Bukefalos 28 år!

Någon med dr.TR !? brådskande

X

xect

Jag har letat överallt och jag KAN verkligen inte hitta BILDER på dom bett som är tillåtna!

Jag har däremot LÄST att bett med gummiöverdrag är tillåtet, men har ingen aning om hur skillnaderna ser ut med ett vanligt gummibett (böjbart).
Är det endast ledat bett med gummiöverdrag som är tillåtet?

Skulle vara jättesnällt om någon kunde kolla upp detta i TR (har inget dr.TR), då jag ska iväg på lördag och vet inte vad för bett jag ska använda mig av :crazy:.
 
Sv: Någon med dr.TR !? brådskande

Oledade bett i största allmänhet är ju inte okej när vi pratar tränsbett och det gäller ju syntetbetten också. Vill du ha gummiöverdragen kandarstång tror jag det ska vara okej men då måste den vara oböjlig.
 
Sv: Någon med dr.TR !? brådskande

Det är bara ledat med gummiöverdrag som är tillåtet, och det måste vara fast kärna (ej vajer).
 
Sv: Någon med dr.TR !? brådskande

Är det inte bra att veta sånt lite innan man ska tävla, så man inte ev. tvingas starta med ett bett som hästen inte trivs med...? :p
 
Sv: Någon med dr.TR !? brådskande

Är det inte bra att veta sånt lite innan man ska tävla, så man inte ev. tvingas starta med ett bett som hästen inte trivs med...? :p

Kan vara en bra idé ^^, och det är just precis det jagförsöker ta reda på, då varken jageller min tränare kom fram till svaret.

Men jag är ingen dressyrare, har aldrig tävlat dressyr. Men vad ska jag göra då? Jag MÅSTE ju starta med ett bett som hästen inte trivs med pga att reglerna är såna.

Ingen som vet en hemsida eller liknande där det står klart och tydligt vilka bett som är tillåtna?

Finns ju en massa trådar om detta men bara skummiga svar...
 
Sv: Någon med dr.TR !? brådskande

Kan vara en bra idé ^^, och det är just precis det jagförsöker ta reda på, då varken jageller min tränare kom fram till svaret.

Men jag är ingen dressyrare, har aldrig tävlat dressyr. Men vad ska jag göra då? Jag MÅSTE ju starta med ett bett som hästen inte trivs med pga att reglerna är såna.

Ingen som vet en hemsida eller liknande där det står klart och tydligt vilka bett som är tillåtna?

Finns ju en massa trådar om detta men bara skummiga svar...

Vad är det som är så "skummigt"? Raka, böjbara gummibett utan kärna av metall är inte tillåtna. De sk. "gummi/syntetbett" som är tillåtna är de som, i grund och botten, är vanliga tränsbett (2- eller 3-delat av metall) med ett tunt överdrag av något annat material (gummi, plast eller annat syntetmaterial) utanpå metallen. Inga raka (= oledade) bett är godkända i lägre klasser. Vill du ha en hemsida att kolla på, prova med stallbacken.com.
 
Sv: Någon med dr.TR !? brådskande

Köp ett dressyrTR så får du ju bild. Om du ändå ska tävla är det ju bra att ha ett i vilket fall som helst.

Jag har tyvärr inte det senaste annars hade jag kunnat maila bild till dig.
 
Sv: Någon med dr.TR !? brådskande

Kan vara en bra idé ^^, och det är just precis det jagförsöker ta reda på, då varken jageller min tränare kom fram till svaret.

Men jag är ingen dressyrare, har aldrig tävlat dressyr. Men vad ska jag göra då? Jag MÅSTE ju starta med ett bett som hästen inte trivs med pga att reglerna är såna.

Ingen som vet en hemsida eller liknande där det står klart och tydligt vilka bett som är tillåtna?

Finns ju en massa trådar om detta men bara skummiga svar...

Tyvärr har jag inte nått TR heller (eller jo ett från typ 99... :p ) så jag kan heller inte hjälpa :D

Men om du har tänkt tävla dressyr så får du helt enkelt vänja hästen vid ett godkänt bett(för det finns ju mer än ett). :)
Har man tid, tålamod & lugn så går det oftast.
 
Sv: Någon med dr.TR !? brådskande

Vad är det som är så "skummigt"? Raka, böjbara gummibett utan kärna av metall är inte tillåtna. De sk. "gummi/syntetbett" som är tillåtna är de som, i grund och botten, är vanliga tränsbett (2- eller 3-delat av metall) med ett tunt överdrag av något annat material (gummi, plast eller annat syntetmaterial) utanpå metallen. Inga raka (= oledade) bett är godkända i lägre klasser. Vill du ha en hemsida att kolla på, prova med stallbacken.com.


tack! precis det svar som jag letade efter :idea:
(har faktiskt aldrig sett någon som svarat så specifikt, har mest läst "bett med gummiöverdrag är tillåtet" osv..)
 
Sv: Någon med dr.TR !? brådskande

Hm, egentligen.. får man rida fram på ett "icke godkänt" bett? med tanke på att man får rida fram med hjälptyglar och spö..
 
Sv: Någon med dr.TR !? brådskande

Hm, egentligen.. får man rida fram på ett "icke godkänt" bett? med tanke på att man får rida fram med hjälptyglar och spö..

Nu har ju inte jag tävlat på ungefär 100 år, men inte får du väl rida fram med hjälptyglar?! (Och så vitt jag vet, inte icke godkänt bett heller.)
 
Sv: Någon med dr.TR !? brådskande

Hm, egentligen.. får man rida fram på ett "icke godkänt" bett? med tanke på att man får rida fram med hjälptyglar och spö..

NEJ, det är inte tillåtet att rida fram med otollåtet bett eller hjälptyglar.

du får rida fram på godkännt tränsbett och starta på godkänt kandar.
och du får longera fram (vid mån av plats ) med inspänningstyglar
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 848
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 122
Senast: lundsbo
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 616
Senast: Vogue
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 180
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp