Nässpraysberoende, hur kan vården hjälpa?

Rosett

Trådstartare
Hej. Jag heter Linda och är beroende av nässpray. :(

Har ofta nästäppa och använder Rhinocort turbuhaler som endast funkar om jag kompletterar med nässpray, just nu Nasoferm. Har upptäckt att jag måste byta sort ibland annars måste jag bara ta mer och mer.

Har för mig att jag läst här på buke om nån som fick nässlemhinnan bränd eller opererad på nåt sätt för att han/hon skulle bilda ny slemhinna och bli fri från beroendet. Undrar om det är en metod som används ofta, kanske skulle hjälpa mig?

Snälla säg inte att jag ska låta bil att spraya och härda ut. Det. Går. Inte.
 
Sv: Nässpraysberoende, hur kan vården hjälpa?

Varför har du nästäppa? om du är allergisk så borde det ju inte bli täppt om du medicinerar allergin?
 
Sv: Nässpraysberoende, hur kan vården hjälpa?

Det går inte att sluta spraya i en näsborre åt gången? Och spraya med koksalt under tiden?
Annars är egentligen alternativet helt sonika att traska iväg till läkaren så får de hjälpa dig med alternativ :)
 
Sv: Nässpraysberoende, hur kan vården hjälpa?

Det går inte att sluta spraya i en näsborre åt gången? Och spraya med koksalt under tiden?
Annars är egentligen alternativet helt sonika att traska iväg till läkaren så får de hjälpa dig med alternativ :)

Tror inte det.
Har använt koksalt några ggr när jag haft slut på nässpray och det blir bara värre av det.
Till läkaren har jag varit, fått Rhinocort.

kl

Funderar på att skriva en egenremiss till ÖNH-mottagning men det kanske inte är någon idé. :(
 
Sv: Nässpraysberoende, hur kan vården hjälpa?

Kan du inte ringa till öron- näsa- halsmottagningen? För rådgivning?
 
Sv: Nässpraysberoende, hur kan vården hjälpa?

Jo kanske det men har svårt för att ringa samtal...kanske kan maila dem.
 
Sv: Nässpraysberoende, hur kan vården hjälpa?

Jag är också delvis beroende. Jag har alltid hunnit märka i tid när det har gått för långt och jag lyckas varje gång att ta mig ur beroendet.
Men jag vet hur det är. Jag använder så mycket nässpray till den grad att jag blöder näsblod.
Det räcker bara att jag blir förkyld och blir täpp, då är mitt beroende där. Det var upp till 2-3 månader innan jag kan sluta någorlunda!

Jag börjar alltid med att bara spraya 1 näsborre och det fungerar för mig. Eller så tar jag bara till natten och inte alls under dagen, även fast jag bara vill gå och dö ibland. Men jag kämpar verkligen för det är ett helvete att behöva använda så mycket:arghh:
 
Sv: Nässpraysberoende, hur kan vården hjälpa?

Alternativ:
- Spraya i bara ena näsborren och låt den andra vänjas av.
- Använd svagare styrka på sprayen, välj barnvarianten.
- Såvitt jag har förstått har många fått Nasonex istället för Nezeril och dess kompisar. Nasonex används mot allergisnuva i första hand och finns numera receptfritt också.
 
Sv: Nässpraysberoende, hur kan vården hjälpa?

Alternativ:
- Spraya i bara ena näsborren och låt den andra vänjas av.
- Använd svagare styrka på sprayen, välj barnvarianten.
- Såvitt jag har förstått har många fått Nasonex istället för Nezeril och dess kompisar. Nasonex används mot allergisnuva i första hand och finns numera receptfritt också.

- Ska prova det när jag samlat mod.
- Då måste jag ju spraya fler gånger...
- Har provat Nasonex, funkar inte. :(
 
Sv: Nässpraysberoende, hur kan vården hjälpa?

- Då måste jag ju spraya fler gånger...
Fast vitsen är att du ska följa angiven dos, det blir jobbigare första gångerna men du vänjer näsan successivt vid lägre doser.
 
Sv: Nässpraysberoende, hur kan vården hjälpa?

Jag har opererats för att jag förstörde mina slemhinnor i näsan med nässpray. Konkotomi heter operationen, de skär bort slemhinnorna, hackar bort brosk om det behövs och sen växer nya mindre slemhinnor ut och nästäppan är borta. Jag är asnöjd och har inte behövt nässpray på flera år nu. Inte ens när jag blir förkyld. Läkningen var lite....hmm...äcklig. De kan inte sy i näsan så man måste skölja bort blod och var med koksaltlösning ett par veckor. Men redan efter första veckan slutade det blöda. Så be om en remiss till Öron Näsa Halskirurgen. Helt klart värt det. Lycka till!
 
Sv: Nässpraysberoende, hur kan vården hjälpa?

Vad händer om du inte sprayar? Hur mår du då? Kanske man kan gå till en psykolog/hypnotisör eller något för att få vidarehjälp om det är klent med intresse från sjukvården? :)
 
Sv: Nässpraysberoende, hur kan vården hjälpa?

Jag har gått från en spray i väskan, en på jobbet, en i bilen, en vid sängen och tre i kylskåpet till en vid sängen.

Det är döden av av-vänja sig men det går, som andra skrivit, spraya en näsborre, köp barnmodellen, koksalt och åter koksalt. Det går ju att var täppt dagtid, själv har jag inte lyckats få bukt med det nattetid. Men det är mycket bättre än innan.

Sen är jag övertygad om att det mentala spelar in, innan räckte det att jag glömde ta med mig spray och jag blev täppt av bara tanken.
 
Sv: Nässpraysberoende, hur kan vården hjälpa?

Jag har gått från en spray i väskan, en på jobbet, en i bilen, en vid sängen och tre i kylskåpet till en vid sängen.

Det är döden av av-vänja sig men det går, som andra skrivit, spraya en näsborre, köp barnmodellen, koksalt och åter koksalt. Det går ju att var täppt dagtid, själv har jag inte lyckats få bukt med det nattetid. Men det är mycket bättre än innan.
.

Oj, vad jag känner igen mig! Har också kämpat med ett kraftigt nässprays-beroende, och efter ett antal månader nu äntligen lyckats dra ner det till en, säger en, sprayning med barnvarianten varje kväll. Det har inte varit varken lätt eller behagligt, speciellt eftersom jag har en tendens att få panik när jag inte kan andas ordentligt (så ja, visst är det mycket en mental grej också).

Men det går att bli bättre om man har tålamod och orkar kämpa!
 
Sv: Nässpraysberoende, hur kan vården hjälpa?

Har något slags problem åt det här hållet sedan jag var gravid med mitt andra barn, 1987.

Periodvis kan jag vara helt utan nässpray av någon sort, och då främst höst och vår. Använder Nasonex, det enda som hjälper alls på mig, rikligt med koksaltspray, och alltför ofta måste jag ta till avsvällande nässpray, men då tar jag bara till natten. Är ordentligt testad mot allergi, och har ingen, man kallar det för "känslig näsa".

Jag har sökt hjälp hos vården flera gånger. Berättat om hur jag sväller igen under nätterna och blir tvärtäppt och inte kan andas, och att jag även när jag är frisk har snuva.

Det har undersökts på ÖNH-motagning mer än en gång, men man hävdar att det inte är något fel, inte med något: mina slemhinnor påstås inte ha fått några skador, inga polyper, inga förträngningar...

Så jag har inte fått någon hjälp trots försök, bara nytt recept på Nasonex, och förslaget att göra näsköljningar med koksaltlösning.

Jag har träffat många som har liknande besvär, och som det också skrivs om här i tråden, de allra flesta kvinnor.

Min tro är att det finns en hel hög med folk som "missbrukar" nässpray därför att man har ett verkligt problem med sin näsa, inte för att man är tanklös.
Och att det finns någon form av åkomma/åkommor som inte är riktigt definierade av läkarvetenskapen och därför saknar riktigt adekvat vård/läkemedel.
 
Sv: Nässpraysberoende, hur kan vården hjälpa?

Jag har gått från en spray i väskan, en på jobbet, en i bilen, en vid sängen och tre i kylskåpet till en vid sängen.

Det är döden av av-vänja sig men det går, som andra skrivit, spraya en näsborre, köp barnmodellen, koksalt och åter koksalt. Det går ju att var täppt dagtid, själv har jag inte lyckats få bukt med det nattetid. Men det är mycket bättre än innan.

Sen är jag övertygad om att det mentala spelar in, innan räckte det att jag glömde ta med mig spray och jag blev täppt av bara tanken.

Usch låter jobbigt. Jag har bara nässpray vid sängen, har aldrig med mig när jag går hemifrån så uppenbarligen blir jag inte täppt alltid... :cautious:
 
Sv: Nässpraysberoende, hur kan vården hjälpa?

Jag har opererats för att jag förstörde mina slemhinnor i näsan med nässpray. Konkotomi heter operationen, de skär bort slemhinnorna, hackar bort brosk om det behövs och sen växer nya mindre slemhinnor ut och nästäppan är borta. Jag är asnöjd och har inte behövt nässpray på flera år nu. Inte ens när jag blir förkyld. Läkningen var lite....hmm...äcklig. De kan inte sy i näsan så man måste skölja bort blod och var med koksaltlösning ett par veckor. Men redan efter första veckan slutade det blöda. Så be om en remiss till Öron Näsa Halskirurgen. Helt klart värt det. Lycka till!

:yuck: Blödde det mycket då?
 
Sv: Nässpraysberoende, hur kan vården hjälpa?

Nu är jag väldigt fascinerad. Vad är det som gör att man blir så beroende av nässpray rent mentalt?
Varför får man panik av att vara täppt i näsan?

Själv har jag provat nässpray en enda gång och det var så gräsligt att det gör jag aldrig om. Är jag täppt andas jag bara med munnen istället.
 
Sv: Nässpraysberoende, hur kan vården hjälpa?

tror det har att göra med hurvida man är en person som bekvämt andas genom munnen, eller om man som mig måste andas genom näsan nästan hela tiden. Och om jag skulle somna så vaknar jag av att jag inte får luft eftersom jag inte sover med munnen öppen, väääldigt läskigt är det :O
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 555
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Och hur gör man? Jag är trött på att må dåligt, så trött. Jag tror hela tiden att det ska bli bättre av sig själv men sen hamnar jag...
Svar
8
· Visningar
1 059
Senast: aiquen
·
Relationer Kort bakgrund: Vart ett skrotår för både mig och sambon. Jag har blivit sjuk och blir sämre (hypofystumör- misstänkt cushings sjukdom...
Svar
16
· Visningar
1 759
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Så jag sitter här lite småchockad med tusen tankar i huvudet efter ett besök hos gyn. Funderade en sekund om jag inte skulle göra en...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 129
Senast: Anonym15
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp