Bukefalos 28 år!

Någon mer som jobbar,pluggar,pendlar,tränar och har hästar? Hur får man ihop tiden?

Vitavi

Trådstartare
Jag behöver tips på hur man ska få tiden att gå ihop!
Har börjar jobba extra igen vid sidan av studierna och känner att både skola,häst och träning får lida för det :-( känner att det nog mest beror på dålig planering från min sida. Någon i samma situation som har bra tips eller bara vill berätta hur ni har det?
Jag går i skolan ca 4 dagar i veckan 2-8 timmar per gång och totalt 2 h i restider. Har förutom det ganska mycket hemuppgifter varje vecka.
Jag har 2 hästar 7 dagar i veckan, och rider ena 5 dagar i veckan och andra 2-3 ggr i veckan.
Måste träna minst 2 dagar i veckan på gymmet pga gamla skador. Jobbar extra ca 10-20 timmar i veckan mestadels helg.
 
Jag läser, jobbar, har häst och hund. Går i skolan 5 dagar i vecka 9-15.30, jobbar två kvällar i veckan + varannan helg. Ca 40 min resttid enkelresa. Hur jag får det att gå ihop? Ingen aning! Tror det handlar om disciplin, planera sitt pluggande och dela upp det så att man hellre pluggar lite varje dag än att man råpluggar innan tentor men som sagt så jag vet jag egentligen inte hur jag gör. Skulle jag börja fundera över hur mkt jag egentligen har så skulle jag nog gå in i väggen....
 
Jag behöver tips på hur man ska få tiden att gå ihop!
Har börjar jobba extra igen vid sidan av studierna och känner att både skola,häst och träning får lida för det :-( känner att det nog mest beror på dålig planering från min sida. Någon i samma situation som har bra tips eller bara vill berätta hur ni har det?
Jag går i skolan ca 4 dagar i veckan 2-8 timmar per gång och totalt 2 h i restider. Har förutom det ganska mycket hemuppgifter varje vecka.
Jag har 2 hästar 7 dagar i veckan, och rider ena 5 dagar i veckan och andra 2-3 ggr i veckan.
Måste träna minst 2 dagar i veckan på gymmet pga gamla skador. Jobbar extra ca 10-20 timmar i veckan mestadels helg.

Om du kan plugga under restiden så är ju mycket vunnet ett annat alternativ kan vara att du sitter kvar i skolan och gör hemuppgifterna så att du känner dig fri när du kommer hem att prioritera häst, träning och extrajobb. Göra upp ett veckoschema där du planerar in allt vecka för vecka för att se om det går ihop och lägg då in allt från måltider, pluggande, skoltid, restid, jobb, gym och hästar. Du kan ju ha fasta punkter vecka till vecka och sen lägga in de saker som diffar t.ex. extrajobbet som är olika vecka till vecka så blir det inte så mycket jobb med att fylla i det. De veckor det inte går ihop måste du helt enkelt prioritera bort något, dygnet har ju ett begränsat antal timmar hur man än vrider och vänder på det.
 
Jösses, jag blir utmattad bara av att läsa detta :nailbiting: :o

Har inte så mycket tips att ge, men avlastning i stallet kanske vore bra? Så att du slipper ha dåligt samvete när det kör ihop sig, det kan ju tära ganska mycket.. Du måste ju faktiskt ha lite tid för återhämtning också, det bör alltid vara en prio. Var rädd om dig!
 
Jag gör det just nu och det går, men man får både vara effektiv och sänka sina krav något. Hästarna kanske inte måste gå exakt varje dag, man kanske kan rida ett kortare pass etc. Få stallhjälp någon dag osv.
 
Jag behöver tips på hur man ska få tiden att gå ihop!
Har börjar jobba extra igen vid sidan av studierna och känner att både skola,häst och träning får lida för det :-( känner att det nog mest beror på dålig planering från min sida. Någon i samma situation som har bra tips eller bara vill berätta hur ni har det?
Jag går i skolan ca 4 dagar i veckan 2-8 timmar per gång och totalt 2 h i restider. Har förutom det ganska mycket hemuppgifter varje vecka.
Jag har 2 hästar 7 dagar i veckan, och rider ena 5 dagar i veckan och andra 2-3 ggr i veckan.
Måste träna minst 2 dagar i veckan på gymmet pga gamla skador. Jobbar extra ca 10-20 timmar i veckan mestadels helg.

Sälj en av hästarna, är mitt tips. Då behöver du inte heller arbeta så mycket för att få det att gå ihop ekonomiskt.
 
Oh herreminje vad mycket. Jag jobbar c. 60 timmar i veckan, har ingen pendling att snacka om (15 min åt varje håll), tillbringar c. 1 timme om dagen på gymmet och har en skrivgrupp som jag träffar ungefär en gång i veckan. Jag fick sluta rida när jag fick det här jobbet - det var antingen det, eller att aldrig någonsin sova.
 
Sälj en av hästarna, är mitt tips. Då behöver du inte heller arbeta så mycket för att få det att gå ihop ekonomiskt.

Att sälja häst är inget alternativ, då skulle jag hellre sluta plugg/jobb. Det är en ond cirkel för mig, har psykisk ohälsa och hästarna är det som jag lever för! Måste jobba för att få det att gå ihop ekonomiskt och måste gymma för att orka jobb, plugg och hästar. Måste plugga för att få csn kan inte försörja mig på jobbet enbart. Jag måste hitta ett sätt att få det att fungera!
 
Spontant, måste du gå på gym för att träna? Det finns många bra träningsgrejer och övningar man kan göra hemma.
Då kanske du istället kan göra "lite och ofta" plus att du slipper restid och all annan extratid som det tar på gymmet (vänta på maskiner, vänta på duschar om man vill duscha där, t.ex.) kan det vara ett alternativ? (kondition kan du ju lätt öva upp på "hemmaplan" också)
 
Jag behöver tips på hur man ska få tiden att gå ihop!
Har börjar jobba extra igen vid sidan av studierna och känner att både skola,häst och träning får lida för det :-( känner att det nog mest beror på dålig planering från min sida. Någon i samma situation som har bra tips eller bara vill berätta hur ni har det?
Jag går i skolan ca 4 dagar i veckan 2-8 timmar per gång och totalt 2 h i restider. Har förutom det ganska mycket hemuppgifter varje vecka.
Jag har 2 hästar 7 dagar i veckan, och rider ena 5 dagar i veckan och andra 2-3 ggr i veckan.
Måste träna minst 2 dagar i veckan på gymmet pga gamla skador. Jobbar extra ca 10-20 timmar i veckan mestadels helg.

Rid en häst per dag och en dag i veckan rider du båda så får du en dag när du inte rider alls. Det är det enda jag kan se att du kan göra om inget går att ta bort så att säga.
 
Jag pluggar, , har 1 häst, tränar på gym (3-4 gånger i veckan), sitter i ridklubbens styrelse, läser en extra kurs en kväll i veckan och letar jobb. Jag har 50 min enkel resa till skolan. Till stallet har jag ca 20min enkel väg.
Jag går i skolan 3 halv dagar i veckan men det gör oandra sidan att jag har väldigt mycket hemmaplugg.

Jag säger som många andra - planering och ta hjälp när det kör ihop sig.
Dels handlar det om det praktiska, Kan du få någon som kan mocka och fixa stallet åt dig (för en liten peng?) så du bara kan komma ut och rida, eller ha någon som rider någon av hästarna någon dag i veckan? Jag har mamma som rider någon gång i veckan och som kan följa med och fixa stallet och jag rider. Om du inte vill ha någon vilt främmande kanske du kan fråga en stallkompis om hjälp? Eller att du är med i stallet och medryttaren och du rider tillsammans på varsin häst?
Kan du korta ner någon utav resvägarna? Jag tänker framför allt på gymmet, går det att träna precis vid skolan eller jobbet så du kan gå dit direkt förre eller efter?
Jag tycker dessutom att det är skönt att göra klart mycket grejer i skolan så behöver man inte fundera mer på det. Då slipper man även tiden som det är att plocka fram, starta upp och komma igång. Är du redan i skolan så har du allt framför dig plus att du redan är igång startad. Sånt som ska läsas gör jag på tåget...

Sen planering planering planering. Köp en kalender eller använd mobil/surfplatta och gör det väldigt TYDLIGT. Planera in att
07,00-08,30 Gymma
09,00-15,00 Skola
16,00-21,00 Stallet
21,30-22,30 Hemma plugg

Jag skriver även in VAD det är som ska pluggas, VAD det är hästarna ska göra, VAD jag ska träna på gymmet. Skriv även in när det dedline för olika upg, sätt den gärna 2-3 dagar före ord tid.

Det är svårt att få tiden att gå ihop... Men det går, när man börjar prioritera. Man kanske måste välja bort sovmorgon och middagen med kompisarna för att man måste plugga eller vara i stallet.
Det är oxå okej att inte vara på topp jämt. En vecka kanske det blir gymmet 2 gånger och hästarna för ridas i 30 minuter för att det är mycket i skolan. Men just skola och jobb tycker jag är viktigaste. Kom inte efter i skolan, då blir det bara mer jobb i slutet!
 
Att sälja häst är inget alternativ, då skulle jag hellre sluta plugg/jobb. Det är en ond cirkel för mig, har psykisk ohälsa och hästarna är det som jag lever för! Måste jobba för att få det att gå ihop ekonomiskt och måste gymma för att orka jobb, plugg och hästar. Måste plugga för att få csn kan inte försörja mig på jobbet enbart. Jag måste hitta ett sätt att få det att fungera!

Du har inte tänkt på att det är ganska troligt att det blir än mer ohälsa om du har mer att göra än du hinner med. Mitt tips är att låna ut en av hästarna under tiden du pluggar. Det låter helt ohållbart att ha det som du har det. Du kan tillochmed skaffa medryttare så att du får en hästfri dag, då du kan gå till gymmet istället.

Du måste ta ansvar för ditt mående, inte springa rakt mot väggen.
 
Jag pluggar, , har 1 häst, tränar på gym (3-4 gånger i veckan), sitter i ridklubbens styrelse, läser en extra kurs en kväll i veckan och letar jobb. Jag har 50 min enkel resa till skolan. Till stallet har jag ca 20min enkel väg.
Jag går i skolan 3 halv dagar i veckan men det gör oandra sidan att jag har väldigt mycket hemmaplugg.

Jag säger som många andra - planering och ta hjälp när det kör ihop sig.
Dels handlar det om det praktiska, Kan du få någon som kan mocka och fixa stallet åt dig (för en liten peng?) så du bara kan komma ut och rida, eller ha någon som rider någon av hästarna någon dag i veckan? Jag har mamma som rider någon gång i veckan och som kan följa med och fixa stallet och jag rider. Om du inte vill ha någon vilt främmande kanske du kan fråga en stallkompis om hjälp? Eller att du är med i stallet och medryttaren och du rider tillsammans på varsin häst?
Kan du korta ner någon utav resvägarna? Jag tänker framför allt på gymmet, går det att träna precis vid skolan eller jobbet så du kan gå dit direkt förre eller efter?
Jag tycker dessutom att det är skönt att göra klart mycket grejer i skolan så behöver man inte fundera mer på det. Då slipper man även tiden som det är att plocka fram, starta upp och komma igång. Är du redan i skolan så har du allt framför dig plus att du redan är igång startad. Sånt som ska läsas gör jag på tåget...

Sen planering planering planering. Köp en kalender eller använd mobil/surfplatta och gör det väldigt TYDLIGT. Planera in att
07,00-08,30 Gymma
09,00-15,00 Skola
16,00-21,00 Stallet
21,30-22,30 Hemma plugg

Jag skriver även in VAD det är som ska pluggas, VAD det är hästarna ska göra, VAD jag ska träna på gymmet. Skriv även in när det dedline för olika upg, sätt den gärna 2-3 dagar före ord tid.

Det är svårt att få tiden att gå ihop... Men det går, när man börjar prioritera. Man kanske måste välja bort sovmorgon och middagen med kompisarna för att man måste plugga eller vara i stallet.
Det är oxå okej att inte vara på topp jämt. En vecka kanske det blir gymmet 2 gånger och hästarna för ridas i 30 minuter för att det är mycket i skolan. Men just skola och jobb tycker jag är viktigaste. Kom inte efter i skolan, då blir det bara mer jobb i slutet!

Tack för att du delar med dig!
Jag rider inte båda hästarna varje dag det skulle aldrig gå. Har Medryttare på ena hästen så den rider jag bara 2-3 ggr i veckan. 1-2 dagar i veckan tider jag inte alls och då går stallet på någon timme bara så det underlättar. Har dock kontrollbehov så vill absolut va i stallet 7 dagar i veckan och se att allt sköts som det ska.
Angående gymmet så ligger det påväg till stallet så brukar gymma innan stallet eller tvärtom. Skolan ligger som den ligger 1 timme bort.
Jag har ofta tänkt att jag ska försöka göra en planering men jag har svårt att följa planeringar! Är väldigt spontan av mig det enda jag egentligen planerar in är ridlektion för tränare i dag i veckan samt gymmet med pt 2 dagar i veckan. Resten blir som det blir
 
Spontant, måste du gå på gym för att träna? Det finns många bra träningsgrejer och övningar man kan göra hemma.
Då kanske du istället kan göra "lite och ofta" plus att du slipper restid och all annan extratid som det tar på gymmet (vänta på maskiner, vänta på duschar om man vill duscha där, t.ex.) kan det vara ett alternativ? (kondition kan du ju lätt öva upp på "hemmaplan" också)
Det finns 2 orsaker att gå på gym; ett är att jag betalar årskort kontant i förskott. Jag har även pt där som håller koll på min teknik. Andra orsaken är att jag är så pass stark att jag behöver vikter för att träna. Hade jag haft skivstång och hantlar hemma hade det kanske gått att träna hemma. Min trasiga kropp kräver hård styrketräning med fria vikter under uppsikt av pt för att hålla :-( bra ide annars! :)
 
Du har inte tänkt på att det är ganska troligt att det blir än mer ohälsa om du har mer att göra än du hinner med. Mitt tips är att låna ut en av hästarna under tiden du pluggar. Det låter helt ohållbart att ha det som du har det. Du kan tillochmed skaffa medryttare så att du får en hästfri dag, då du kan gå till gymmet istället.

Du måste ta ansvar för ditt mående, inte springa rakt mot väggen.

Jag har redan medryttare 3-4 dagar i veckan på ena hästen :-) vill inte låna ut honom då han är så svår.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 616
Senast: SiZo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 877
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 009
Senast: MML
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 304
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp