nätverket funkar inte

M

marijaa

Vi har fått ett nytt, snabbare, modem och när vi kopplade ihop det slutade nätverket fungera.

Vi har ett zyxel modem och en d-link router.
Kopplar vi datorn jag sitter och skriver på nu direkt i modemet funkar internet. Modemet och routern verkar dock inte vilja kommunicera.

Det funkar heller inte att koppla min "sändare" (zyxel) till min trådlösa nätverksuppkoppling direkt i modemet.

Vi ringde telia som levererar bredbandet, de hänvisade till d-link.
D-link sa "reset" i tio sekunder och vänta en halvtimme sen ska det funka. Icke.

Det funkar inte heller att koppla i det gamla modemet, det blir samma sak.

Vad göra?
 
Sv: nätverket funkar inte

gubben kom hem jobbar med bredband o han undrar om ni har fasta ip-nummer?
inloggning varje gång?
 
Sv: nätverket funkar inte

öh, jag är inte så haj på det här men nej, vi loggar inte in varje gång...
 
Sv: nätverket funkar inte

hmm han vet ej troligen så är det nåt "fel" på routern.
han är inte så haj på telia då han jobbar med bredbandsbolaget.
det bästa är att få dit någon som kan kolla det...
 
Sv: nätverket funkar inte

ja, vi misstänker också att det är routern som spökar. Men varför går det inte att stoppa den trådlösa sändaren direkt i modemet när det funkar med ena datorn? :( :confused:
 
Sv: nätverket funkar inte

Fungerar det med båda kablarna när du ansluter direkt till modemet? Om inte kan det vara en kabel som är felaktig. Det brukar vara en lysdiod som tänds när man ansluter en kabel till routern och även modemet som visar att det är kontakt, lyser dom?
När du har kopplat ihop datorn med routern kan man logga in på routern, adressen brukar vara 192.168.0.1 skriv in adressen i Explorer (eller den web-läsare som du använder) viktigt att få med punkterna. Om du får fråga om användarnamn och lösenord brukar det vara admin på båda. Sedan kan man kolla i routern på inställningarna men det kan vi ta senare.
 
Sv: nätverket funkar inte

Ursäkta, men kan du ta lite mer detaljerat? (om ni inte redan fått fart på det förståss)

Exakt vad heter produkterna ni använder?
 
Sv: nätverket funkar inte

Sony skrev:
Ursäkta, men kan du ta lite mer detaljerat? (om ni inte redan fått fart på det förståss)

Exakt vad heter produkterna ni använder?

Hej!
Nu har vi haft en datakunnig här som hjälpt oss. Var inte hemma när han fixade det men det hade något med nåt lösenord/ip-adress att göra...
 
Sv: nätverket funkar inte

Jaa, RTFM brukar vara en bra start. Oavsett hur kompetent man är.... :smirk:
 
Sv: nätverket funkar inte

Sony skrev:
Jaa, RTFM brukar vara en bra start. Oavsett hur kompetent man är.... :smirk:

Tack för den... :mad: :mad:

Jag läser alltid manualen men eftersom det var en annan person i familjen som började på installationen och uppenbarligen gjorde det fel så kunde jag inte lösa det...
 
Sv: nätverket funkar inte

Det nya modemet, det är ingen routingfunktion på det? Nu är inte jag på något sätt jättehaj på nätverk, men kanske reagerar routern konstigt om den får interna ip:n från modemet istället för externa? Ett enkelt sätt att få reda på om det är routerfunktion på modemet (om det inte står i manualen) är att koppla in datorn direkt på modemet och gå in på hemsidan http://www.whatismyip.com/ och notera det ip-nummer som står där (det är det ni använder för tillfället). Sedan går du in på startmenyn och väljer "Kör...". Där skriver du "cmd" och trycker "ok". I fönstret som kommer upp skriver du "ipconfig" och trycker enter. Jämför det ip-numret som kommer upp i fönstret med det du skrev ned från hemsidan. Om det inte är samma ip-nummer har modemet en inbygd routerfunktion.

På samma sätt (via http://www.whatismyip.com/) kan du ta reda på om ni har fasta ip-nr. Då gör du så att du kollar vad du har för ip-nr där, skriv ned. Starta om modemet (eller ryck telekabeln till det en stund) och gå sen in på sidan igen. Är det ett annat nummer då så har ni inte fast ip-adress utan dynamisk. Är det alltid samma är har ni alltså en fast ip-adress.

Annars är det vettigaste tipset att leta rätt på exakta modellnummer på både modem och router (om inte annat står det säkert på undersidan av apparaterna), annars är det lite svårt för dem som verkligen kan att hjälpa dig.
 
Sv: nätverket funkar inte

Vi hade också stoooora problem med vårt trådlösa som var zyxel.

mnementh var här och hjälpte oss med det flera gånger.
Det visade sig till slut när han ringde supporten för femtioelfte gången att hårdvaran var nyare än mjukarvaran. Så han på supporten fick fix a så vi kunde ladda hem en nyare mjukvara på nätet.


Jag har absolut ingen aning om hur han gjorde det och jag kan säga att jag aldrig vid mitt liv hade klarat det själv.
mnementh arbetar ändå konstans med datorer och han tog det lång tid för och mycket krångel.
 
Sv: nätverket funkar inte

marijaa skrev:
Tack för den... :mad: :mad:

Jag läser alltid manualen men eftersom det var en annan person i familjen som började på installationen och uppenbarligen gjorde det fel så kunde jag inte lösa det...

Förlåt, detta var definitivt inte menat som någon gliring till dig. Det var mer en egen betraktelse över hur jag själv är. Läser sällan eller aldrig några manualer. Något som då och då visar sig vara (om kanske inte ödestigert) väldigt omständigt och tidskrävande.

Sen läser man till slut och så går allt oftast ganska lätt. Men det vill man ju inte erkänna. :p
 
Sv: nätverket funkar inte

moiran skrev:
Det nya modemet, det är ingen routingfunktion på det? Nu är inte jag på något sätt jättehaj på nätverk, men kanske reagerar routern konstigt om den får interna ip:n från modemet istället för externa?

Det som i så fall strular är i regel NAT-funktionen. NAT på NAT funkar inge vidare. Dvs både router och modem-router gör adressöversättningar.

Ett enkelt sätt att få reda på om det är routerfunktion på modemet (om det inte står i manualen) är att koppla in datorn direkt på modemet och gå in på hemsidan http://www.whatismyip.com/ och notera det ip-nummer som står där (det är det ni använder för tillfället). Sedan går du in på startmenyn och väljer "Kör...". Där skriver du "cmd" och trycker "ok". I fönstret som kommer upp skriver du "ipconfig" och trycker enter. Jämför det ip-numret som kommer upp i fönstret med det du skrev ned från hemsidan. Om det inte är samma ip-nummer har modemet en inbygd routerfunktion.

På samma sätt (via http://www.whatismyip.com/) kan du ta reda på om ni har fasta ip-nr. Då gör du så att du kollar vad du har för ip-nr där, skriv ned. Starta om modemet (eller ryck telekabeln till det en stund) och gå sen in på sidan igen. Är det ett annat nummer då så har ni inte fast ip-adress utan dynamisk. Är det alltid samma är har ni alltså en fast ip-adress.

Behöver inte nödvändigtvis vara så. Beror på vad ISPn har för lease-tider på sin DHCP-server.

Annars är det vettigaste tipset att leta rätt på exakta modellnummer på både modem och router (om inte annat står det säkert på undersidan av apparaterna), annars är det lite svårt för dem som verkligen kan att hjälpa dig.
...........
 
Sv: nätverket funkar inte

Nu vet jag inte om detta var någon slags special-fix av mjukvara men normalt är det jättelätt att uppgradera denna typ av produkter. En snabb koll i manualen och så några klick och en omstart så är det klart. Brukar ofta vara så enkelt upplagt i administrations-gränssnittet att det s a s ger sig själv. Det som möjligtvis kan vara mer klurigt är att hitta rätt version på tillverkarens sida.

En 3Com-utrustning sa en gång att deras enda mjukvaru-version på webben inte passade just denna modell. Eller jo, på webben så sa dom ju så. Men när man installerade den så vägrade burken ta emot det. Påstod att mjukvaran inte var skriven för just denna burk. Lite tråkigt när en uppgradering behövdes och endast en version fanns att tillgå. 3Com grejerna hamnade sen i papperskorgen och mitt förtroende för 3Com sjönk ganska mycket. :mad:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hjälp mig. Jag är skitless på min dator och mitt internet hemma. Jag har ett trådlöst nätverk i vardagsrummet. Det funkar bra. I alla...
Svar
16
· Visningar
1 414
Senast: Brandgul
·
IT & mobiler Har en D-link DIR-615 som jag använde mig av i min förra lägenhet. Detta funkade hur bra som helst. Men nu försöker jag ordna så jag har...
Svar
2
· Visningar
849
IT & mobiler Har letat och letat men hittar inte lösenordet till vårt trådlösa nätverk här hemma, den stationära datorn är inkopplad på det och...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: nmolsson35
·
IT & mobiler Nu ska vi se om den samlade kompetensen här på buke kan hjälpa mig.... Har 2 datorer som är kopplade till internet via en router från...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: swemale
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp