Nafsig åring

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Zamantha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 778
Z

Zamantha

Jag har en åring på foder just nu. Vi har inte klippt bort familjelyckan på honom än då den inte kommit ned än, så han är fortfarande hingst. Den senaste månaden har han börjat bli lite kaxig och så vilket är helt naturligt, så kulorna är väl på väg kanske... :smirk: Men det som är det riktigt jobbiga är att han HELA TIDEN ska hålla på och nafsa på en! Jag har sagt ifrån ordentligt ett antal gånger, och det går väl lite bättre, men det är fortfarande jobbigt! Han förlorade sin mamma vid födseln så han är uppfödd på flaska vilket förklarar beteendet lite. Han har ju inte fått den där respekten för människor från början. Men har ni något tips på hur man kan bli av med detta? Hur ska jag säga ifrån? Hur kan jag få honom att respektera oss tvåbenta på ett bra och schysst sätt? Gillar INTE att behöva dra till honom eller som vissa gör sparka till en. Det skulle kännas så fel, men kan det ändå vara det som behövs? Bättre kanske att säga till en eller ett par gånger STENHÅRT och därmed basta? *bara undrar*

Sen en annan sak; han äter på min andra hästs svans om jag inte har flätat den innan utsläppet på morgonen. Kan man ha i något i svansen o få honom att sluta? Då min andra häst har haft en väldigt tunn svans och börjar få bättre nu är jag väldigt rädd om den så det får inte skada den!

Tacksam för alla tips!
//Z

Det finns medel som man kan ha på täcken och bogväggar för att hästarna inte ska bita, ha på lite sånt i svansen.

När det gäller tuggandet på folk måste han helt klart lära sig att det inte accepteras. För antagligen vet han inte det.
HUR man ska gå tillväga beror ju lite på hur bekant han är med tillrättavisningar. Vet han vad ordet "Nej" betyder så ska det räcka. Annars får man använda kroppspråket(vilket jag tycker att man ska göra ändå). Det innebär inte att du ska slå eller skrämma honom, vilket många, av någon anledning tror när jag säger så. :smirk:

I en tillrättavisning ska det inte heller finnas aggresion. Du ska bara visa att så vill du inte att han gör mot dig. Och när han slutar finns det ingen anledning för dig att tänka på det mer. Antagligen provar han igen, för att lära sig VAD det var han gjorde som var fel och OM det fortfarande inte accepteras. Då reagerar du på samma sätt, varken mer eller mindre.

Fortsätter det ändå, flera gånger och på samma "nivå", bör du ändra taktik eller börja jobba med er relation. För då repekterar han dig tydligen inte som ledaren. Och ledare bör du vara om du vill kunna kontrollera honom.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt... 2 3
Svar
51
· Visningar
7 111
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 705
Senast: Ceta
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 997
Senast: monster1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 909
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka