Nästa år måste man kvala till MsvB

Sv: Nästa år måste man kvala till MsvB

Har funderat lite ytterligare under dagen och jag tycker verkligen att det hela blir väldigt märkligt med kval till msv B.

Jag tycker det är helt sjukt att GP-ryttarna ska behöva betala 300 kr för dispens... Deras licens är ju redan extremt dyr (samt kostnaderna för tävlande på den nivån öht). Och ska det enbart vara GP ryttarna som ska ha denna möjlighet, eller även för svårklassryttarna i övrigt? Var ska gränsen gå? Vid Msv A eller Interm eller kanske enb. för GP-ryttarna?

Och för dem, som tex försäljningsstall mfl, som bara ska tänkas tävla en häst för en kortare period blir det ju extremt opraktiskt med att först behöva kvala innan man ens får starta något så pass "enkelt" som msv B. Eller ska de också få ha möjlighet att söka dispens? Troligen inte eftersom att det då kan leda till att man kan köpa sig förbi kvalningsreglerna vilket skulle leda till att syftet med införandet försvinner.

Sen tror jag att det är allmänt hämmande för utvecklingen med en massa begränsningar hela tiden. I alla fall på så låg nivå. Msv A och över har jag full förståelse för.

Och vart ska det sluta? Ska vi i framtiden ha kval på alla nivåer så att man inte får flytta upp en klass förrän man uppnått godkänt resultat på första nivån?

Om det hade vimlat av 30-40% ryttare i Msv B så hade jag bättre kunnat förstå att man införde kvalregler. Men tittar man i resultatlistor överlag så är det ofta en ganska stor klump 55%-60%-ryttare i MSV. Och resultat på 55 + tycker jag inte är så illa i att de ska behövas hindras från att starta. Alla betalar ju ändå samma avgift och det är bara ekipaget själv som "lider" av att inte nå upp till 62% och över. Sedan tror jag inte heller att 62% i Msv C kommer leda till att andelen 55%+ ryttare blir så väldigt mkt färre i msv B.

Och om anledningen med kval enbart är för att försöka lindra problematiken med bortlottning så tycker jag att det ändå blir ett missriktat slag då iaf jag upplever att det inte är i just msv B som problemet är som störst och i vart fall inte i hela landet. Jag har själv aldrig varit med om att bli bortlottad från en msv B (aldrig ur någon klass faktiskt). Och även om det kan förekomma i andra delar av landet så blir det fel när vissa distrikt inte ens får ihop msv B- ryttare till att fylla klasserna.

Så nej, jag tycker verkligen inte att det är ett bra förslag!
 
Sv: Nästa år måste man kvala till MsvB

Jag är kluven i den här frågan. På ett sätt tycker jag att det är bra med kval, kan man inte rida på 62% eller mer i MSV C så är man nog inte redo för MSV B?

Men som många säger, försäljningsstall, toppryttare osv, det blir ju tjorv. Iofs behöver de ju bara gå in och rida två MSV C så är det problemet ur världen?
 
Sv: Nästa år måste man kvala till MsvB

KL
Jag mailade förbundet och frågade angående hur det är om man startat Msv B i år och svaret blev följande.

Man behöver inte kvala om man ridit Msv B på 62%. Vi kommer att förtydliga regeln inför 2011.
Ingen blir nerflyttat som har behörighet att starta på en viss nivå.
 
Sv: Nästa år måste man kvala till MsvB

Man får verkligen hoppas att klubbarna inser förändringen och arrangerar många MsvC tävlingar speciellt i början på säsongen. Om det är problem med bortlottningar i MsvB nu lär det ju bli ännu värre i MsvC om alla som nu rider MsvB på under 62% plus de som vill upp ett snäpp ska rida två MsvC på 62% innan de kan ta steget upp. Själv lär jag inte beröras av kvalreglerna, vi kan inte byta galopp ;), men jag fasar för att riskera bortlottning ur de klasser jag vill rida.
 
Sv: Nästa år måste man kvala till MsvB

Det här kan nog ha en bra effekt i de län där det är mycket bortlottningar,men om jag ser till mitt eget län så kommer det istället att innebära att det kommer att bli fler inställda tävlingar på denna nivå.Synd om de som verkligen hör hemma i MsvB de kommer att få åka längre för att kunna tävla.

Instämmer på den. Kommer att bli lika svårt att rida dressyr som fälttävlan på högre nivå i de "glesare" länen iom kval. Här är det knappt att det finns deltagare till tävlingar bortanför LA utan kval.
 
Sv: Nästa år måste man kvala till MsvB

Jo, det borde ju vara så. :)

Men det står ju att man ska rida msvc/La6 iår om man vill kvala till nästa år, det står inte att man ska ha ridit på över 62% i "lägst msvc" under 2010 för att få rida 2011.
Aja, det lär ju lösa sig på nåt sätt. Hur många TR regler har varit lätta att förstå från första början :p

allt om kvalet står här http://www3.ridsport.se/Tavling/Dressyr/Nyheter/2010/04/NyhetikommandeTRII2011-kvaltillMsvB/
 
Sv: Nästa år måste man kvala till MsvB

Ja, jag har läst det där.
Det är mer det här med att man förmodligen måste "kliva ner" ett snäpp och kvala upp sig igen som jag tycker var lite luddigt. (något som ju också diskuterats tidigare i tråden.) :)
 
Sv: Nästa år måste man kvala till MsvB

*kl*
En fundering dock... Vem är det som ska "agera polis" och kolla kvalen? Enligt TR ansvarar ryttren för sina kval (om den är myndig) och ska kunna visa upp sina kvalpapper på tävlingsplats + att man ska ange kvalen i anmälan. Men hur många gör det?

Det finns ju StG-ekipage som halkat in utan fullständiga kval redan idag....
 
Sv: Nästa år måste man kvala till MsvB

En dum fråga, får man starta LA3 samt Msv C2 på regional ponnydressyr utan kval om man ridit LAP1 på 66% ? Är det bara att anmäla sig som till vanlig LAP1?
 
Sv: Nästa år måste man kvala till MsvB

Ja, det är bara till nationell nivå du måste ha två¨kval över 62% (på ponny).
 

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 211
Senast: Ewelina02
·
Dressyr Hej! Jag har tävlar en lokal LB på över 62% i höst och nu tränar jag och min ponny på LA/MSV nivå men har inte tävlat i det efter som...
Svar
4
· Visningar
3 826
Senast: hola
·
Dressyr Slänger in frågan snabbt. Citerar ur TR: "Till nationell tävling: För att få starta i Msv A-klass skall ekipage ha uppnått minst 62,00%...
Svar
2
· Visningar
1 522
Senast: Zaga
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 269
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp