Bukefalos 28 år!

Nästan översprungen vid rädsla

D

Dragonladie

Halloj!
Jag har en stor häst som kan bli larvigt rädd för saker, och det yttrar sig genom darrningar och flykt. Om jag leder honom och märker att nåt är på gång brukar jag försöka avleda och lugna, men ibland hinner jag inte och då kan det hända att han drar förbi mig, eller ännu värre nästan kastar sig på mig (kastar sig undan från det farliga hållet). Mitt största problem är att jag själv blir nervös och inte riktigt vet var jag ska placera mig för att vara på rätt "ställe".. Nån som förstår och har tips på lösning?
 
Sv: Nästan översprungen vid rädsla

Om jag leder en häst som lätt blir rädd för saker, och vi går förbi något där jag vet att den skulle kunna bli rädd, t.ex. en postlåda, går jag över på den sidan av hästen som är närmast postlådan, så jag är mellan postlådan och hästen. Om hästen kastar sig åt sidan, kommer den rimligen kasta sig bort från postlådan och därmed också bort från mig = jag blir inte påhoppad.

Fast sen ska man ju kunna leda en häst utan att behöva vara rädd att bli överkörd om den blir rädd (talar nu om "rimliga" saker som t.ex. postlådor och andra tramsgrejer). Tycker det kan vara en bra idé att ta ut en tränare som kan hjälpa er då hästen uppenbarligen tycker det är helt okej att springa rakt över dig om den blir "rädd". Tittar man på hästar i hagen så är det sällan en ranglåg häst rusar rakt på en ranghög häst om denne blir rädd.
 
Sv: Nästan översprungen vid rädsla

Jag gör som du, och med tiden blev min häst tryggare. Nu för tiden puttar hon gärna mig mellan sig själv och det farliga, och hon hoppar mycket sällan.
Jag brukar också låta henne gå med långt, slakt grimskaft så att hon själv kan välja sin position till det farliga.
 
Sv: Nästan översprungen vid rädsla

Om man tittar på hästar i hagen så ser man snart att en lågrangad häst ska bli alldeles fruktansvärt trängd innan han flyr MOT en häst som är högre i rang. Även om jag menar att det är i realiteten omöjligt att bli en ledare fullt ut för sin häst så menar jag också att det går att lära sin häst att ha tillräcklig respekt för mig som för de mer högrangade hästarna. Det handlar för mig i alla fall om att lära hästen att han INTE, never ever, aldrig, inte ok, får inte, ska inte dundra in i min sfär. Annat än när jag bjuder in honom vill säga.

När jag just köpt min häst var han fyra år och flydde jämt och ständigt rakt på mig - så vi hade all anledning att ta både en och sjuttiofem duster om detta. Efter en tid lärde han sig att endera fick han fly runt mig eller så fick han gömma sig bakom mig men att springa rakt in i mig var inte ok. Min häst är en mycket högrangad herre men han har lärt sig (peppar peppar) och därför vill jag mena att det går att lära alla, eller i vart fall alla normala hästar.

En häst som flyr rakt emot dig är en mycket farlig häst.
 
Sv: Nästan översprungen vid rädsla

Jag håller med dig här. Jag har också haft duster med min häst om det här. MEN. Är man lite skrajsen själv och osäker så är det bättre att man själv går mellan häst och det "farliga" i början och på så sätt lugnar hästen och visar att man överlevde själv det farliga ;)


När man sedan börjar känna sin häst lite mer kan man börja ifrågasätta beteende och ta dusterna. Man ska aldrig ge sig in i en dust om man inte är säker på att gå vinnande ur den ;)
 
Sv: Nästan översprungen vid rädsla

Finns ju inte ngt som är bättre än att nöta hantering o situationer men har du provat med att ge magnesiumtillskott... Min en gamling var väldigt bakskygg o rädd för allt, barn som sparkade boll på ngn gård mm. En Connemara är lika - Har kört med tillägg "Magnesium Calmer" en blandning av magnesium, b-vitaminer o örter o det har funkat så att hästen nästan sov o vi slutade igen... Tydligen ger många denna blandning när ex ston skall delas fr föl mm. Ibland kan ju ett tillägg tillsammans med träning o hantering ge effekt...Hellre en loj häst en än som springer över mig =)
 
Sv: Nästan översprungen vid rädsla

kl

Har en lågrangad 4 årig valack som ja ghar haft mycket disskutioner om just detta med . Det som har fungerat för oss är markarbete både lös och i lina.
Träna på att respektera personligt utrymme , i alla lägen . Rent praktiskt så hanterar jag honom mest i repgrimma och leadrope ,särskilt om vi ska gå lite längre som till sommarbetet osv. Låter honom gå ca 3,5 meter bakom mig. Så länge jag går på och inte tvekar eller stannar för något så följer han fint, skulle han bli rädd så hinner han se vart jag befinner mig och undviker således att dundra rätt på mig. Han har sprungit rätt över folk ,bla min stallägare tidigare i somras ,hon gick med kort grimskaft i boghöjd ,han blev rädd och slängde sig rätt på henne ,hon hamnde under honom och blev illa trampad på vaden.
 
Sv: Nästan översprungen vid rädsla

Håller med.

En grej som jag brukar göra när jag leder hästar som inte har koll (eller som jag inte är säker på )min 'sfär' (alltså hur stor den är) är att ha med ett dressyrspö eller körpisk, för att kunna bli längre och större. Jag är liten och ffa högsmal i jämförelse med hästen, (som är lång) men om jag har ett långt spö kan jag utöka sfären en stor del (mer till ponnymått : P ) Om hästen då tränger undan mig med bogen och vänder rumpan in bakom mig, så kan jag markera genom ett pet, långt bakom mig, på hästens bakben att 'du jag går här' och räta upp hästen igen. Samma om dom försöker gå över mig framför, så kan jag länga ut min arm framåt, uppåt och vifta hallå på deras nivå sas.
 
Sv: Nästan översprungen vid rädsla

Jag håller med dig här. Jag har också haft duster med min häst om det här. MEN. Är man lite skrajsen själv och osäker så är det bättre att man själv går mellan häst och det "farliga" i början och på så sätt lugnar hästen och visar att man överlevde själv det farliga ;)

Och även här är vi rörande ense!

Dessutom kom jag att tänka på en sak som jag lärde min herre väldigt tidigt - att gå så att han har mulen cirka 30 centimeter bredvid min axel. (Min häst är högre än jag är lång så han kan inte gå bredvid för då ser jag absolut ingenting) Alltså att han INTE får gå BAKOM mig. Går hästen bakom dig, med mulen bakom din rygg så kommer du dels inte att hinna se om han blir rädd - och dels är hans naturliga flyktväg rakt framåt = på dig. Har du i stället hästen placerad bredvid dig så springer han ju inte rakt på dig OM han trots allt skulle bli så rädd att han flydde precis rakt framåt.

Man ska aldrig ge sig in i en dust om man inte är säker på att gå vinnande ur den ;)

Sant!!! Och man ska aldrig låta hästen vinna så HAR man gett sig in i en dust så får man liksom lov att fullfölja... kan vara bra att tänka på.
 
Sv: Nästan översprungen vid rädsla

Jättetack allihopa! Ska verkligen försöka det där med att jag visar att det inte är farligt då han har rätt stort förtroende för mig. Sen kan jag tillägga att när vi går till/från hage/ridhus så brukar jag stanna då o då för att han ska stanna när jag gör det, och lägger även in lite ryggningar. Men jag ska bli bättre på det här med min sfär. Igår gick han mot mig fast jag sagt att han skulle stå still, då blåste jag upp mig å nästan hoppade mot honom, jisses vad förvånad han blev och backade lite:)
 
Sv: Nästan översprungen vid rädsla

Lägg in vändningar ifrån dig. Höj vä. armen mot hästen.

gå sedan på den sidan så du är vid det "farliga" o håll inte på o tramsa du heller utan bara gå- säg dito till hästen- Gå!

många ägare skulle behöva ha skygglappar o inte se faror i allt:D
 
Sv: Nästan översprungen vid rädsla

Nu är min donna (4 år) väldigt trygg av sig och blir sällan rädd för saker...

MEN hon kan bli riktigt sprallig och det bästa är då att ta på henne en kedja (alltså som vanligt med kedjan under hakan), då blir hon lugn med en gång eftersom att hon är så känslig.

Men det viktigaste är nog att du som ledare känner dig trygg, kommer det något läskigt som jag vet att hon har hoppat till för förut brukar jag bara ta ett extra djupt andetag och sen gå vidare.

Min häst blir inte rädd om jag är lugn, hon har ingen anledning till det.
 
Sv: Nästan översprungen vid rädsla

tycker talesättet "Man skall aldrig låta hästen vinna" bör tas med en stor nypa salt. Jag tror inte att hästarna ser sig själva som vinnare och erövrare bara för att man givit efter litegranna.
Visst, inte skall man låta hästen få bestämma allt, fastän man tänkt sig något annat, men man måste kanske mötas på halva vägen ibland :)
 
Sv: Nästan översprungen vid rädsla

delvis KL

Jag har min häst snett bakom mig. Jag går först och visar vägen. Jag kan slänga ett snett öga bakåt, blir han rädd och kastar sig åt sidan så är jag inte i vägen. Blir han rädd och vill springa framåt så vet han ju ändå hela tiden att "där är hon" och så får han lov att springa på min högra eller vänstra sida.

Nu är vi rätt tighta på marken så han blir inte rädd längre om jag går på marken och visar vägen. Han kan snorkla lite men går alltid om jag går. Men det ligger 10 års partnerskap bakom det också :love:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 536
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 410
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fattade ju själv att det här med att börja ett helt nytt liv – nytt jobb, ny stad, nytt boende, ny familjesituation, nya människor...
Svar
8
· Visningar
2 215
Senast: cassiopeja
·
Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 065
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Willes bilköpstråd
  • Tips för att reda ut hår
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp