Någon mer än jag som röstat i EU angående Sommartid?

Röstade för konstant sommartid. Annars vill jag behålla det som det är. Konstant vintertid känns riktigt vidrigt. En timme mörkare på eftermiddagen både på vintern och sommaren. Morgonljus har jag ingen direkt nytta av, antingen sover jag eller så sitter jag på ett tråkigt kontor.

Men på sommaren gör det väl ingen större skillnad på ljuset, då är det ju ljust nästan dygnet runt?
 
Men på sommaren gör det väl ingen större skillnad på ljuset, då är det ju ljust nästan dygnet runt?
Det är väl otroligt mycket trevligare om det är ljust ända till kl 22 än att mörkret infaller redan vid 21? Längre än så är det inte ljust i den delen av Sverige jag bor. Långa mysiga kvällspromenader längs havet i ljus, istället för att sitta och glo på en TV i mörker helt klart!
 
Har bra mycket hellre kvar skiftningarna än att gå över till ständig vintertid, det vore en mardröm! Varje höst när vi ställer tillbaka klockan och det blir mörkt tidigare så känns det som att mitt liv tar slut. :arghh:

Däremot förstår jag inte hur folk kan bli så påverkade av själva omställningen? Det är ju bara en timme? Har folk så inrutade liv?
Den här veckan har jag jobbat dag och natt om varandra, 12-16-timmarspass, och då är jag såklart påverkad av det. Sista nattpasset natten till idag, jobbat 18-08.30 och sen sovit tills nu. I morgon jobbar jag 07.30-17 som vanligt. En timme hit eller dit märks ju knappast då.
 
Men det heter fortfarande egentligen normaltid.
Jag har aldrig hört ordet normaltid, så då är det svårt att veta att det heter normaltid. Och om jag hört det har jag aldrig refererat det till att det var tiden som var innan den började ställas om. Kanske självklart man ska göra och alla andra kanske gör den kopplingen men jag har inte gjort det av den enkla anledningen till att jag inte visste att det var normalt med vintertid innan.
 
Normaltid är alltså den tid där solen står som högst mitt på dagen (kl 12 alltså), vilket ju är det mest logiska. Visserligen fuskar vi ju nu för tiden, då vi har tidszoner med samma tid, där det då skiljer upp till en halvtimme plus/minus från detta.
 
Har bra mycket hellre kvar skiftningarna än att gå över till ständig vintertid, det vore en mardröm! Varje höst när vi ställer tillbaka klockan och det blir mörkt tidigare så känns det som att mitt liv tar slut. :arghh:

Däremot förstår jag inte hur folk kan bli så påverkade av själva omställningen? Det är ju bara en timme? Har folk så inrutade liv?
Den här veckan har jag jobbat dag och natt om varandra, 12-16-timmarspass, och då är jag såklart påverkad av det. Sista nattpasset natten till idag, jobbat 18-08.30 och sen sovit tills nu. I morgon jobbar jag 07.30-17 som vanligt. En timme hit eller dit märks ju knappast då.
På våren närmaste dagarna efter omställningen till sommartiden ökar risken för stroke och hjärtinfarkt.
Fler för och nackdelar går att läsa här, så även för och nackdelar med konstant sommartid och normaltid.
https://fof.se/tidning/2018/3/artikel/dags-att-stalla-sommartiden
 
(Den här tråden avslöjar vilka som går upp tidigt/sent och kommer hem tidigt/sent ;-))
Egentligen har väl sommartiden störst betydelse i sydeuropa. Vi har ju både långa ljusa kvällar och ljusa morgnar. I sydeuropa så kan det ju t o m vara lite skönt att gå till jobbet innan solen gått upp, förutom att man inte behöver tända lampan direkt man kommer hem.
 
Har bra mycket hellre kvar skiftningarna än att gå över till ständig vintertid, det vore en mardröm! Varje höst när vi ställer tillbaka klockan och det blir mörkt tidigare så känns det som att mitt liv tar slut. :arghh:

Däremot förstår jag inte hur folk kan bli så påverkade av själva omställningen? Det är ju bara en timme? Har folk så inrutade liv?

Håller helt med dig om att konstanst vintertid känns som en mardröm. Jag blir påverkad av tidsomställningen så tillvida att det blir mörkare tidigare på eftermiddagen, det påverkar mitt mående enormt mycket tror ungefär som du menar att du känner. Men jag känner inte av det i övrigt.
 
Den här tråden avslöjar vilka som går upp tidigt/sent och kommer hem tidigt/sent ;-))
Nej inte alls. Jag vill ha det som är faktisk normaltid, inte nån justerad tid för att vissa vill ha det anpassat efter egna preferenser. Det har ingenting med mina egna preferenser gällande ljus på morgonen vs på kvällen att göra. Att basera sitt beslut på DET känns för mig otroligt märkligt.
 
Ni vet väl om att man kan rösta som EU-medborgare hur man tycker angående att behålla att ställa om klockan två gånger om året till sommar/vintertid eller att inte ställa om alls ( man kan då välja om man vill ha sommartid året om eller vintertid året om)

Bara någon dag kvar som man kan göra detta så har du inte redan gjort det och vill vara med att påverka så gå in på :

https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/2018-summertime-arrangements?surveylanguage=SV kan man avge sina synpunkter.

Jag har länge tyckt att vi borde ha sommartid även på vintern så har röstat för det :up:
Nu har jag röstat. Tack för att du delade detta!

Jag undrar var du hittade information om den här omröstningen? Jag har aldrig sett någon liknande omröstning om något, men jag gissar att det här inte var ett unikt tillfälle? Kan man typ prenumerera på påminnelser om röstningar, eller hur håller man koll?
 
Nej inte alls. Jag vill ha det som är faktisk normaltid, inte nån justerad tid för att vissa vill ha det anpassat efter egna preferenser. Det har ingenting med mina egna preferenser gällande ljus på morgonen vs på kvällen att göra. Att basera sitt beslut på DET känns för mig otroligt märkligt.
Fast samhällets tidsupfattning är ju anpassat efter en annan tidsålder. En tidsålder då fler var ute större del av dagen (läs jordbruket) än vad kontorsråttor av idag är. Människan behöver dagsljus. Någon som jobbar på kontor eller för den delen i en modern fabrik där det saknas fönster ser knappt dagsljus under vinterhalvåret.
Jag har inga problem med vintertid men så måste samhället anpassas för att folk ska kunna arbeta på ett sätt så de faktiskt får uppleva det minimala dagsljus som finns vintertid. Att det ska ske med alla ändringar som krävs inom diverse olika områden ser jag som osannolikt.
 
Tack! har röstat på permanent sommartid! Gud så skönt det hade varit både att slippa omställningen och att alltid leva med sommartid. Av någon anledning fungerar jag mycket bättre och har mer energi så fort vi ställer om till sommartid!
 
Här i Aus nu funderar man på att BÖRJA med tidsomställning, här i QLD. De andra staterna har det redan.
Nej, nej, nej nej nej tänker jag!!

Vi har konstant vintertid här som det är nu
 
Nej inte alls. Jag vill ha det som är faktisk normaltid, inte nån justerad tid för att vissa vill ha det anpassat efter egna preferenser. Det har ingenting med mina egna preferenser gällande ljus på morgonen vs på kvällen att göra. Att basera sitt beslut på DET känns för mig otroligt märkligt.
Inte alla kanske, men flera i tråden. En del har svarat typ "jag vill att det ska vara ljust på eftermiddagen när jag kommer hem", själv ogillar jag när det plötsligt blir mörkt på morgonen igen när sommartiden börjar och skulle föredra att ha kvar normaltiden. Väldigt personliga reflexioner.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp