Någon som är bra på bilar?

Solvarma jordgubbar

Trådstartare
Givetvis tändes ABS-lampan på bilens instrumentpanel idag.....plus att det står att bilen behöver "service"........:cautious:

Någon som vet om det är farligt att fortsätta köra? Lördag idag.....inga verkstäder har öppet,så jag kan ringa och fråga.
 
Kort sagt: ja och nej. Så länge bara ABS-lampan är tänd, skadar det inte att köra hemåt eller till verkstaden. I princip behöver inte bilen parkeras direkt längs vägen. Av ovannämnda säkerhetsskäl är det emellertid lämpligt att åka till verkstaden på kort sikt för att åtgärda problemet. Kommer inte bara ABS-lampan, utan också ett rött ljus med ett utropstecken att lysa upp i en cirkel? Då är det viktigt att omedelbart parkera bilen vid sidan av vägen eller köra till närmaste verkstad. I så fall finns det en brist i bromssystemet, vilket gör körning farligt.
 
Kort sagt: ja och nej. Så länge bara ABS-lampan är tänd, skadar det inte att köra hemåt eller till verkstaden. I princip behöver inte bilen parkeras direkt längs vägen. Av ovannämnda säkerhetsskäl är det emellertid lämpligt att åka till verkstaden på kort sikt för att åtgärda problemet. Kommer inte bara ABS-lampan, utan också ett rött ljus med ett utropstecken att lysa upp i en cirkel? Då är det viktigt att omedelbart parkera bilen vid sidan av vägen eller köra till närmaste verkstad. I så fall finns det en brist i bromssystemet, vilket gör körning farligt.
Nej det lyser bara gult. Inget rött.
 
Har hänt mig ett par gånger att ABS-lampan lyst på nuvarande bil. Då är det en sensor vid ett av hjulen som är trasig.
på förra bilen började den också lysa men bara när bilen var varm, men då var det glapp i instrumentpanelen.
 
Nej det lyser bara gult. Inget rött.
Skulle gissa på ABS-givare.
Det vill säga du har antagligen ingen ABS broms.
Det kan gå att prova genom att bromsa hårt på grusväg däremot vet jag inte om jag egentligen rekommenderar det 😇.
Men då ska man veta att det är tomt och gärna ha en sträcka utan några direkta diken ifall man får problem. Då känner du ju om ABSen jobbar.
Man behöver inte köra jättefort (men inte jättelpngsamt heller) för att prova utan det viktiga är att inbromsning är hård.
 
Gult ljus = bör kontrollera så snart som möjligt
Rött ljus = stanna omedelbart (Typ på närmsta parkeringsficka eller annat lämpligt ställe)
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 902
Senast: ptr
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
739
Senast: Bonita4
·
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: Rie
·
Fritid Vi semestrade i Norge förra sommaren och blev helt hänförda av det vackra landskapet. Nu vill vi åka dit igen, men vet inte vart. Förra...
Svar
19
· Visningar
1 358
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp