En annan rasväljartråd

Meeen, nu har jag varit tvungen att snabbläsa tråden för ni har ju missat den självklara rasen - isländsk fårhund såklart!
Klockren beskrivning av en islandshund i första inlägget, en klockren spets och en klockren stallhund :D!
En sund hund som hänger med på det mesta, funkar ypperligt som "pröva på-hund" inom många grenar men har väl oftast inte riktigt kapaciteten för de högre klasserna även om det finns undantag.
Funkar fint med både folk och fä ich min tös var som klippt och skuren för att drälla i stallet och följa med på ridturer :up:.
 
Meeen, nu har jag varit tvungen att snabbläsa tråden för ni har ju missat den självklara rasen - isländsk fårhund såklart!
Klockren beskrivning av en islandshund i första inlägget, en klockren spets och en klockren stallhund :D!
En sund hund som hänger med på det mesta, funkar ypperligt som "pröva på-hund" inom många grenar men har väl oftast inte riktigt kapaciteten för de högre klasserna även om det finns undantag.
Funkar fint med både folk och fä ich min tös var som klippt och skuren för att drälla i stallet och följa med på ridturer :up:.

Har faktiskt tittat en del på rasen (i och med att jag är en grupp 5-are) :sneaky:
Har dock inte träffat någon och har väl avfärdat rasen lite för att jag fått uppfattningen om att den är lite för skällig för min smak samt att de är lite åt det mindre hållet. Framförallt har jag väl dock avfärdat dem för att det väl är en vallhund som behöver en hel del mental aktivitet, och det är ju givetvis något jag vill ge min framtida hund men jag är inte säker för att det kommer vara tillräckligt för en ras som ursprungligen används som vallhund. :)

Please rätta mig om jag har fel ;)
 
Jo, de är skälliga - väldigt skälliga! Det är egentligen den nackdel jag ser med dem. Visst går det att träna till viss del, men det där första skallet som trillar ur munnen utan att hunden hunnit tänka är svårt att komma åt.
Det är väl inte en ren sällskapshund, men heller inte en brukshund.
Jag tycker att de är ganska lagom i det mesta, från storlek via pälsvård till aktiveringsbehov. De går oftast heller inte helt bananas om de får för lite aktivering ett tag - däremot tilltar lätt skälligheten.
Vallegenskaperna är det lite si och så med, vad som ofta finns kvar är en viss följsamhet och en naturlig förmåga att funka med andra djur, suveränt för en stallhund!
Tycker definitivt att du skall kika mer på dem :up:.
Det finns en bra FB-grupp, "SIFK-Isländsk fårhund" :)
 
Bor i Vänersborg, ca 50 min nordöst från Göteborg med tåg (annat mått mätt vet jag inte, rätt nyinflyttnad). Försökte kolla på uppfödare för rasen men det fanns så himla många O_oO_o

Det är betydligt lättare att hålla koll på tex eurasieruppfödare där det inte finns ett överflöd men ändå ett antal att välja mellan. :o

Kan kolla upp och tipsa lite om uppfödare imorgon! :) (Alldeles för sent att skriva vettiga och långa inlägg just nu..) Det finns ju en hel del av dem, och det är rätt så lätt att sålla. Enklaste sättet att nysta i det är att kolla om uppfödaren skriver att de fått 1:a på skott på MH eller bara skriver "har erkänd mentalstatus", det sistnämnda är då oftast dåliga resultat.
 
Om vi nu är inne på mindre hundar så måste jag säga västgötaspets. Passar in på allt du sagt, utom storleken då. Ja de är inte så reserverade heller, de gillar folk men inte riktigt som en labbe.
 
Om vi nu är inne på mindre hundar så måste jag säga västgötaspets. Passar in på allt du sagt, utom storleken då. Ja de är inte så reserverade heller, de gillar folk men inte riktigt som en labbe.

Vi har kollat på västgötsspetsen för den tilltalar oss både exteriört och mentalitetsmässigt. Men av flera praktiska skäl har vi valt att inte fortsätta titta på den pga storlek. Bla för att vi helst vill ha en hund som är lika stor eller större som min svägerskas amstaff. :angel: Vår framtida hund kommer att spendera mycket tid med den här amstaffen då vi är med henne väldigt mycket. Det är en klurig grej det där. Givetvis kommer vi ändå välja hund utifrån vad VI vill ha för hund och inget annat.

Fast i ren allmänhet vill vi ha en större hund. Men rider du, har du i sådant fall med din hund på ridturer? :)
 
Min sambo har som sagt fått för sig att han ska ha en bouvier (han skämtar om det hela tiden). Hjälp mig. :cool::nailbiting:
 
En nära vän till mig har en jättetrevlig weimaraner som inte tigger över huvud taget. Tänker att dina hundar kanske är en weimaraner med mutation som blivit prickiga istället för gråa. :D:angel::confused:
Definitivt nåt fel på den hunden, mina hade dött för en korvbit och fortfarande tyckt att det var värt det:D
 
Definitivt nåt fel på den hunden, mina hade dött för en korvbit och fortfarande tyckt att det var värt det:D

Han är rent generellt inte så rastypisk. Man försöker leka eller träna med honom och han orkar en liten stund, sedan lägger sig hellre i ens knä och myser resten av tiden. Tror han har blivit lite mer aktiv på senare tiden dock, men fortfarande kelnisse nr. 1. Han är knappt året men temperamentmässigt var han väldigt annorlunda sina kullsyskon :D
 
Han är rent generellt inte så rastypisk. Man försöker leka eller träna med honom och han orkar en liten stund, sedan lägger sig hellre i ens knä och myser resten av tiden. Tror han har blivit lite mer aktiv på senare tiden dock, men fortfarande kelnisse nr. 1. Han är knappt året men temperamentmässigt var han väldigt annorlunda sina kullsyskon :D
Du får gärna PM var den kommer ifrån, blir alltid så nyfiken:)
 
Det förklarar det hela, de avlar inte så mycket på jaktegenskaper där:)
Jaha, sådant är jag inte så insatt i. Som jag uppfattade det så valde hon en väldigt seriös kennel som avlat på rasen i över 40 år (det säger ju dock inte så mycket om vad de avlar på). Men hem fick hon i alla fall en liten blåögd slöis som helst bara gosar. Hon var väl egentligen ute efter en väldigt aktiv hund då hon cyklar, springer, simmar extremt mycket och långt, hela tiden. :D
 
kl, typ.
Sist jag kollade hade Seamist bra collies.
Här är jordgubbar klassade som fast food, de äts direkt från plantan, samma med hallon o blåbär.
 
Vi har kollat på västgötsspetsen för den tilltalar oss både exteriört och mentalitetsmässigt. Men av flera praktiska skäl har vi valt att inte fortsätta titta på den pga storlek. Bla för att vi helst vill ha en hund som är lika stor eller större som min svägerskas amstaff. :angel: Vår framtida hund kommer att spendera mycket tid med den här amstaffen då vi är med henne väldigt mycket. Det är en klurig grej det där. Givetvis kommer vi ändå välja hund utifrån vad VI vill ha för hund och inget annat.

Fast i ren allmänhet vill vi ha en större hund. Men rider du, har du i sådant fall med din hund på ridturer? :)
Det var länge sedan jag red. Långt före hund. Rent generellt brukar det gå bra att rida med västgöte som jag förstått det. Jag skulle dock inte våga med min kille, han har stort viltintresse, han skulle dra som en avlöning. Han skulle visserligen komma tillbaka inom några minuter, men ändå. Han är strax över året, så det kan ju ändra sig. Det verkar variera i rasen hur mycket viltintresse de har, en del lyfter inte på huvudet ens om det kommer ett rådjur två meter bort. Kolla hur föräldrarna är på det, det missade jag.
 
En del klåda, svamp, hudproblem, ofta orsakat av allergi. Har nyligen upptäckts DCM i rasen men rasklubben jobbar tillsammans med SKK på det, det är hyfsat kartlagt även om det säker finns ett stort mörkertal.
Hur menar du med kartlagt?
Nyfiken iom dobermannens dcm.
 
Hur menar du med kartlagt?
Nyfiken iom dobermannens dcm.
Man har undersökt stammen och kartlagt alla rapporterade fall (även andra hjärtfel) och på så sätt kommeit fram till att typ 95% av alla drabbade hundar härstammar från samma hund/linjer. Så nu har avelskommittén tillsammans med SKK kommit fram till att sjuk hund skall ej avlas på, kombinationen som lämnat sjuk hund skall ej göras om. Syskon och föräldrar skall man vara restriktiv i användandet av, vilket jag tolkar som att man inte bör använda dem. Man skall även undvika nära släktparningar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 694
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 715
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 093
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 817
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp