Bukefalos 28 år!

Nästa steg?

Ravishing

Trådstartare
Min häst har sedan 2 års ålder varit stressad i transporten. Hon stod och galopperade i transporten och har även gått ´över bommen en gång, riktigt stressad. Jag har undvikit att köra henne, men i början av februari var jag tvungen att köra henne eftersom att hon skulle byta stall. Hon åkte då i en b-kortslastbil och hade hela ytan i lastbilen att stå på. Mellanväggen var intryckt mot sidan så den tog ingen yta. Hon stod då som ett ljus i 1,5 h (kamera i transporten).

Nu har vi köpt ett umesläp b50 där hästarna åker baklänges, och planen är att vi ska börja om från början igen, vilket vi har gjort. Häromdagen så öppnade jag upp hela transporten (man går på via frontinlastning och ut genom baklämmen) och gick igenom transporten 10 gånger. Varje gång hon var mitt inne i transporten så fick hon smaka lite ur en havrehink. Hon hoppade av lämmen första gångerna men blev lugnare för varje gång. Till slut gick hon lugnt in, stod snällt och lugnt i transporten och åt och gick även av lugnt. Vi ska fortsätta med detta ett tag till, så att hon känner sig helt lugn.

Men vad är nästa steg?

1. Sätta för bommen, så att hon får gå in i transporten och stå lite där med bommen uppfälld. Äta lite havre. Jag fäller ner bommen och hon får vänta tills jag ber henne gå ut. Och när hon är lugn med att stå med bommen uppfälld så går vi vidare till:

2. Att ha luckan uppfälld (baklämmen, de står ju med huvudet mot den), men ha fronilastningen öppen så att hon kan backa ur om hon känner sig trängd. eller ska jag stänga hingstväggarna bakom henne, ha baklämmen öppen och likaså fronilastningen.

Hur skulle ni gjort? Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare för att hon ska känna sig maximalt trygg.

Kan tillägga att när hon ska köras så är det helt utan mellanvägg, då jag tror att hon är bredåkare. När jag kollad epå kameran i lastbilen så stod hon helt diagonalt. Men detta hindrar ju inte det faktum att hon blir stressad vid lastning.

Hjälp mig göra upp den bästa planen för att hon ska känna sig lugn och trygg i transportsituationen!
 
Sv: Nästa steg?

Hur eller hur så tycker jag inte att alt 2 låter bra.
Inte bra om hästen "backar ur om den känner sig trängd", det kan ju bli farligt i slutänden.
Hästen ska aldrig backa/gå ur på eget bevåg, om det var det du syftade på.

Dock är ju du den som känner din häst bäst, och om du tror att det inte kommer bli problem i framtiden så är det ju upp till dig om du vill göra så.Om du är snabb på att läsa av hästen och vet att du kommer hinna backa hästen innan den själv börjar få panik så kan det ju dock vara en bra idé att ha baklämmen nere till att börja med.
Så den märker att stängd fram inte innebär att den blir instängd..
Om du förstod hur jag menade.. :p
 
Sv: Nästa steg?

Jag skulle ha stängt allting, låtit hästen stå och äta lugnt, och sen öppna och gå ut.

Skulle det vara så att hästen får panik så måste man ha snabba medhjälpare så man snabbt och smidigt (men lugnt) kan få ut hästen innan den har "slutit sig"...

Det räcker ju om hela proceduren tar en minut, bara man får sjävla instängningen, och får hästen att förstå att det inte är farligt.

Men jag tycker personligen det är lite otäckt att låta hästen "bara stå" med bommarna uppe då mina hästar i allmänhet varit rätt bakskygga, plus att jag sett en häst slänga sig i panik UNDER en bakbom i full fart. Väldigt otäckt.
 
Sv: Nästa steg?

Tack för svaret! Låter klokt och dt blir nog så jag gör... Annars tränar man ju inte på det som är obehagligt (instängningen)...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195
Hästhantering Min ponnyplutt ska byta bostadsadress för tredje gången i sitt liv nu helgen som kommer. Första gången han flyttade var från sin ömma...
Svar
8
· Visningar
1 596
Senast: Blandrastik
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 827
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 659
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp