Någon mer än jag som röstat i EU angående Sommartid?

Jag gillar sommartiden, och jag röstade för att man behåller det som det är nu. Men strikt räknat är jag inte alls säker på att sommartiden är särskilt bra för mig, då den gör att jag kommer i säng ännu senare än annars. Men det är ju så mysigt!

Om man ska ha samma tid året runt, känns det för mig självklart att det i så fall ska vara "vintertid", dvs normaltid. Jag gillar att klockan visar maxvärde (12) när solen står som högst.

Men jag fattade inte den där kopplingen mellan om man gillar sommartid och dygnsrytm, @mamman ?
 
Jag gillar sommartiden, och jag röstade för att man behåller det som det är nu. Men strikt räknat är jag inte alls säker på att sommartiden är särskilt bra för mig, då den gör att jag kommer i säng ännu senare än annars. Men det är ju så mysigt!

Om man ska ha samma tid året runt, känns det för mig självklart att det i så fall ska vara "vintertid", dvs normaltid. Jag gillar att klockan visar maxvärde (12) när solen står som högst.

Men jag fattade inte den där kopplingen mellan om man gillar sommartid och dygnsrytm, @mamman ?
Var tänkt på skämt, men jag är dålig på smileysar. Det jag menade var att de som tycker att det inte har någon betydelse när solen går upp eftersom det änså alltid är ljust, sannolikt går upp ganska sent. Och de som vill ha ljust på eftermiddagen vill det för att de kommer hem tidigt från jobbet och kan utnyttja den tiden.
 
Var tänkt på skämt, men jag är dålig på smileysar. Det jag menade var att de som tycker att det inte har någon betydelse när solen går upp eftersom det änså alltid är ljust, sannolikt går upp ganska sent. Och de som vill ha ljust på eftermiddagen vill det för att de kommer hem tidigt från jobbet och kan utnyttja den tiden.


Jag jobbar natt, vad gissar du att jag har röstat på 😁
 
Har röstat, men bryr mig egentligen inte speciellt mycket. En timmes tidsomställning påverkar inte mig över huvud taget. Sen blir jag piggare på sommarhalvåret, men det har knappast att göra med den där enda timmen utan snarare att det är så många fler timmar med dagsljus. Ljusare året om, kan man rösta för det? :D
 
Tycker att man av princip ska ha normaltid, dvs. kopplingen mellan kl.12 och solen står högst på himlen.
Om en majoritet sen vill ha sin dygnsrytm förskjuten jämfört med solen så är det väl bättre att ändra när aktiviteter planeras in under dagen, typ att skolor och kontorstider börjar 9 istf 8.
Bara konstigt att ändra på grundprinciperna i själva tidssystemet av det skälet tycker jag.

Men visst är det så att EU bara bestämmer om det ska vara en obligatorisk tidsomställning eller inte.
Vilken tidszon länderna använder får de bestämma själva.
 
Tycker att man av princip ska ha normaltid, dvs. kopplingen mellan kl.12 och solen står högst på himlen.
Om en majoritet sen vill ha sin dygnsrytm förskjuten jämfört med solen så är det väl bättre att ändra när aktiviteter planeras in under dagen, typ att skolor och kontorstider börjar 9 istf 8.
Bara konstigt att ändra på grundprinciperna i själva tidssystemet av det skälet tycker jag.

Men visst är det så att EU bara bestämmer om det ska vara en obligatorisk tidsomställning eller inte.
Vilken tidszon länderna använder får de bestämma själva.

Tvärtom faktiskt. Ska man ändra tiderna ska skolorna börja klockan 7 istället för 8.

Det intressanta i sammanhanget är att mina erfarenheter säger att samhället snarare gått i motsatt riktning. Dvs att förr i tiden började skolan 8:00. Numera börjar den 8:15 eller 8:30. Möjligt att det inte stämmer med samhället i stort.
 
Tvärtom faktiskt. Ska man ändra tiderna ska skolorna börja klockan 7 istället för 8.

Det intressanta i sammanhanget är att mina erfarenheter säger att samhället snarare gått i motsatt riktning. Dvs att förr i tiden började skolan 8:00. Numera börjar den 8:15 eller 8:30. Möjligt att det inte stämmer med samhället i stort.
Ja, det har du rätt i. Oavsett så är det bättre metod än byta tidszon.
 
Inte "röstat", men har hellre vintertid än sommartid om man måste välja. Ljusa mornar är för mig viktigare än ljusa kvällar.
Tänker dock inte rösta nått eftersom jag lika gärna har det som det är nu.
 
Ljusa kvällar är helt klart viktigare för mig än ljusa morgonar. Jag jobbar vanliga kontorstider (eller ja, börjar tidigt och slutar rätt tidigt) så jag har ingen nytta alls av ljusa morgonar men ljusa eftermiddagar/kvällar hade varit guld värt för mig!! Så pass att jag på sommaren nästan inte alls har PMS medan PMS:en på vintern kan vara riktigt jobbig! Den här varma sommaren har varit ett underverk för mig! Jag har sluppit PMS helt faktiskt trots att jag i vintras var nära att söka hjälp för att slippa det...
 
Ja, det har du rätt i. Oavsett så är det bättre metod än byta tidszon.
För mig spelar inte metoden någon som helst roll men den metod du besrkiver är oerhört mycket mer komplicerad än att byta tidszon. Byter vi tidszon behöver det tas ett beslut. Ska vi ändra alla kollektivavtal, tidtabeller, arbetstider osv osv in absurdum så kommer det ta kopiöst mycket tid och kosta oerhört mycket pengar.
 
För mig spelar inte metoden någon som helst roll men den metod du besrkiver är oerhört mycket mer komplicerad än att byta tidszon. Byter vi tidszon behöver det tas ett beslut. Ska vi ändra alla kollektivavtal, tidtabeller, arbetstider osv osv in absurdum så kommer det ta kopiöst mycket tid och kosta oerhört mycket pengar.
Fast jag ser det inte som olika metoder för att göra samma sak. Det är olika saker man gör. Byta tidszon är dåligt. Men om det verkligen är viktigt för så många att flytta samhällets dagsrytm i förhållande till solen, så kan jag tåla att det görs. Dock förutsatte jag att det också skulle göras med ett centralt beslut och genomföras samordnat.
 
För mig spelar inte metoden någon som helst roll men den metod du besrkiver är oerhört mycket mer komplicerad än att byta tidszon. Byter vi tidszon behöver det tas ett beslut. Ska vi ändra alla kollektivavtal, tidtabeller, arbetstider osv osv in absurdum så kommer det ta kopiöst mycket tid och kosta oerhört mycket pengar.

Men tiden är ju satt utifrån hur solen står, dvs ett naturligt fenomen vi människor inte rår över. Och vi kan knappast få hela världen att tycka att det tidssystem vi har enats om ska flytta sig till att solen ska stå som högst kl 13 (vilket vi förstås lika gärna kunde haft, om vi bara hade börjat så). Eftersom arbetstider är något som bestäms utifrån mänskligt tyckande om vad som är önskvärt, så tycker jag att det också är mycket mer rimligt att ändra det med mänskliga överenskommelser. För mig är det självklart att normaltid ska gälla, och om det nu är så att folk vill börja jobba tidigare än vad man gör idag så tycker jag att det ska drivas mot arbetsgivaren, inte mot naturen.
 
Men tiden är ju satt utifrån hur solen står, dvs ett naturligt fenomen vi människor inte rår över. Och vi kan knappast få hela världen att tycka att det tidssystem vi har enats om ska flytta sig till att solen ska stå som högst kl 13 (vilket vi förstås lika gärna kunde haft, om vi bara hade börjat så). Eftersom arbetstider är något som bestäms utifrån mänskligt tyckande om vad som är önskvärt, så tycker jag att det också är mycket mer rimligt att ändra det med mänskliga överenskommelser. För mig är det självklart att normaltid ska gälla, och om det nu är så att folk vill börja jobba tidigare än vad man gör idag så tycker jag att det ska drivas mot arbetsgivaren, inte mot naturen.
Fast det är väl i så fall snarare vår sneda dygnsrytm som är mot naturen. Naturen bryr sig inte så mycket om ifall det står 12 eller 13 på klockan när solen står som högst. Rent krasst är 13 närmare mitten på vår vakna dag än 12.
Som sagt jag skiter i vilket man väljer men på många ställen kan man inte börja tidigare eftersom kollektivavtalen ser ut som de gör. Mitt förslag om att byta tidszon handlar helt om att ekonomi.
 
Fast det är väl i så fall snarare vår sneda dygnsrytm som är mot naturen. Naturen bryr sig inte så mycket om ifall det står 12 eller 13 på klockan när solen står som högst. Rent krasst är 13 närmare mitten på vår vakna dag än 12.
Som sagt jag skiter i vilket man väljer men på många ställen kan man inte börja tidigare eftersom kollektivavtalen ser ut som de gör. Mitt förslag om att byta tidszon handlar helt om att ekonomi.

Eftersom "min vakna dag" är relativ så tycker jag att det är bättre att ha tidssystemet knutet till solens bana eftersom den är förutsägbar. Men ja som även jag skrev, vi kunde ju lika gärna sagt att solen står som högst kl 13 när man införde tidssystemet. Det bryr sig inte naturen om, eftersom det var ett mänskligt beslut. Men det blir ju konstigt om EU ensamt ska bestämma sig för att det här tidssystemet vi har haft länge nu inte gäller längre, för vi vill ha det på ett annat sätt än vad världssamfundet bestämt. Och även om det naturligtvis GÅR att göra det så tror inte jag att det är önskvärt att öppna dörren till att på egen hand börja bryta sig ur världsomspännande överenskommelser, för att man själv vill. Kollektivavtalsöverenskommelser känns betydligt bättre att ändra på då.
 
Jag är också mycket tveksam till att processen för ett EU-beslut från start till mål skulle vara billigare än att ändra kollektivavtal om opinionen vill ha ändringen, om det var det du syftade på @Shaggy med ekonomiskt motiv.
 
Jag är också mycket tveksam till att processen för ett EU-beslut från start till mål skulle vara billigare än att ändra kollektivavtal om opinionen vill ha ändringen, om det var det du syftade på @Shaggy med ekonomiskt motiv.
Nej det EU håller på med är att undersöka vad befolkningen tycker om att byta tid. Vad jag talar om är ifall EU bestämmer sig för att byta till ett sytem med samma tid året runt så måste vi följa det. Om då EU väljer "fel" tid så kanske Sverige ska titta på att byta tidszon.
 
Nej det EU håller på med är att undersöka vad befolkningen tycker om att byta tid. Vad jag talar om är ifall EU bestämmer sig för att byta till ett sytem med samma tid året runt så måste vi följa det. Om då EU väljer "fel" tid så kanske Sverige ska titta på att byta tidszon.

Aha, du menar så :idea::up: Då har jag nog missförstått dig hela tiden :D Ok, men det ser jag faktiskt inte som möjligt. Ett EU-beslut av den här typen ska ju gälla hela EU för att vara meningsfullt, annars kan ju varje land få välja fritt bara. Så som det var, innan EU bestämde att det skulle likriktas.

Jag tycker ändå inte att vi ska byta tidzon, eftersom jag tycker att vi ska ha den som vi ligger naturligt i. Sen hoppas jag ju att EU ska välja rätt i beslutet också, och därmed välja normaltiden. Men ska jag vara ärlig, så är jag tveksam till att EU kommer att komma överens i denna fråga :angel: Och diskussionen om när vi ska förväntas börja jobba är ju fritt fram för arbetsmarknadens parter att ta ändå, det är ju uppenbart så att vi önskar olika där och att våra dagar inte ser likadana ut längre som förr i tiden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp