Bukefalos 28 år!

Någon som är expert på grisar

mimus

Trådstartare
och deras beteende?

Jag skaffade mig 2 grisar, (mini/hängbuk) ett syskonpar för drygt 5 år sen.

Dem är helt underbara men var 3 mån och rädda när de kom, och har varit stallgrisar.
Dem lever ett som jag tycker fritt och bra liv, har stor utebox och en STOR hage i anslutning som skulle kunna få många grisar och även hästar avundsjuka.
Dem är sociala, sällskapliga men med stor integritet, och något skygga för främlingar.

Funkar jätte bra med barn.
Med åren har jag lärt mig att tolka deras läten och vad det betyder(ungefär i alla fall.)

Nu till problemet, Megasen, kastrerad, har börjat bli något aggressiv, jag hör det på hans röst och tonläge + att vid flertal tillfällen gått emot mig och nafsat i byxorna.

Något som jag aldrig skulle kunna tänka mig. :confused:
Grisar ser generellt dåligt men hör, luktar mycket bra.
Han är smidig och slank, så det är inte att han skulle ha blivit fet och fått veck som hänger över ögonen som skulle kunna vara en orsak till beteendet.
Han har betar som måste göras något åt, och jag är rädd för att han då kommer bli rädd,för vi måste hålla honom och risken är då att han börjar bitas. Tror jag och att då förtroendet skulle bli sargat.
Han kan INTE ha betarna kvar för de växer mot trynet och gör honom snart illa.
Om han har ont är svårt att säga för han gillar INTE att bli fast hållen.

Så vad ska jag göra, hjälpa honom med betarna och hoppas på att allt går bra, Vet gillar ej att söva grisar ( de kan dö )
och om han blir aggressiv efter detta, ta bort honom?

Eller ska jag ta bort honom innan för att inte utsätta honom för stress. :confused:

Nån som har några kloka råd?
 
Sv: Någon som är expert på grisar

Jo, det har vi gjort när han kastrerades, vet la sprutan i magen, jag tyckte det var obehagligt, men risken är tydligen väldigt stor att de dör.
Är visst känsliga + att det är svårt att beräkna kroppsvikt.

När han skulle kastreras så var det 4 vet som nekade att utföra det.
 
Sv: Någon som är expert på grisar

Fast om valet står mellan det och avliva är det väl lika bra att försöka..? Har han klarat lugnande en gång är väl chansen stor att han klarar det igen, ffa om det är samma vet som gör det? :)
 
Sv: Någon som är expert på grisar

Jo, det tycker egentligen jag okså (fast förra gången var han liten, vägde ca 20 kg, idag är han mer 60 kilos klassen) men min fundering är ju varför han har ändrat sitt beteeende helt plötsligt :confused:
 
Sv: Någon som är expert på grisar

Många grisägare har problem med Aggressivitet...men det gäller då att UPPFOSTRA. Använd typ 2 kommandon och tillrättavisa grisen...visa att sådant beteende inte är acceptabelt. FY och NEJ är bra ord...Vid små företelseer så kan ordena sägas mycket bestämt...går grisen till regelrätt attack/hugger/biter osv.. så får du allt ta i lite med hårdhandksarna...knuffa/tackla den på skuldran för så gör grisar mot varandra och detta förstår dom. Så gör grisar upp rangordningen...och så ska du ta över rangen över honom...Sedan kan du låta den skämmas ett tag, för att statuera exempel att den gjort fel...typ ignorera den, lämna den ensammen ett tag (alltså skilj den från flocken/familjemedlemmarna.....men sedan måste du självfallet bli vän med den igen. Grisar är kloka djur och lär sig snabbt...Kom bara i håg att vara konsekvent när du dresserar/uppfostrar...så du inte använder 10 olika kommandon eller olika bestraffningssätt...det blir bara förvirrande och dåligt resultat...
 
Sv: Någon som är expert på grisar

Håller med om att grisar är kloka djur!!!!

Så du tror att han kanske "tagit över" :devil:

Det låter i och för sig positivt.

Funderar på om det KAN höra ihop med att jag har börjat låta mata dem utöver måltider ( en granne bruka få gå dit ibland med rester) något som jag tidigare sagt benhårt NEJ till.

Han kanske tigger och blir sur när han inte får nått gott.

Okej.
Tack snälla :bow: :bow:
 
Sv: Någon som är expert på grisar

Det finns ett nytt bedövningsmedel för grisar som funkar lika effektivt som det man har tex till hundar.

Vet inte vad det heter men vår distriktsveterinär använde det hos oss hösten -03 när vi sövde vår minigrisavelsgalt för att såga av betarna som hade börjat växa in in underkäken, samt verka hans klövar.

Vi har även använt det för klövverkning nu i höstas. Det fungerar jättebra.

PMa så får ni telenr och namn på denna veterinär så kan han ge er namnet på preparatet så att ni kan låta er egen veterinär söva grisen.

Jag och vår distriktare har pratat om att samla ihop ett antal minigrisar och ha en allmän betsågnings och klövklippningsdag här i mellan Skåne. Detta pga av att preparatet ska blandas till och räcker till mpnga grisar och sedan kan det lagras i max en vecka. Och det blir naturligtvis billigare för var och en gris om man är många som delar på preparatet.

Kanske en ide att genomföra där just du bor också. Det är mycket humanare för grisen att verkas nersöd i alla de fall när grisen inte är tränad och medgörlig. Grisar stressas så oerhört när dom hålls fast mot sin vilja och kan to få hjärtinfarkter pga extrem stress.

/KT
 
Sv: Någon som är expert på grisar

Ja tack vilken bra ide.
Håller med om att det är just fasthållningsmomentet som oroar mig nu när han är så pass stor (och även börjat nafsa)

Men en vet sa till mig att de avråder att klippa betarna för man förstör tandroten men min distrikts vet kan göra det.

Klövarna kan jag oftast snygga till själv med vanlig klotång men det är ju lika bra att göradet ordentligt om man ändå söver.

Pm:ar dig i em
 
Sv: Någon som är expert på grisar

mimus skrev:
Men en vet sa till mig att de avråder att klippa betarna för man förstör tandroten men min distrikts vet kan göra det.


Man klipper inte av beten utan sågar av spetsarna dvs man lämnar en 3-5 centimeter så tandroten skadas ej. Vår vet använde en trådsåg, bågfil funkar också.

/kt
 
Sv: Någon som är expert på grisar

Aha, hur gamla är dina när ni brukar göra det första gången?

Och hur ofta behöver man sen göra om det?
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 468
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 827
Senast: Luff
·
Hundavel & Ras Jag har ingen hund men funderar på att skaffa en de närmsta åren. Som jag uppfattat det så verkar många gilla den här typen av tråd så...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 290
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp