Det går upp och det går ner

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fattade ju själv att det här med att börja ett helt nytt liv – nytt jobb, ny stad, nytt boende, ny familjesituation, nya människor, nya rutiner – skulle kunna tära på krafterna en del. Till viss del kanske uppbrottet var en flykt från mitt dåvarande liv, men jag vill i alla fall tänka på det som en genomtänkt flykt. Målet var att skaffa mig ett liv som kunde ge mig positiv energi. Jag är så vansinnigt trött på att vantrivas!

Och visst är det mycket som har blivit positivt. Jag känner mig stolt och glad och framförallt FRI!!! Och det är verkligen helt underbart. Jag njuter något alldeles gränslöst av att efter jobbet få åka hem till ett helt eget boende på vardagskvällarna! Äta vad jag vill, göra vad jag vill, inga krav eller förväntningar, inget tjafs, kunna välja tempo helt själv och sova riktigt GOTT. Som jag har saknat det.

Men sen svänger känslorna åt andra hållet en del också. Jag visste när jag försatte mig i den här situationen att jag skulle få det kärvt ekonomiskt. Men jag såg framför mig att det ändå var under en begränsad period, och att det borde kunna funka. Jag förutsatte att min 13-åriga bil, som jag haft sen den var ny, skulle fortsätta funka i alla fall ett år till – vilket var den period jag såg framför mig att jag som max skulle behöva leva såhär fattigt. Men nu gjorde inte bilen det. Efter en icke godkänd besiktning, ett försök till att laga den utan att lägga ner för mycket pengar (då bilen knappt är värd nånting), och sedan ytterligare en icke godkänd besiktning var det bara att konstatera att bilen hade bestämt sig för att dö – mitt under en av de mest ekonomiskt ansträngda perioderna i mitt liv. När jag dessutom är i desperat behov av en bil för att överhuvudtaget klara av vardagen.
Tack för tajmingen.

(Jag vet att livet är som en hinderbana, och att man inte kan förvänta sig annat. Men jag skulle vilja ta ett snack med banbyggaren av den här banan, för nu har det varit lite väl många krävande trekombinationer på raken tycker jag. Jag längtar efter att bara få rulla på lite på en galoppsträcka också…)

Bilproblemen har tagit hårdare på mig än vad jag hade kunnat föreställa mig. Dels ger det vatten på kvarnen till de i min närhet som var skeptiska till min livsförändring, och de häller gärna deras missunnsamma energi över mig (tack så mycket, tack tack). Men dels så handlar det även om pressen över att snart inte ha en bil, tidspressen att vara tvungen att hitta en lösning inom en månad, inte ha ekonomi för att lösa situationen på ett bra sätt, behöva köpa en bil för i stort sett inga pengar alls men ändå bli ekonomiskt lidande av det, och genom att köpa en billig bil riskera att bli lurad att få en ännu värre skitbil på halsen och försätta mig ännu mer i skiten och förlora de pengarna om ersättningsbilen rasar så att den blir obrukbar – den pressen påverkar mig mycket mer än jag skulle vilja. Jag skulle så himla gärna vilja kunna känna mig lugn och trygg i situationen och rycka på axlarna och säga ”shit happens” och tänka att ”det löser sig säkert”. Men emellanåt bubblar det upp starka känslor av hopplöshet och förtvivlan och oro och värdelöshet, som drar ner mig fullständigt.

Och att min hund är gammal kommer förstås inte som en överraskning. Men även om jag är glad och tacksam över att han har fått ett så pass långt och lyckligt liv, så kan mattehjärtat inte låta bli att hoppa upp i halsgropen av oro så fort han verkar hängig nån dag. Och nu ser jag honom bara på helgerna också. Det är svårt. Nånstans kommer man till ett vägskäl när man måste fatta beslutet. Och jag oroar mig för att det beslutet kommer närmare. Han sover allt mer och blir allt långsammare, men samtidigt är han glad och har kvar sin humor och aptit. Så länge han är livsglad och inte har problem med intag och utpassering av föda så är det väl OK antar jag. Att vara lite stel och inte orka gå långa promenader kanske är OK när man snart ska fylla 13. Men det kryper allt närmare. Och det är skitjobbigt. Varje gång jag tänker på honom svämmar hjärtat över av kärlek och oro, och tårarna rinner.
(nu med)
Han är en sån underbar glädjekälla och solstråle, fina tassemannen.
Jag är rädd för att göra fel när beslutet ska fattas, är rädd för att inte fatta i tid vad som behöver göras, är rädd för smärtan i mitt hjärta som jag vet kommer (jag har ju ändå varit med om det förr)....

Även om jobbet och fritiden och boendet i veckorna mestadels funkar bra och är positivt, så är ekonomiska problem, bilproblem, oro över älskad hund samt förhållandeproblem fortfarande så pass ”tunga” poster att jag går lite på knäna känslomässigt. Jag gör allt jag kan för att fylla på med positiv energi i de andra ändarna, men jag känner att jag behöver lösa några av knutarna snart för att fortsätta funka och orka.
 

Betalar du dubbelt boende? Kanske det är en del som måste åtgärdas för att få balans i ekonomin?
 
Betalar du dubbelt boende? Kanske det är en del som måste åtgärdas för att få balans i ekonomin?
Ja, det är garanterat den största belastningen i min ekonomi nu och orsaken till att jag går lite på knäna. Eftersom det är under en begränsad period tänkte jag att det går att leva med. I "vanliga" fall har jag mer buffert, men i den här situationen när jag hade ett liv jag desperat behövde ta mig bort ifrån, så fick jag offra bufferten och försätta mig i en icke-optimal ekonomisk situation. Jag vet inte ännu när det kan lösas, men tills dess får jag försöka lära mig leva snålt. Vilket faktiskt är en nyttig läxa!
 
@cassiopeja har du vänt och vridit på alla möjligheter för att inte behöva köpa bil just nu? Jag vet inte var du bor och det är klart att bor du långt ut på landet med en eller några få bussar om dagen eller inga bussar alls så förstår jag att det inte fungerar på annat sätt. Annars kan man tänka sig en period kanske att ta cykel till närmaste busshållplats eller bilpool tills ekonomin blir lite bättre och du har råd med en lite bättre bil.

Så tråkigt att folk i din närhet vill trycka ner dig istället för att stötta och peppa och försöka hjälpa dig i den mån dem kan. Så länge hunden är glad och nöjd och äter så försök att inte oroa dig inte i förväg det tar massa energi. Njut av din hund medans tid är istället och se till att få fina stunder med honom. Någon som är äldre sover helt enkelt mer, även människor som är gamla vilar ju mer. Det är naturligt. Hoppas du hittar bra människor i ditt liv som kan stödja och peppa dig istället för att dra ner dig.
 
Jag tänker mycket på dig och ditt nya liv - det kommer bli bra.
Du är så modig som tagit ett viktigt steg. Låt inte gnäll trycka ner dig.
 
@cassiopeja har du vänt och vridit på alla möjligheter för att inte behöva köpa bil just nu? Jag vet inte var du bor och det är klart att bor du långt ut på landet med en eller några få bussar om dagen eller inga bussar alls så förstår jag att det inte fungerar på annat sätt. Annars kan man tänka sig en period kanske att ta cykel till närmaste busshållplats eller bilpool tills ekonomin blir lite bättre och du har råd med en lite bättre bil.
Det är lite klurigt med kollektivtrafiken där jag bor, även om det kanske skulle kunna gå i värsta nödfall... Jag bor mitt ute på landet och har ca 4 mil söderut till staden där jag jobbar. Det tar bara ca 35 min med bil, så det är smidigt på det sättet. Men jag bor i ett annat län än det jag jobbar i, vilket innebär att det inte är samma länstrafik. Så om jag cyklar en halvmil till närmsta busshållplats så måste jag ta bussen 4 mil norrut till en helt annan stad, och där åka med SJ-tåg till staden där jag jobbar. Det tar ca 2 tim och kostar ca 100 kr enkel resa. Så tyvärr känns det inte riktigt överkomligt, även om jag skulle kunna göra det enstaka gånger om jag måste.

Men nu har jag köpt mig en billig bil. Håller tummarna att den orkar hålla i ett år (eller helst mer förstås)... 😱
 
Jag tänker mycket på dig och ditt nya liv - det kommer bli bra.
Du är så modig som tagit ett viktigt steg. Låt inte gnäll trycka ner dig.
Tack! :heart
Nu har jag köpt mig en billig liten bil som jag hoppas ska funka ett tag. Men då har hunden blivit riktigt dålig istället (nån rejäl mag/tarmåkomma). :cry: Satt på djurakuten härom kvällen. Det tar på mattehjärtat! (och plånboken) (och orken, eftersom det har blivit många vaknätter nu). Nu har han varit dålig i snart en vecka, och flera gånger har det verkat som att "NU är han på bättringsvägen igen!" men just när man börjat hoppas så kommer det ett rejält bakslag. Alltså han är ju så gammal, fattar inte hur hans kropp fortfarande orkar kämpa så. Men nu äter han i alla fall igen och får behålla maten någorlunda, så jag hoppas fortfarande på att han kommer att bli bra.
Jobbar i alla fall hemma, vilket funkar bra, men jag har alla mina kläder och prylar (och all min bunkrade mat :p ) i mitt andra hus. Var inte riktigt förberedd på att jag skulle bli kvar i mitt gamla hus så länge som det blev nu när hunden blev så dålig. Nu har jag börjat få ont i halsen också, ovanpå allt annat... Fattas bara att alltihop kröns med lite corona... :crazy:
Men i övrigt går det bra med mitt nya liv!! ;):laugh: Och jag ser fram emot att det ska bli ännu bättre! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 072
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 498
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 224
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 834
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp