergi, hon reagerade med utslag vid stora temperaturskillnader men till ngt sant kan jag inte koppla utslagen nu.
 
Sv: Nässelutslag

Nej men jag har haft själv sedan jag var liten ;) vet fortfarande inte orsaken och får dem fortfarande ibland. Fick inte allergimedicin som liten vad jag minns, de gick över på ett par dagar i alla fall.

Har också lite köldallergi, dvs kan få dem om händerna snabbt ändrar temperatur.

Om det är någon mat jag ätit, kombination av olika konserveringsmedel troligen, så börjar de som lite fläckarpå magen som kliar och sprider sig sedan ev över hela kroppen. (ibland så snabbt att jag hinner sluta äta :p och då blir det inte så mycket.) Har enstaka gånger blivit svullen hela jag men inte när jag var liten, när jag var tonåring o student.

Så det var/är inget speciellt, det kommer ibland, ngn gång på ett år eller på tre. Försvinner. Ingen idé att ta reda på av vad (mamma hade miljoner teorier när jag var liten, från tomat till ngn buske, men det gick inte att placera ;) utom för en typ av värktablett typ varannan gång jag åt den.). Den enda produkt jag ofelbart fick det av (ngn slags konserveringsmaxad sallad, klegg, (typ köpt mimosasallad/potatissallad/rödbetssallad) som folk älskar, bläh, har de slutat sälja i just den varianten. Jag har alltså inte köpt själv utan ätit när bjuden. Smått artigt testat gång efter gång. Folk tror ju man är knäpp av att vara allergisk mot en viss "sallad".).

Läkarna sa helt krasst när jag var student och hade fått ett riktigt fånigt svullet anfall över hela mig att det var inget att testa eller göra ngt åt eftersom det sannolikt var en viss kombination av ämnen. Jag fick lite allergitabletter.

(Vita upphöjda fläckar, sedan försvinner fläckarna och hela området är svullet i någon dag)
 
Senast ändrad:
Sv: Nässelutslag

Förra lördagen hade Emilia flera röda fläckar/prickar pa magen när hon vaknade, dom minskade sen under dagen för att pa kvällen komma tillbaka. Söndag morgon var dom borta pa magen men istället hade hon fläckar pa resten av kroppen. Nästan borta mandag morgon men kom tillbaka under dagen sa vi akte till hennes läkare pa kvällen.

Inget nytt tvättmedel eller liknande då?
 
Sv: Nässelutslag

Det tror jag inte, hon är inte sjuk.

Modig_Korn, Samma som alltid, jag sa det till läkaren men han sa att dom här utslagen har inget med det att göra, dom kommer innifran.
 
Sv: Nässelutslag

Min 4-åring har fått nässeutslag i samband med feber ett par gånger. Det har blivit rejält stora områden på mage och lår, men han blev aldrig så dålig att vi uppsökte läkare. Utslagen försvann med febern så i hans fall handlade det väl om en virusreaktion.
 
Sv: Nässelutslag

När jag var liten fick jag alltid nässelutslag ifall jag åt blodapelsin. Vanlig apelsin gick bra, men inte blodapelsin. Idag som vuxen kan jag äta blodapelsin utan problem, men det tog lååång tid innan jag vågade prova för nässelutslagen kliar som bara fan!!

Fick allergimedicin för mina nässelutslag när jag var liten, tills vi kom på vad det berodde på.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 275
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 580
Senast: tanten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 318
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 608
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp