Någon med tips på vår vallande hund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Catthhh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 017
Sv: Någon med tips på vår vallande hund

Svar till alla tre nedre är att jag tror hon vallar dom. Men det kan ju även vara jakt men det ser ut som vallning på hennes motning. Kan ha fel.
Lär få löpträna om jag ska hinna ikapp den hunden men jag hoppas hitta det stoppande/utlösande så detta slutar ske.

Det har du rätt i.Vad ska jag göra då?
Staketet runt tomten är 1 m högt det hoppar hon över.
Ska hon gå i lina?
Inte kunna vara ute ensam?
Om du vill kunna ha hunden ute på tomten finns det egentligen bara en sak att göra - bygg ett staket högt nog att hålla hunden på rätt sida!
Vi hade ett nät på 120 cm, men när vi insåg att ena hunden kunde ta sig över det var det bara att fara till järnhandeln och köpa mer nät och högre stolpar. Nu är det ca 180 högt och det funkar bra för oss. (BC-korsning och Leonberger) Jätteskönt att kunna släppa hundarna i trädgården och inte behöva oroa sig :)
Vi sparde det gamla trästaketet, men ökade på med två rader nät som ligger lite omlott ( blir jättehögt annars ) och en ribba högst upp som nätet märlades fast i. Stadigt och bra och inte alltför dyrt heller. På bilden håller vi på att bygga det.
Ursäkta att jag gled iväg lite från vall-frågan, men du frågade ju lite om det här med... :o :D
hundhage001.jpg

hundhage009.jpg

Exakt vad jag just skulle skriva! Det låter alltid lite trevligare med att hunden "vallar" men den här hunden, liksom de flesta andra, inklusive min, som ändå är en Vallhund, JAGAR! Vallning ÄR jakt fast under kontrollerade former, det är samma instinkt som driver hunden.
Den får inte jaga, punkt slut! Jagandet är dessutom en så stark drivkraft, en sån gigantisk belöning i sig sjsälv, att det kan krävas nåt rätt speciellt för att den ska sluta. Eltråd låter bra tycker jag. Hunden kommer att bli ihjälsparkad annars eller skada nån av hästarna. Vad händer om den jagar en ryttare med häst, som skenar??
Jag har tyvärr inga bättre råd att komma med, möjligen testa ett citronellahalsband med fjärrkontroll, det når 300 m har jag för mig men ska givetvis aktiveras i samma sekund hunden drar.
Lycka till! Jag vet hur eländig man känner sig...

Oj!! Jag ser nu att detta är en JÄTTEgammal tråd som dragits igång igen! Sorry...! Frågan är väl inaktuell...!

Haha va?

Nu är du väl ute och cyklar ändå ? :p

TS skrev ju tråden och postade den igår.

Du ska inte hinna ikapp den. Du ska ta hunden precis i starten. Har hunden väl hunnit dra är du chanslös. Stängda dörrar, lär hunden att inte dra ut genom dörren utan varsågod och lina på ute. Den kan inte vara lös i dagsläget.

Hahaha säger jag med, jo jag är ute och cyklar enhjuling tror jag, baklänges! I ett ögonblick av förvirring läste jag registreringsdatumen som var 2007 på senaste inlägget! Så kan det gå när ... ja, när man har hjärnsläpp...
Då föreslår jag citronellahalsband med fjärrkontroll, som akuthjälp medan man jobbar på att få bort problemet från grunden! Dessvärre tror jag dom är rätt dyra, men det är ju värt pengarna om man kan förhindra en tragisk olycka!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 738
Senast: mmbot
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
7 013
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet