Någon mer än jag som röstat i EU angående Sommartid?

Alltså jag träffar massor av människor som uppskattar att det är ljust ute på morgonen.
De existerar. Jag lovar.

Jag känner till och med dem väldigt nära som inte köper mörkläggningsgardiner åt sig, på grund av avsaknat behov. Jag behöver inga särskilda ljusförhållanden för att kunna ägna mig åt att sova. Men det är såklart väldigt olika, hur man väljer att fördela sina vakna timmar och utomhusvistelse - av massor av anledningar. Det konstiga är om man behöver etablera (eller som nu: bevara) ett särskilt komplicerat tidssystem för att människor ska klara av att tolka siffrorna på klockan.
 
Jag pratar inte om MIG. Däremot så vägrar jag att tro att folk är ute och njuter av dagsljus i ottan. De sover sannolikt tills klockan ringer, oavsett årstid, d.v.s. de sover bort dagsljus. Varför tror du att det säljs mörkläggningsgardiner? Jo, för att det ska vara mörkt i sovrummet när man sover.
Fast det är ju just det du gör? Du vill kunna fixa i trädgården utan pannlampa efter klockan 20 på kvällen. Det är rätt få länder som har ljust längre än så på kvällarna, även sommartid. Däremot är det inte ett dugg ovanligt att bli negativt påverkad av mörkret på morgonen, det har ju flera skrivit i tråden också? Det finns liksom inte gardiner som framkallar solljus. Och jo, mörker på morgonen orsakar generellt trötthet i större utsträckning än mörker på kvällen. Och eftersom du hävdar att mörkret inte påverkar dig på det sättet så har ju du en klar fördel när det gäller att själv anpassa dina vanor för att få mer ljus. En person som inte klarar det riskerar att leva i mörker 6 månader om året för att den inte har möjligheten att "passa på" att jobba tidigt i mörker och jag kan helt enkelt omöjligt se hur möjligheten till trädgårdsarbete efter klockan 20 för personer som inte påverkas mentalt av mörkret kan vara den viktigaste faktorn i det hela. Så jo, du pratar om dig, eftersom du inte verkar kunna se förbi dina egna problem.
 
Jag pratar inte om MIG. Däremot så vägrar jag att tro att folk är ute och njuter av dagsljus i ottan. De sover sannolikt tills klockan ringer, oavsett årstid, d.v.s. de sover bort dagsljus. Varför tror du att det säljs mörkläggningsgardiner? Jo, för att det ska vara mörkt i sovrummet när man sover.
Så för att det säljs mörkläggningsgardiner så innebär det att ingen går ut i ottan för att njuta av soluppgången?
 
Idiotförklara är liksom inte sånt jag gör. Men jag får inte alls ihop resonemanget.

Du kan väl ändå inte hävda att om du tar bort externa faktorer som jobb, ändå finns en signifikant vits med att klockan slår vissa speciella sifferkombinationer enligt ett visst system jämfört med ett annat system?

Du går ju upp den TID du vill och lägger dig den TID du vill - såvida du kan bemästra de externa beroenden som exempelvis ett jobb utgör. Oavsett var visarna har hamnat på en klocka med olika definitioner av klockor och tidssystem.
Jag går upp klockan 7 året runt, inte efter när solen går upp. Jag är som sagt jävligt morgontrött och kommer att sova bort ljusa timmer om det är vintertid året runt (vilket jag tror att de flesta kommer att göra).

Det är ju upp till dig vilken tid du går upp. Är man väldigt tidigt på jobbet borde ju knappast normaltid vara ett problem.
Det är ett JÄVLIGT STORT problem att gå upp tidigare! Jag ORKAR INTE!!! Jag är morgontrött som fan. Året runt.

Däremot har jag väldigt svårt att se att önskan om lite mer dagsljus på kvällen för de som inte har problem med att komma upp tidigt även vid mörker på morgonen ska trumfa de som blir extremt negativt påverkade och därmed riskerar att inte kunna få dagsljus alls på ett halvår (om det blir sommartid året runt).
Är det sommartid året runt så finns ju ljuset på eftermiddagen. Med vintertid året runt så blir hela dygnet mörkare eftersom sömnen förskjuts och man sover bort dagsljusa timmar 3 årstider om året.

Alltså jag träffar massor av människor som uppskattar att det är ljust ute på morgonen.
De existerar. Jag lovar.
Jag uppskattar också ljus på morgonen men det går inte att ordna på vintern. På vintern är jag tvungen att piska mig upp ur sängen. Det finns inget annat sätt. Men jag vill inte leva i mörker ett halvår för att jag aldrig kan vara ute i dagsljus.

Fast det är ju just det du gör? Du vill kunna fixa i trädgården utan pannlampa efter klockan 20 på kvällen. Det är rätt få länder som har ljust längre än så på kvällarna, även sommartid. Däremot är det inte ett dugg ovanligt att bli negativt påverkad av mörkret på morgonen, det har ju flera skrivit i tråden också? Det finns liksom inte gardiner som framkallar solljus. Och jo, mörker på morgonen orsakar generellt trötthet i större utsträckning än mörker på kvällen. Och eftersom du hävdar att mörkret inte påverkar dig på det sättet så har ju du en klar fördel när det gäller att själv anpassa dina vanor för att få mer ljus. En person som inte klarar det riskerar att leva i mörker 6 månader om året för att den inte har möjligheten att "passa på" att jobba tidigt i mörker och jag kan helt enkelt omöjligt se hur möjligheten till trädgårdsarbete efter klockan 20 för personer som inte påverkas mentalt av mörkret kan vara den viktigaste faktorn i det hela. Så jo, du pratar om dig, eftersom du inte verkar kunna se förbi dina egna problem.
Jag har ju sagt femtielva gånger att jag inte kan gå upp tidigare på morgonen. Jag orkar inte!!! Med vintertid är det mörker i 6 månader för man sover bort ljusa timmar på morgonen och man har inga ljusa timmar efter jobbet heller.

Mörker påverkar mig extremt mycket! Jag blir alltid totalt passiviserad när mörkret faller och får inget gjort alls under vintern. Och inte orkar jag upp på morgonen heller, oavsett årstid. De morgonpigga är väl de enda som har nytta av ljus på morgonen så de orkar väl kliva upp och tar en tvåtimmars promenad innan de åker till jobbet.

Så för att det säljs mörkläggningsgardiner så innebär det att ingen går ut i ottan för att njuta av soluppgången?
Det hör nog inte till de flestas morgonrutin. De flesta kliver nog bara upp och åker till jobbet där de sedan sitter inne.
 
Det är ett JÄVLIGT STORT problem att gå upp tidigare! Jag ORKAR INTE!!! Jag är morgontrött som fan. Året runt.

Jag uppskattar också ljus på morgonen men det går inte att ordna på vintern. På vintern är jag tvungen att piska mig upp ur sängen. Det finns inget annat sätt. Men jag vill inte leva i mörker ett halvår för att jag aldrig kan vara ute i dagsljus.

Jag har ju sagt femtielva gånger att jag inte kan gå upp tidigare på morgonen. Jag orkar inte!!! Med vintertid är det mörker i 6 månader för man sover bort ljusa timmar på morgonen och man har inga ljusa timmar efter jobbet heller.

Mörker påverkar mig extremt mycket! Jag blir alltid totalt passiviserad när mörkret faller och får inget gjort alls under vintern. Och inte orkar jag upp på morgonen heller, oavsett årstid. De morgonpigga är väl de enda som har nytta av ljus på morgonen så de orkar väl kliva upp och tar en tvåtimmars promenad innan de åker till jobbet.
...Men du pratar fortfarande inte om dig själv? Kan du se att andra har andra problem än vad du själv har och påverkas extremt negativt av mörker på morgonen?

Är det sommartid året runt så finns ju ljuset på eftermiddagen.
Du förutsätter att alla är lediga på eftermiddagarna? Att jobba till 18 är ju inte direkt något ovanligt. Och, återigen, eftermiddagsljus kan inte ersätta morgonljus om man påverkas av ljuset för att kunna vakna.
 
Jag går upp klockan 7 året runt, inte efter när solen går upp. Jag är som sagt jävligt morgontrött och kommer att sova bort ljusa timmer om det är vintertid året runt (vilket jag tror att de flesta kommer att göra).


Det är ett JÄVLIGT STORT problem att gå upp tidigare! Jag ORKAR INTE!!! Jag är morgontrött som fan. Året runt.


Är det sommartid året runt så finns ju ljuset på eftermiddagen. Med vintertid året runt så blir hela dygnet mörkare eftersom sömnen förskjuts och man sover bort dagsljusa timmar 3 årstider om året.


Jag uppskattar också ljus på morgonen men det går inte att ordna på vintern. På vintern är jag tvungen att piska mig upp ur sängen. Det finns inget annat sätt. Men jag vill inte leva i mörker ett halvår för att jag aldrig kan vara ute i dagsljus.


Jag har ju sagt femtielva gånger att jag inte kan gå upp tidigare på morgonen. Jag orkar inte!!! Med vintertid är det mörker i 6 månader för man sover bort ljusa timmar på morgonen och man har inga ljusa timmar efter jobbet heller.

Mörker påverkar mig extremt mycket! Jag blir alltid totalt passiviserad när mörkret faller och får inget gjort alls under vintern. Och inte orkar jag upp på morgonen heller, oavsett årstid. De morgonpigga är väl de enda som har nytta av ljus på morgonen så de orkar väl kliva upp och tar en tvåtimmars promenad innan de åker till jobbet.


Det hör nog inte till de flestas morgonrutin. De flesta kliver nog bara upp och åker tiOmll jobbet där de sedan sitter inne.
Om du gjorde något så enkelt som att byta ut alla "Man" till "Jag" skulle du inte behöva skrika.
Du kan skriva hur du funkar, men gör inte dina åsikter till allmängods.

Livet består av kompromisser..
Både jag och sambon är morgontrötta. Han vill ha in ljus på morgonen. Jag vill det inte eftersom det fuckar upp min sömn om det blir ljust vid 4-5. Eftersom jag har större sömnproblem har vi mörkläggningsgardin och sambon lägger sin arbetsdag nån timme senare än de flesta andra.
 
Jag går upp klockan 7 året runt, inte efter när solen går upp. Jag är som sagt jävligt morgontrött och kommer att sova bort ljusa timmer om det är vintertid året runt (vilket jag tror att de flesta kommer att göra).

Det upplevs alltså som svårare eller lättare att gå upp en given tidpunkt enbart baserat på vilka ljusledare som är tända på klockradion vid denna tidpunkt.

Det var just det jag gav ett förslag på lösning på. Enda komplikationsfaktorn är att arbetsgivaren skulle behöva acceptera att klockslagen du är på jobbet ändras lite över året så har du det precis som du vill.

Jag hänger verkligen inte med.
 
Vårt sätt att mäta tid där mitten på dagen kl 12 är när solen står rakt i söder, dvs. svensk normaltid, går tillbaka till tidernas begynnelse. Att, när vi nu är så lyckligt lottade geografiskt i Sverige att det kan gälla för hela landet, byta till en annan tidszon vore rena helgerånet enligt mig.

Apropå att sova bort dagsljus säjer man på engelska "burning daylight". Finns det något motsvarande talesätt på svenska?
 
Jag hade föredragit konstant sommartid, tycker det är trevligt med ljus på eftermiddagen.
Jobbmässigt spelar det ingen roll, är oftast ledig på dagtid och får gott om dagsljus.
Kan sova oavsett hur ljust det är, har inte ens gardiner och sover med en gatlykta utanför fönstret.
Inga problem att sova i soffan på dagen i strålande solsken heller.

Mest skönt att slippa ställa om klockan, blir så segt när jag får sova en timme mindre på en jobbhelg, att jag får igen den på hösten är en klen tröst 😅
 
...Men du pratar fortfarande inte om dig själv? Kan du se att andra har andra problem än vad du själv har och påverkas extremt negativt av mörker på morgonen?


Du förutsätter att alla är lediga på eftermiddagarna? Att jobba till 18 är ju inte direkt något ovanligt. Och, återigen, eftermiddagsljus kan inte ersätta morgonljus om man påverkas av ljuset för att kunna vakna.
Om man slutar klockan 18 så börjar man antagligen inte vid 8 på morgonen. Det går att tända en lampa på morgonen. Timers är uppfunna. Dagsljuslampor är uppfunna.

Det upplevs alltså som svårare eller lättare att gå upp en given tidpunkt enbart baserat på vilka ljusledare som är tända på klockradion vid denna tidpunkt.

Det var just det jag gav ett förslag på lösning på. Enda komplikationsfaktorn är att arbetsgivaren skulle behöva acceptera att klockslagen du är på jobbet ändras lite över året så har du det precis som du vill.

Jag hänger verkligen inte med.
Jag äger ingen klockradio, men ja, klockslaget påverkar enormt mycket. Det avgör hur mycket tvång jag kan pressa fram för att kunna kliva upp. Är klockan för lite så tar tröttheten och lättjan över hur lätt som helst.
 
Om man slutar klockan 18 så börjar man antagligen inte vid 8 på morgonen. Det går att tända en lampa på morgonen. Timers är uppfunna. Dagsljuslampor är uppfunna.

Jag äger ingen klockradio, men ja, klockslaget påverkar enormt mycket. Det avgör hur mycket tvång jag kan pressa fram för att kunna kliva upp. Är klockan för lite så tar tröttheten och lättjan över hur lätt som helst.
Nej, men 9, och de flesta bor inte granne med arbetsplatsen utan har restid. Tända lampor på morgonen är som att du skulle göra trädgårdsarbete med pannlampa, solljuset är inte ersättningsbart.
Om klockslaget är det enda som påverkar dig är det ju bara att ställa om dina klockor hemma? Det är väl extremt mycket enklare än att trolla fram solljus.

Eller så kan du ju försöka förstå att andra har andra problem än du, som de upplever minst lika stora och svåra att åtgärda.
 
Så jag hoppast innerligt att flest möjligt länder går för sommartid hela året, trots att det blir "fel" ift solen....
Fast blir det verkligen så fel? Att klockan är 12 när solen står högst är ju bara nånting folk hittat på. Solen hade lika gärna kunnat stå som högst kl 73,5 liksom.

Det är för att du inte förstår vilken fantastisk värld du missar :love:
Pfft. Spelar faktiskt ett hidden object typ vartannat år så jag missar ingenting, sådeså ;)
 
Om man slutar klockan 18 så börjar man antagligen inte vid 8 på morgonen. Det går att tända en lampa på morgonen. Timers är uppfunna. Dagsljuslampor är uppfunna.


Jag äger ingen klockradio, men ja, klockslaget påverkar enormt mycket. Det avgör hur mycket tvång jag kan pressa fram för att kunna kliva upp. Är klockan för lite så tar tröttheten och lättjan över hur lätt som helst.
Det går att tända lampan på eftermiddagen oxå, är ju inte så att lampor bara funkar på morgon/ förmiddag.

Föredrar ljust på morgonen när jag ska fodra hästarna då kvällen ändå fodras så sent att solen alltid gått ner här vid den tiden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp