Som luft, eller varför "finns" jag inte?

Jag trodde inte denna tråden skulle bli så stor, men ni är fina människor allihopa som bryr sig och har orkat svara mig. Jag har sovit lite på saken och mår idag bättre, ibland hjälper det mycket att bara få skriva av sig med tårarna rinnandes.

Då inläggen blivit så många vet jag inte om jag klarar av att svara en och en, utan skriver lite mer allmänt om det ni tagit upp. Vill ni ha svar på något jag missar får ni fråga igen :-)

Jag vill nog påstå att jag är en positiv människa i grund och botten, jag har inte svårt att visa känslor mer än just när jag blir ledsen. Jag har många gånger suttit med vänner, med olika av dem och vid olika tillfällen och berättat hur jag upplever min familj och släkt. Jag kan vara väldigt djup, men då pratar jag sakligt, gråter inte utan beskriver fakta snarare än ältar och beklagar mig.

Som jag skrev innan är det väldigt svårt att beskriva olika händelser utan att lämna ut någon, men detta har hänt med två vänner för bara ett litet tag sedan.

Y och jag umgicks minst en gång i veckan innan, vi fikade, vi drack vin tillsammans och hade fina samtal under dessa kvällar, vi har vart på krogen, vi har vart i skogen, gått promenader och liknande tillsammans. Så säger Y till mig att hon X, verkar trevlig som du umgås med, kan vi inta dra ihop en tjejkväll med den och den framöver? Jag ordnar en tjejkväll hemma hos mig, vi är 6 personer och enligt mig har vi verkligen en underbar kväll. Det skrattas mycket och vi har roligt. Till saken hör att X nyligen brutit ett långt förhållande och var i behov av både uppmuntran och lite nytt folk. X och jag har också umgåtts mycket, vi har ett gemensamt intresse där vi umgåtts mycket. Efter denna kväll är X och Y vänner. Inget som stör mig, bara roligt att människor hittar varandra och jag gillar ju dem båda. Efter ett tag händer det ett par väldigt tråkiga saker i Y:s liv. Jag förstår att hon inte hinner med att umgås så mycket pga detta och jag säger vid ett flertal gånger att jag förstår, det är klart att du ska prioritera detta, jag finns här. Frågar om det finns något jag kan göra och säger att du får höra av dig när du orkar och kan. Hon berättar att det är jobbigt och är helt slut, jag säger att jag förstår. Sen ser jag att hon umgås väldigt mycket med X, men hör inte av sig till mig mer än vid ett fåtal gånger där hon beklagar att hon inte hunnit och orkat. X, som jag också umgåtts mycket med tar jag kontakt med och frågar om vi ska ses över vårat gemensamma intresse ett flertal gånger. Får oftast till svar att hon inte hinner, det är mycket på jobbet och andra saker som hindrar, men ungefär var fjärde, femte gång jag har frågat har jag ändå fått ett ja och vi har setts. Känner mig jobbig som alltid ska behöva fråga, för X frågar ju aldrig tillbaka. Varje gång vi då setts har jag frågat om X om hur det är med Y, och får tillbaka att de setts ganska ofta, men att Y fortfarande har det jobbigt, vilket jag förstår. Säger alltid till X att hon ska hälsa Y och brukar säga när vi ses att du kan väl höra av dig när du är ledig och kan nästa gång. Jag tycker inte jag kan göra mycket mer, eller kan jag det? Jag säger det igen, något fel måste det ju vara när alla bara försvinner från mig?

Med familjen är det lite annorlunda. De försvinner ju inte, men behandlar mig som luft, som någon som inte räknas som de andra. Det är en märklig känsla att uppleva. Jag gör så gott jag kan, jag går pliktskyldigt på deras tillställningar, är trevlig, köper alltid med mig en blomma eller present utefter tillställning. Är noga med att tacka för mig, att försöka vara med i samtalen, låta intresserad av det de pratar om, både lyssnar och pratar, men blir mest avbruten och de pratar med varandra det mesta. Där sitter jag på en stol med folk på båda sidor om mig som pratar med varandra, inte med mig. Det är en hemsk känsla och därför kommer alltid gråten när jag åker hem. Jag försöker lämna det bakom mig, inte låta det påverka mig, för att åter få uppleva samma sak vid nästa träff. Jag är rädd för att bryta, för precis som någon skrev, så finns det ju någon jag bryr mig om, och i en familj är det svårt att undvika några men inte alla, då kalas och andra tillställningar oftast är tillsammans med alla. Angående jul så vet jag inte vilket som är värst, att sitta och titta på hur de öser över klappar till varandra, eller sitta själv hemma och tycka synd om sig själv för att man är ensam. Julen är en tid då alla jag känner umgås med nära och kära, så att fira med vänner är uteslutet i detta fall. Jag har heller ingen ekonomi att ge mig ut på utlandssemestrar och skulle ändå ha svårt för att åka själv. Jag har bara varit utomlands några få gånger och vet inte om jag skulle våga mig på att åka själv. Bara tanken skrämmer mig med att hamna vilse i ett främmande land.
 
Precis så uppfattar jag TS - som någon som nästan "inte finns" därför att hen inte tar någon plats. Utan onda avsikter så glömmer folk bort att hen finns...

Och det där med att alltid finnas till för alla andra, och "om jag är väldigt snäll så kanske dom ser mig", det är inte säkert att det funkar.

Jag själv (som nog är en person som tar hyfsat med plats "av mig själv", utan att tänka på det) tilltalas faktiskt mycket mer av personer som har en egen integritet, som vill något eget, som står upp för sig själva. Jag vill inte att mina vänner skall "lägga sig platt" för mig och fjäska för att få min uppmärksamhet. Jag vill vara vänner på lika villkor, en relation mellan två eller flera lika starka individer där alla ger och alla tar, där alla vågar stå upp för sig själva. Det skapar en helt annan dynamik och mycket intressantare relationer än till mesighet gränsande snällhet...

Jag upplever mig inte som någon som inte vågar stå för mina åsikter, däremot bråkar jag inte. I en diskussion står jag på mig, säger vad jag tycker, men låter även andra få ha sin åsikt och försöker aldrig hetsa upp mig och bli osams om något. Pratar jag och blir avbruten, så anser jag att de inte är intresserade av det jag ville säga. Jag är ingen grå mus, men vet inte hur mycket plats jag tar. Jag försöker ju hela tiden fråga, vara intresserad av det de gör och pratar om, och är inte tyst av mig, men när man inte får gehör, då tystnar man ju mer och mer efter ett tag. Bland vänner och kompisar tar jag gärna mer plats, jag är tryggare med dem än med min familj, men de försvinner ju bort hela tiden.
 
Av din beskrivning så tolkar jag det som att du verkligen inte alls tar plats!

Du blir avbruten och tystnar. I ett samtal med mig får man finna sig i att jag avbryter, och andra avbryter mig. Det är en del av dynamiken i samtalet att man talar i mun på varann :)

Du sammanför X och Y men sedan drar du dig tillbaka. Du erbjuder att finnas där men visar det inte konkret. Ord är ...bara ord.
Du säger till Y att höra av sig när hen orkar och lägger därmed hela ansvaret på henom. När det inte sker blir du stött och besviken.

Det känns (nu är jag ute på tunn is) som om dina vänner måste bevisa sin vänskap. Istället för att du med självklarhet hör av dig.

Du blir som om du väntar på uppmärksamhet.

Kan det stämma?
 
Kanske är det svårt att samtala med dig? Jag vet själv att jag får jobba mycket på den delen, att föra konversationer kommer inte ett dugg naturligt för mig. Och min upplevelse är att folk hoppar över de som är svåra att samtala med, eftersom de får jobba så mycket? Både i släkten och bland vänner? Att vara trevlig är inte alltid nog, utan många vill ha ett flytande samtal som inte kräver någon större ansträngning att hålla igång.
 
Badger: Jag försöker alltid hinna med mina vänner, kompisar och släkt. Om någon ringer eller hör av sig, så vänder jag ut och in på mig för att träffras när de kan. Jag måste naturligtvis säga nej när jag jobbar, men annars försöker jag alltid anpassa mig efter dem. Självklart tar jag "hand"om mina vänner när vi väldigt sällan är ute. Jag har gett dem överfallslarm och ber dem alltid höra av sig när de kommer hem så jag kan se att de kommit hem. Sviker aldrig i den situationen..

Men sluta vänd ut och in på dig själv!!! Umgås lite mer på DINA villkor, för att också DU skall få något ut av umgänget! Du behöver inte anpassa dig hela tiden! Jag får känslan av att de behandlar dig som en dörrmatta, och du villigt låter det ske - "Jajjamänsan, kliv ni på mig och torka gärna av era smutsiga skor på mig också!".

Det är inte OK att behandla folk hur som helst, och det ansvaret ligger förstås på dina vänner och släktingar. Men på DITT ansvar ligger att reagera när det ändå sker - att stå upp och säga att detta är inte OK!

Sedan kommer det säkerligen att komma protester när du börjar tänka lite mer på dig själv - det är ju bekvämt med vänner som du, som man kan utnyttja när det passar och inte behöver bry sig om "åt andra hållet". Men stå emot - gör det DU mår bra av, var egoist!!!
 
En tanke till. Säg till om jag är hård eller du tycker det är galet.

När du blir avbruten - hur gör du då?
Vänder du blilcken till den som avbröt och tittar den i ögonen för att uppfatta vad den säger eller sluter du dig?

Jag själv avbryter för att jag vill föra diskussionen vidare och förutsätter att den som avbröt vill hålla igång konversationen. Uppfattar du det istället som ett avslut?
Pratar jag och blir avbruten, så anser jag att de inte är intresserade av det jag ville säga.

Kanske läser du inte signaler?
Det är inte enkelt, om man inte lärt sig. Jag har fått skaffa mig väldigt mycket av det sociala samspelet genom att stuudera andra som är bra på det. Jag har det inte naturligt eftersom jag växt upp som ensambarn i en dysfunktionell familj.
 
Av din beskrivning så tolkar jag det som att du verkligen inte alls tar plats!

Du blir avbruten och tystnar. I ett samtal med mig får man finna sig i att jag avbryter, och andra avbryter mig. Det är en del av dynamiken i samtalet att man talar i mun på varann :)

Du sammanför X och Y men sedan drar du dig tillbaka. Du erbjuder att finnas där men visar det inte konkret. Ord är ...bara ord.
Du säger till Y att höra av sig när hen orkar och lägger därmed hela ansvaret på henom. När det inte sker blir du stött och besviken.

Det känns (nu är jag ute på tunn is) som om dina vänner måste bevisa sin vänskap. Istället för att du med självklarhet hör av dig.

Du blir som om du väntar på uppmärksamhet.

Kan det stämma?

Jag har svårt att se mig själv utifrån, men jag vet inte om jag kan hålla med riktigt i detta. Jag tycker inte att jag drar mig undan när jag jag ringer X flera gånger och hon aldrig ringer tillbaka. Vad det gäller Y, så har hon haft det otroligt jobbigt och säger själv att hon inte hinner och orkar, vilket jag förstår. Jag träffar henne ganska ofta pga hennes jobb, vi kan säga att hon jobbar i den matbutik jag handlar i, även om det inte var riktigt sanningen, men så ni förstår att vi ses på ett sådant sätt ungefär :-). Då och där är hon som vanligt mot mig och jag har vid flertalet av dessa gånger sagt att jag finns när hon vill och orkar, att jag förstår att hon inte hinner och orkar just nu och har erbjudit mig om det finns något jag kan göra. Jag har inte dragit mig undan, men när hon själv säger att hon inte orkar, så vill jag inte tjata på henne heller. Hade ni gjort det? Jag tycker man kan liknas av det som brukar kallas plåster på folk då.
 
Jag har svårt att se mig själv utifrån, men jag vet inte om jag kan hålla med riktigt i detta. Jag tycker inte att jag drar mig undan när jag jag ringer X flera gånger och hon aldrig ringer tillbaka. Vad det gäller Y, så har hon haft det otroligt jobbigt och säger själv att hon inte hinner och orkar, vilket jag förstår. Jag träffar henne ganska ofta pga hennes jobb, vi kan säga att hon jobbar i den matbutik jag handlar i, även om det inte var riktigt sanningen, men så ni förstår att vi ses på ett sådant sätt ungefär :-). Då och där är hon som vanligt mot mig och jag har vid flertalet av dessa gånger sagt att jag finns när hon vill och orkar, att jag förstår att hon inte hinner och orkar just nu och har erbjudit mig om det finns något jag kan göra. Jag har inte dragit mig undan, men när hon själv säger att hon inte orkar, så vill jag inte tjata på henne heller. Hade ni gjort det? Jag tycker man kan liknas av det som brukar kallas plåster på folk då.

Fast detta är ju bara två personer. De personerna kanske har mkt i sitt liv eller något annat.
Även om det är svårt att acceptera får man ibland lämna de personerna och gå vidare. Har du några andra du kan umgås med? och försöka få en djupare kontakt där istället.
 
En tanke till. Säg till om jag är hård eller du tycker det är galet.

När du blir avbruten - hur gör du då?
Vänder du blilcken till den som avbröt och tittar den i ögonen för att uppfatta vad den säger eller sluter du dig?

Jag själv avbryter för att jag vill föra diskussionen vidare och förutsätter att den som avbröt vill hålla igång konversationen. Uppfattar du det istället som ett avslut?


Kanske läser du inte signaler?
Det är inte enkelt, om man inte lärt sig. Jag har fått skaffa mig väldigt mycket av det sociala samspelet genom att stuudera andra som är bra på det. Jag har det inte naturligt eftersom jag växt upp som ensambarn i en dysfunktionell familj.

Jag vill tro att jag är lätt att umgås med, jag har oerhört enkelt för mig att skaffa nya vänner och jag tror att det är för att jag är social, pratar och gillar att diskutera. Jag är inte rädd att öppna munnen i nya sällskap och har inte svårt att få kontakt med helt nya människor. Jag har fått höra att jag är enkel av mig. Som jag skrev i ett tidigare inlägg är jag väldigt omtyckt på mitt arbete, där frågar arbetskamraterna mig om det är något, de säger att jag alltid är pigg, glad och livar upp stämningen. Likväl med mina kompisar och vänner, jag är social och vi umgås på ett helt naturligt och bra sätt. Det går inte riktigt att jämföra familjen med vännerna, det är egentligen två olika problem. Vännerna är aldrig elaka eller inte låter mig ta plats, men de försvinner bara sakta men säkert utan att något särskilt händer.

Jag försöker tänka tillbaka hur jag är när jag blir avbruten, men får inte upp något direkt minne i huvudet. Det är mer som om att jag frågar en person något, tex hur har det gått med din sjuka mamma, har hon repat sig än eller har ni fått hjälp med allt. Personen börjar kanske säga något och så kommer en annan person och säger, nu är kaffet serverat. Personen jag pratade med lägger då fokus på kaffet. Säger kanske att åh vad gott det ska bli med kaffe och börjar prata om annat eller med någon annan. Det var ett exempel, men det är nog mer så det är i de flesta fall. Jag går nog inte in och frågar om frågan igen till den personen i det läget. Jag kan inte svara på hur signalkänslig jag är, däremot ser jag snabbt om någon blir obekväm av frågor eller samtal, så jag tror jag ser sådant.
 
Fast detta är ju bara två personer. De personerna kanske har mkt i sitt liv eller något annat.
Även om det är svårt att acceptera får man ibland lämna de personerna och gå vidare. Har du några andra du kan umgås med? och försöka få en djupare kontakt där istället.

Ja, detta är bara två personer, men det har hänt många fler gånger än så, detta var de sista i raden av händelser. Jag har flera att umgås med, det är inte det det handlar om, utan mer att jag vill ha kvar mina vänner , inte skaffa nya hela tiden. Jag vill lära mig vad jag gör för fel och har fått många tankar av alla ni som skriver i tråden
 
jag frågar en person något, tex hur har det gått med din sjuka mamma, har hon repat sig än eller har ni fått hjälp med allt. Personen börjar kanske säga något och så kommer en annan person och säger, nu är kaffet serverat. Personen jag pratade med lägger då fokus på kaffet. Säger kanske att åh vad gott det ska bli med kaffe och börjar prata om annat eller med någon annan.
För att fortsätta med det exemplet...
Betraktar du samtalet avslutat då eller byter ni bara ämne och forsätter prata? Är samtalsämnet viktigt, eller det faktum att ni samtalar?

Någonstans (åter på den där tunna isen, du vet...) får jag känslan av att du är på din vakt och är snar att tolka saker till din nackdel.
Du vet det där med att själv vara sin störste mobbare.

Jag har själv med viss beundran beraktat min goda vän som glatt ser ett bekant ansikte och hastar dit för att hälsa. Själv skulle jag nog utgått från att den personen inte alls vill prata med mig.... och bara hälsat lite försiktigt om inte den andre bjudit in till mer. :o

Hon har fått en "fin uppfostran" med ganska strikta regler om hur man beter sig. Och hon verkar förutsätta att alla bekanta blir oerhört glada av att se just henne. Vilket de blir!

Mit arbete med invandrare har lärt mig mycket. Mina elevers spontanitet och glädje har gjort mig säkrare. Jag tror faktiskt på deras glada tillrop när vi möts ute på stan. Jag tror att den där kramen är ärligt full av värme.

Kanske ska du försöka börja tro att värmen du faktiskt möter, kommunikationen du är i - att de är ärliga och har värme?
 
Personen börjar kanske säga något och så kommer en annan person och säger, nu är kaffet serverat. Personen jag pratade med lägger då fokus på kaffet. Säger kanske att åh vad gott det ska bli med kaffe och börjar prata om annat eller med någon annan.

Fast det tycker jag är något helt annat än att bli avbruten. Så gör jag om jag inte känner mig bekväm med samtalet längre, utan gärna välkomnar ett avbrott. Det är ju inte en tredje person som avbryter samtalet, det är ju din samtalspartner som väljer att gå ifrån.

Att avbryta är i min uppfattning när jag och Cissi står och pratar och jag berättar om gången hästen bröt sig ur hagen. Mitt i avbryter hon mig och börjar prata om när hennes hund försvann i skogen när de plockade svamp.
 
  • Gilla
Reactions: Is
När jag läser i tråden, får jag en känsla av att du är en "vaniljsåsperson" om du förstår vad jag menar

Vaniljsås är något dom flesta gillar den är mild go och söt i smaken, den finns alltid på skåpshyllan
och man vill inte gärna bara sitta och äta bara vaniljsås, vaniljsåsen är bara ett tillbehör

Den sticker inte ut, den är förutsägbar, där finns inget sting och i längden tröttnar man på den

Visa lite humör, säg vad du egentligen tycker, Människor behandlar dig som luft när det passar dom och du bara ler och fortsätter att le och vara trevlig

Visa lite jävla sting, nästa gång dom äter vaniljsås, låt dom få en rejäl tugga chili på läppen
 
Med risk att låta hård men jag utgår från mig själv och hur jag en gång var:

Om man hela tiden uppehåller en fasad av att man är så himla nöjd med livet och aldrig tar åt sig av någonting någonsin så kan man lätt uppfattas som ytlig, lite falsk och inte som en riktig person. När du hela tiden bekräftar och uppmuntrar allt och alla oavsett om dom beter sig dåligt, aldrig säger ifrån eller ens berättar hur du faktiskt känner och samtidigt är så otroligt fokuserad på att säga rätt saker, gör rätt saker så är risken stor att andra uppfattar dig som just fasadig och påklistrad och folk vill umgås med riktiga människor som har känslor och humör och åsikter. Jag själv orkar inte med människor som hela tiden bara glider med och aldrig står upp för sig själva, aldrig sätter ner foten eller tar en diskussion. Det känns inte äkta för mig och och om folk inte vill släppa in mig att se den riktiga människan utan hellre uppehåller en glad-fasad så orkar jag faktiskt inte försöka hur länge som helst. Jag tror inte du gör det med mening men vad man själv tänker och hur andra uppfattar en stämmer inte alltid överens :)

Människor är inte maskiner men som du lever är mekaniskt, du gör ju inte nånting utifrån dig själv utan du utgår hela tiden från vad som kommer uppskattas av andra, att andra ska tycka om dig, att andra ska se hur snäll du är och hur mycket du ställer upp. Sluta med det och gör saker utifrån dig själv och vad du mår bra av för det gör du ju inte nu!
Om du inte vill bli avbruten så säg ifrån eller avbryt tillbaka, behöver absolut inte vara otrevligt.
Om du vill ha bullar och handledsvärmare säg ifrån att ni glömde nog mig, igen, behöver inte va surt men markera att du har reagerat och att du har känslor om det.
Om du vill att dina vänner ska stanna så förklara för dom hur du känner och hur du uppfattar er relation och fråga om det är något du gör som gör att dom hellre väljer någon annan.
Ingen är tankeläsare så att inte säga ifrån eller fråga och sen bli ledsen för ingen förstår att man är ledsen funkar liksom inte, det går bara ut över dig själv. Och ibland så är det bättre att släppa relationer för den andra parten faktiskt inte är en riktig schysst person.
Även om det absolut inte är okej så som dom behandlar dig så kan du inte förvänta dig att någon annan ska ta tag i problemet åt dig, du måste själv bryta mönster och faktiskt göra något åt situationen. Det är ju inte hållbart att gå runt och va ledsen hela tiden, du förminskar dig själv helt och hållet till hur andra uppfattar dig och vad andra tycker och tänker.

Om du vill att andra ska se ditt värde så måste du först göra det själv, men det handlar om ditt egetvärde och inte hur andra värderar dig. Hur du mår med dig själv, hur du känner inför dig själv, hur du ser dig och hur du vill vara som person.
Vill du vara någon som andra ignorerar och tar för given eller vill du vara någon som tar ansvar för sig själv och ser till att omge sig med människor som ser ditt riktiga och äkta jag och gillar den personen- för den du är och inte vad du gör eller vad du säger eller hur många knutar du kan slå på dig själv för andras skull?

Det är för övrigt helt okej att göra slut med delar av sin familj, jag har gjort och aldrig ångrat det en endaste sekund och jag mår bättre än någonsin. Varför ska familj få behandla dig sämre än vad du hade accepterat från vänner?

Behandla dig själv med mer respekt, du är värd så mycket bättre än vad du har nu!
 
För att fortsätta med det exemplet...
Betraktar du samtalet avslutat då eller byter ni bara ämne och forsätter prata? Är samtalsämnet viktigt, eller det faktum att ni samtalar?

Någonstans (åter på den där tunna isen, du vet...) får jag känslan av att du är på din vakt och är snar att tolka saker till din nackdel.
Du vet det där med att själv vara sin störste mobbare.

Jag har själv med viss beundran beraktat min goda vän som glatt ser ett bekant ansikte och hastar dit för att hälsa. Själv skulle jag nog utgått från att den personen inte alls vill prata med mig.... och bara hälsat lite försiktigt om inte den andre bjudit in till mer. :o

Hon har fått en "fin uppfostran" med ganska strikta regler om hur man beter sig. Och hon verkar förutsätta att alla bekanta blir oerhört glada av att se just henne. Vilket de blir!

Mit arbete med invandrare har lärt mig mycket. Mina elevers spontanitet och glädje har gjort mig säkrare. Jag tror faktiskt på deras glada tillrop när vi möts ute på stan. Jag tror att den där kramen är ärligt full av värme.

Kanske ska du försöka börja tro att värmen du faktiskt möter, kommunikationen du är i - att de är ärliga och har värme?

För mig blir nog samtalet avslutat där. Nu var det bara ett exempel, men det kan lik väl vara att två personer samtalar om något tex datorer som en är duktig på. Jag vet att jag själv hade ett problem med datorn en gång och la mig i samtalet. Ungefär med ursäkta, får jag fråga en sak jag också. Jag frågade och fick ett skämt tillbaka, och sedan fortsatte de med det de höll på med utan min inblandning i samtalet mer. Min fråga var inte viktig att samtala om och jag känner mig där som att jag försöker, men får ju inget tillbaka.
 
För mig blir nog samtalet avslutat där. Nu var det bara ett exempel, men det kan lik väl vara att två personer samtalar om något tex datorer som en är duktig på. Jag vet att jag själv hade ett problem med datorn en gång och la mig i samtalet. Ungefär med ursäkta, får jag fråga en sak jag också. Jag frågade och fick ett skämt tillbaka, och sedan fortsatte de med det de höll på med utan min inblandning i samtalet mer. Min fråga var inte viktig att samtala om och jag känner mig där som att jag försöker, men får ju inget tillbaka.
Fast du kom ju in i samtalet? När skämtet kom, fortsatte du inte prata? Du kunde ju skämtat tillbaka?

Jag vet med mig att jag inte är så alltigenom genomtänkt alla gånger. Jag kan skoja om saker så att folk får ta upp ämnet en gång till. Det är så samtal fungerar - i alla fall när jag är inblandad. Men får fortsätta prata, man har ju kommit in i samtalet.

Jag tror att du är överdrivet försiktig och för mån om hur du blir uppfattad och dessutom är lätt att stöta bort eller avvisa?

Våga mer!
 
När jag läser i tråden, får jag en känsla av att du är en "vaniljsåsperson" om du förstår vad jag menar

Vaniljsås är något dom flesta gillar den är mild go och söt i smaken, den finns alltid på skåpshyllan
och man vill inte gärna bara sitta och äta bara vaniljsås, vaniljsåsen är bara ett tillbehör

Den sticker inte ut, den är förutsägbar, där finns inget sting och i längden tröttnar man på den

Visa lite humör, säg vad du egentligen tycker, Människor behandlar dig som luft när det passar dom och du bara ler och fortsätter att le och vara trevlig

Visa lite jävla sting, nästa gång dom äter vaniljsås, låt dom få en rejäl tugga chili på läppen

Hahaha, har aldrig hört ordet vaniljsåsperson innan, men kanske är det sådan jag är. Jag har följt andra trådar om vänner här inne förut, och när man läser vad folk skrivit då, är vänner för er ( och jag menar då inte dig personligen) en pålitlig, ärlig person, som finns där och som man har roligt med. Jag uppfattar att jag är en sådan person, förutom den detaljen att jag inte visar att jag blir sårad och ledsen. Jag förstår att ni är många nu som peppar mig till att ryta i lite mer, och jag ska verkligen försöka ta åt mig av det. Det krävs nog väldigt mycket jobb från min sida, då jag är så inrutad av att vara snäll. Jag trodde faktiskt inte på riktigt att det kunde vara en så stor nackdel att vara snäll. Men där har jag lärt mig något av era svar :-)
 
För mig blir nog samtalet avslutat där. Nu var det bara ett exempel, men det kan lik väl vara att två personer samtalar om något tex datorer som en är duktig på. Jag vet att jag själv hade ett problem med datorn en gång och la mig i samtalet. Ungefär med ursäkta, får jag fråga en sak jag också. Jag frågade och fick ett skämt tillbaka, och sedan fortsatte de med det de höll på med utan min inblandning i samtalet mer. Min fråga var inte viktig att samtala om och jag känner mig där som att jag försöker, men får ju inget tillbaka.
Här i tråden får du många svar
Frågan är om du tar till dig något av det som sägs?
 
Hahaha, har aldrig hört ordet vaniljsåsperson innan, men kanske är det sådan jag är. Jag har följt andra trådar om vänner här inne förut, och när man läser vad folk skrivit då, är vänner för er ( och jag menar då inte dig personligen) en pålitlig, ärlig person, som finns där och som man har roligt med. Jag uppfattar att jag är en sådan person, förutom den detaljen att jag inte visar att jag blir sårad och ledsen. Jag förstår att ni är många nu som peppar mig till att ryta i lite mer, och jag ska verkligen försöka ta åt mig av det. Det krävs nog väldigt mycket jobb från min sida, då jag är så inrutad av att vara snäll. Jag trodde faktiskt inte på riktigt att det kunde vara en så stor nackdel att vara snäll. Men där har jag lärt mig något av era svar :-)
Fast det är skillnad på att vara snäll och en dörrmatta, man behöver inte bli hård och dryg och otrevlig bara för man lär sig säga ifrån :) Man kan säga ifrån bestämt utan att behöva bli arg eller sur.
Stå upp för sig själv ÄR att vara snäll- mot dig själv!
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 116
Senast: Whoever
·
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 871
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 057
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 180
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp