Bukefalos 28 år!

Nätdörr till altan

sthu

Trådstartare
Såhär i värmen hade det varit skönt att kunna öppna lite och vädra på kvällen och morgonen.
Men jag kan inte ha dörren öppen pga tre katter som inte får gå ut.
Så jag tänkte att någon slags nätdörr till altanen kunde vara ett alternativ.

Vi ska byta dörrarna v 30 men såhär ser det ut nu
IMG_20210717_152106.jpg

Det kommer bli en pardörr, precis som nu.
140*210 cm.

Finns det nätdörrar som passar pardörrar? Eller enkel som går att fästa på något sätt vid dörren som öppnas (vi öppnar sällan båda dörrarna)? Eller har någon en helt annan idé om hur man kan hålla det öppet på ett kattsäkert sätt?

(Tillägger att hålla dem instängda är inget alternativ, om man inte vill lyssna på skrik och misär)
 
Om du ska göra om altanen i framtiden så hade jag satsat på en mer tillfällig lösning än nätdörrar nu, typ kompostgaller eller kattnät/rådjursnät fastsatt i på något lite stadigare sätt. Beror på hur klättriga katterna är kanske, men något sådant hade fungerat för min i alla fall :)
 
Om du ska göra om altanen i framtiden så hade jag satsat på en mer tillfällig lösning än nätdörrar nu, typ kompostgaller eller kattnät/rådjursnät fastsatt i på något lite stadigare sätt. Beror på hur klättriga katterna är kanske, men något sådant hade fungerat för min i alla fall :)

Den ena kör kamikaze rakt igenom kompostgaller :angel:

Vi kommer göra om altanen om kanske fem sju år nånting, så nån lösning behövs ju så länge. Tänkte att nätdörr var det enklaste. Men har hittar mest tunna nät som sitter med magnet eller kardborre, det lär ju inte hålla..
 
Kan man inte göra en ram som man sätter i dörren? Nätet (vilket man nu än väljer) sätter man i ramen.
Sån lösning har jag till mina fönster! Har träram med myggnät i metall, väldigt lätt att tillverka, kilar fast dem (med träkil eller en gammal stekspade) tills de sitter ordentligt mot karmen. Katten har i och för sig aldrig kamikazat det, men själva nätet håller och om ramen sitter bra borde det hålla tycker jag.
 
Jag har en nätdörr till stallet för att förhindra att fåglarna flyger in där och sedan flyger mot fönster till de dör. Jag köpte nät i plastöverdragen glasfiber på metervara på biltema. Jag gjorde en ram som jag skruvade ihop med ett par tvärslåar för stabilitetens skull (en stalldörr är ju bredare men jag gissar att du behöver en tvärslå iallafall) av träslanor jag redan hade hemma, satte dit nätet med hjälp av klammerpistol, skruvade på gångjärn och satte hasp på. Klart.
 
Såhär i värmen hade det varit skönt att kunna öppna lite och vädra på kvällen och morgonen.
Men jag kan inte ha dörren öppen pga tre katter som inte får gå ut.
Så jag tänkte att någon slags nätdörr till altanen kunde vara ett alternativ.

Vi ska byta dörrarna v 30 men såhär ser det ut nu
Visa bifogad fil 73805
Det kommer bli en pardörr, precis som nu.
140*210 cm.

Finns det nätdörrar som passar pardörrar? Eller enkel som går att fästa på något sätt vid dörren som öppnas (vi öppnar sällan båda dörrarna)? Eller har någon en helt annan idé om hur man kan hålla det öppet på ett kattsäkert sätt?

(Tillägger att hålla dem instängda är inget alternativ, om man inte vill lyssna på skrik och misär)
Vi köpte en nätdörr från clearview.se (eller snarare från en av deras återförsäljare) 2018. Utrullbar, stängs med magnet. I år kom ena katten på att det gick att ta sig under nätet, så nu har vi kompletterat med en femton cm hög tröskel (som jag stått på näsan över ett par gånger) så nu funkar det igen. Vi låter inte dörren vara öppen utan att ha koll på katterna särskilt länge, men den har räddat våra somrar ett tag nu.
9D9C6FB2-D922-4FB9-B7A2-6436EC009803.jpeg
 
Jag vill ha något som är enkelt för oss att ta sig igenom, men inte för katterna. Var inne på att bygga nåt, men vet inte hur jag ska fästa det på ett smidigt sätt..
 
Vi köpte en nätdörr från clearview.se (eller snarare från en av deras återförsäljare) 2018. Utrullbar, stängs med magnet. I år kom ena katten på att det gick att ta sig under nätet, så nu har vi kompletterat med en femton cm hög tröskel (som jag stått på näsan över ett par gånger) så nu funkar det igen. Vi låter inte dörren vara öppen utan att ha koll på katterna särskilt länge, men den har räddat våra somrar ett tag nu. Visa bifogad fil 73810

Det ska jag kolla in, tack för tipset!
 
Det kanske går att sätta gångjärn på insidan av dörrkarmen sådana som går att lyfta av?

Ja det vore kanske nåt. Vi får se hur det blir med den nya dörren, med den som sitter nu hade det definitivt gått att lösa. Och lösa hur den ska fästas i andra kanten på något smidigt sätt som går att stänga båda in och utvändigt.

Jag får göra en väldigt bred dörr, eller två smala som fäster i varandra. I och med att dörröppningen är 140 bred.

Hmm.. När det kommer till träarbeten är jag inte så händig 😅
 
Ja det vore kanske nåt. Vi får se hur det blir med den nya dörren, med den som sitter nu hade det definitivt gått att lösa. Och lösa hur den ska fästas i andra kanten på något smidigt sätt som går att stänga båda in och utvändigt.

Jag får göra en väldigt bred dörr, eller två smala som fäster i varandra. I och med att dörröppningen är 140 bred.

Hmm.. När det kommer till träarbeten är jag inte så händig 😅
Jag har fått väldigt bra hjälp av veteranpoolen där finns det många med händiga kunskaper
En snickare fixade en platsbyggd garderob och gjorde en ny skafferidörr tog inte alls lång tid
Om du har någon sådan i närheten så kan du alltid höra med dom :)
 
Jag har fått väldigt bra hjälp av veteranpoolen där finns det många med händiga kunskaper
En snickare fixade en platsbyggd garderob och gjorde en ny skafferidörr tog inte alls lång tid
Om du har någon sådan i närheten så kan du alltid höra med dom :)

Bra idé! Jag var lite inne på att muta svågern när han ändå är här och installerar dörren, men han vill nog inte :angel: men han kan kanske komma med förslag.

Ska kolla med veteranpoolen på måndag.
 
Skaffa perserkatter så är altanen redan kattsäkrad 🙄😂

Googlad och hittade smidiga skjutdörrar med nät, det kanske kan vara något?
 
Nu hittade jag en som kanske skulle passa, och inte var alltför dyr. Dock hade den fått dåliga recensioner.. hmm frågan är om jag vågar chansa?
 
En ram bred som dörren alternativt lika bred som en dörr, och två dörrar istället då och fäst ena upp i dörrkarmen medan andra öppnas när ni går ut/in. Nät som är kattsäkert (alltså inte sånt där mjukt myggnät som kattskrällen tar sig igenom medan du smiter en snabbis och kissar med toan öppen och de så klart ser sin chans efter noga övervägande... :angel:), sätt fast med gångjärn i befintlig dörrkarm och använd hasp för att hålla stäng. En uppe och en nere för stabilitetens skull, ifall du har utbrytarkungar också.
 

Liknande trådar

Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 765
Senast: alazzi
·
Övr. Katt Nu vet jag inte riktigt vad vi ska göra längre med katterna, jag och sambon. Vet ju hur bra Buke är på detta med problemlösning så jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 774
Senast: Asko
·
Hundhälsa Först och främst så är en veterinärtid bokad till imorgon kl. 16.00. Jag är tok-orolig och kom inte på något bättre att göra med...
Svar
18
· Visningar
2 563
Senast: em-pirre
·
M
Övr. Hund att inte skapa den här tråden, men nu måste jag få skriva av mig. Har som ni vet fått en cockerspanielhane av mina föräldrar. Jag är...
Svar
15
· Visningar
1 701
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp