Bukefalos 28 år!

Någon mer som läser kemi? (hjälp!)

strawberrysylt

Trådstartare
Jag läser en kurs som heter "Livets kemi" och det kan nog bli kul bara man förstår, tror jag!

Men, jag har fastnat på en grej;

Balansera följande formel;

12CO2+H2O <->C12O11H22+O2

Jag vet att svaret ska bli 12CO2+11H2O <-> C12O11H22+12O2

fast inte hur jag ska göra för att det ska bli så?

Hopps någon vill förbarma sig över mig! =)


//r
 
Balansera följande formel;

12CO2+H2O <->C12O11H22+O2

Jag vet att svaret ska bli 12CO2+11H2O <-> C12O11H22+12O2


Du ska ha lika många atomer av var sort på båda sidorna.
Om du börjar med kolen (C), så har du 12 st på vänster sida och 12st på höger sida, dvs lika många.
Sen Syret (O), så har du 24+1på vänster sida och 11+2 på andra sidan, då är det lättast att koppla ihop syrgasen(02) och koldioxiden (CO2) då båda innehåller syrgas och koldioxiden är fast pga kolet medan syrgasen kan man ändra antalet på, det en faktor 12 framför syrgasen. Du saknar då 11 syremolekyler.
Sen Vätet (H), här kan du balansera med hjälp av vattnet (H20) medan C12O11H22 är fast pga syret och kolet som du redan balanserat. Du ska ha 22 vätemolekyler och 11 syremolekyler för att det ska vara balanserat med både syre och väte.
Då får du svaret
 
Jag tror jag fattar!! Tack för du tog dig tid o svara mig! Har suttit o grunnat en bra stund o läst ditt svar flera gånger! Men, nu tror jag jag fattar varför svaret blir som det blir. Men, jag har några frågor;

Jag är med på att där är 24 syre för man tar 12x2, men varför gör man det (samma med vätet sen 11x2?)?
Och det ska bli 35 syren på varje sida sen va, bara så jag inte gjort fel?


//r
 
Nu har ja fastnat på ytterligare en uppgift och eftersom jag fick så bra hjälp här med den förra, så frågar jag igen;

Uppgiften lyder; "En lösning innehåller 5 gram glukos (C6O6H12) och 5 gram sukros (C12O11H22), vilket av kolhydraterna är det högst molaritet av? Förklara.
Har inget svar på denna uppgift.

Vad jag tror är dock såhär: Glukos=180 = 5/180=0,0277... Sukros=342 = 5/342=0,014619... Alltså högst molaritet (vad nu det exakt betyder^^) av glukosen.

Är jag helt ute och cyklar?

//r
 
Du är rätt ute!

Molaritet, c, handlar om hur många mol/dm3 det är, det är alltså ett uttryck för koncentration och kan även skrivas med enheten M (vilket man uttalar som Molar) vilket är samma sak som mol/dm3, de går att byta rakt av emellan.

Den formel du ska använda är n=c*V där c=koncentrationen (mol/dm3), V=volymen (dm3), n=substansmänden (mol)
Formeln vill vi då skriva om till c=n/V

Först behöver vi alltså substansmängden för glukos och sukros.
Substansmänden får vi genom formeln n=m/M där m=massa (g), M=molmassa (g/mol)

Molmassan för glukos är ungefär 180g/mol (6*12+6*16+12*1) och för sukros ungeför 342g/mol
n(glukos)=5/180=0,0277...mol
n(sukros)=5/342=0,01461...mol

Då volymen på lösningen är okänd men den samma för båda kolhydraterna, kan vi behålla beteckningen V för den aktuella volymen, vilket då utläses "per volymenhet lösning"

c(glukos)=0,03mol/V
c(sukros)=0,01mol/V

Molariteten är alltså högre för glukosen.
 
Ainon: Tack så jättemycket för ditt svar! Har inte suttit med de frågorna alls sen du svarade, faktiskt, men ska titta vidare på det.. typ imorrn^^.. men skönt o veta jag/vi inte var helt ute o cyklade iaf! Tack!


//r
 
Hur stor är en liter? (Är 1 kubikdecimeter dvs 1dm×1dm×1dm)
Hur många cm är 1dm?
En kub där alla sidor är så många centimeter är alltså hur många kubikcentimeter?
 
Nu har jag ett till problem: Hur många kubikcentimeter går det på en liter? Och hur kommer man fram till det? Tack!


//r
Liter är ju dm3, du omvandlar längdenheter tex dm till cm med att flytta kommatecknet ett steg, när det är areor dvs tex dm2 så flyttar du kommatecknet två steg, och volymer tex dm3 så flyttar du tre steg :)
 
Hmm, tack för svaren båda två! Men, jag tror inte jag fattar, tycker ni säger olika svar eller är det bara jag?

Ainon: Så 10x10x10= 1000 kubikcentimeter? Eller menar du att svaret blir 10?

prallan: Dig tolkar jag som att svaret blir: 1 liter = 10 kubikcentimeter?


//r
 
1 liter motsvarar en kub där alla sidorna är 1dm det ger 1dm*1dm*1dm=1dm^3 (^=markerar att 3an är upphöjd)
1dm är lika långt som 10cm.
1 liter motsvarar därför en kub där alla sidor är 10cm, det ger 10cm*10cm*10cm=1000cm^3

Det prallan syftar på är en tankemässig genväg av det jag beskriver ovan, att
1,000dm^3 är samma sak som 1000cm^3
och
1,00dm^2 är samma sak som 100cm^2
Som du ser så flyttas kommatacknet 3 steg till höger när man går mellan dm^3 till cm^3. Skulle du gå åt andra hållet till m^3 så flyttas kommatecknet 3 steg till vänster och 1dm^3 är samma sak som 0,001m^3
Samma sak gäller vid ytmåtten (ex m^2, dm^2, cm^2) fast här flyttar du kommatecknet endast två steg.

och samma sak gäller vid m, dm, cm vilket är samma sak som m^1, dm^1, cm^1 (här flyttas kommatecknet ett steg) och även vid fler dimensioner än 3 där exponenten (den upphöjda siffran) är ex 4 och kommatecknet då flyttas 4 steg men det är lite överkurs
 
Senast ändrad:
Tack för ditt svar! Så svaret är= 1 liter = 1000 cm^3?

Då är det något fel på facit på quizet vi fått! För jag testade med 1000, men jag fick fel, men då är det facit som har fel.

Nu ska jag försöka mig på uppgifter liknande den jag skrev om innan, med volym och grejer, wish me luck!

//r
 
Haha, det vet jag knappt själv, men det är väl på gymnasienivå, Kemi A och B tror jag denna kursen... Jag pluggar Hälsovetenskpliga programmet och kursen heter Livets kemi iaf.

och nu sitter jag fast, igen! ;) =

Om 15 mg löses i 5 ml, vad blir masshalten? Kan det bli 3 g/l ?

//r
 
Om 15 mg löses i 5 ml, vad blir masshalten? Kan det bli 3 g/l ?

//r

Ja. Då prefixen är de samma (dvs båda har samma tiopotens) så "tar de ut varandra" (du kan förkorta bort dem).
Ett tips är att låna hem någon riktigt grundläggande kemibok (tänk här högstadiet eller första kemikursen på gymnasiet) om du känner att din kursbok inte förklarar tillräckligt. Brukar finnas att låna på biblioteket. Sedan finns det ett antal rätt bra enkla förklarande hemsidor i både matematik och kemi. Denna tycker jag är ganska bra. http://www.naturvetenskap.org/kemi Kan vara värt att skumma ex högstadiets kemi en gång :)
 
Tack för ditt svar! =D Vad skönt att jag hade rätt svar där!

Jag har faktiskt lånat en gymnasie-kemibok på biblioteket =P Den är jättebra o så har jag vart inne på matteboken.se och matteguiden.se... ska gå in på sidan du tipsade om med! Jag har ju trots allt aldrig läst sånthär innan, läste inte kemi på gymnasiet, så det är väl lite svårt i början, men jag lär mig nog!


//r
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 406
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 137
Senast: Qelina
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 996
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 216
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp