Någon som ger sin katt Hill´s y/d foder, problem med sköldkörteln.

Hemlighet

Trådstartare
Har precis fått tillbaka provsvaren på min katt. Han har problem med sköldkörteln och nu skall jag bestämma om han skall få tabl. eller behandlas med hill´s y/d foder.
Några som har erfarenhet av någotdera?

Tacksam för svar
 
Sv: Någon som ger sin katt Hill´s y/d foder, problem med sköldkörteln.

Min Såfin fick hypertyreos då hon närmade sig sjutton års ålder. Det innebär för hög förbränning så att katten magrar och förlorar muskler. Är det som din katt har? Sköldkörtelproblem av det motsatta slaget ger ju låg förbränning och fetma.
Vet sa inget om att det skulle gå att kostbehandla Såfin utan hon fick medicin morgon och kväll. Hon dog i somras och då var hon en mkt gammal kattdam, nitton år och tre månader. Jag är tacksam för de två extra åren med henne och tycker det var värt pengarna som provtagningar och medicin kostade.
 
Sv: Någon som ger sin katt Hill´s y/d foder, problem med sköldkörteln.

Hej
har skrivit om min katt som äter y/d foder från Hills för hon fick konstaterat Hypertyreoidism i våras & magrade av tills hon nästan bara var skinn & ben hon är 13 år.
Det funkar bra o hon har tagit sig & är i fin form igen ger dock bara blötmaten då hon blir lös i magen av torrfodret.
 
Sv: Någon som ger sin katt Hill´s y/d foder, problem med sköldkörteln.

Är din katt en innekatt? Min veterinär vet inte om det kommer att fungera att ge min katt fodret då han går in och ut som han vill, och dom får ju inte äta något annat än y/d fodret :S
 
Sv: Någon som ger sin katt Hill´s y/d foder, problem med sköldkörteln.

Tror det hette hypertyreos som min katt har. Han äter och äter men magrar i alla fall=/
 
Sv: Någon som ger sin katt Hill´s y/d foder, problem med sköldkörteln.

Min vet frågade inte ens om min katt var en inne katt eller ute katt, hon är en innekatt som går ute cirka 1h om dagen, fångar möss men äter inte dom
är det det han menar för katter äter väl inget annat ute eller?
Prova med maten för det var det min vet ville i första hand o i andra hand tabletter men du ska naturligtvis lita på din vet oxå.
 
Sv: Någon som ger sin katt Hill´s y/d foder, problem med sköldkörteln.

Väntar på svar från vet. då hon skall försöka få tag på tillverkaren av fodret och höra efter.
Min katt är ute lika mycket som inne, och bär hem råttor/möss mm. Så jag tror nog en och annan slinker ner;)

Hon visste inte om det kunde ha negativ effekt eller ej. Så det är bara att vänta och se..
 
Sv: Någon som ger sin katt Hill´s y/d foder, problem med sköldkörteln.

Jag vet inte hur mycket jod möss innehåller, men det är det som påverkar.

Jodintag från andra födoämnen – godis, en annan katts foder, matrester etc. – kan påverka effekten av foder med begränsat jodinnehåll. Det är därför
mycket viktigt att kattägaren ger sin katt Prescription Diet™ y/d™ Feline som enda foder.
 
Sv: Någon som ger sin katt Hill´s y/d foder, problem med sköldkörteln.

Hyperthyreos behandlas mest effektivt med radioaktivt jod. Katten är inlagd några dagar, behöver hållas i karantän i hemmet ett par dagar till och sen är behandlingen färdig.

Tablettbehandlingen har många biverkningar, och specialfoder begränsad effekt (och den försvinner om katten äter annat).
 
Min utekatt Siri blev diagnosiserad med Hyperthyreos för ca två månader sedan och har gått på y/d-foder sedan dess. Hon är utekatt och enligt min veterinär funkar det bra om hon äter någon enstaka mus. Hon behandlas även med blodtryckssänkande medicin eftersom hon hade högt blodtryck och alldeles för hög puls vilket jag förstod är kopplat till hyperthyreosen. Sedan två veckor verkar hon må betydligt bättre. Sedan får jag ju fortsätta kontrollera hennes värden, men enligt min veterinär är dieten en bra långsiktig behandling förutsatt att katten svarar bra på den.
Jag har dock fått rekomendationen att överväga behandling med radioaktivt jod, men som jag har förstått det svarar inte alla katter på den behandlingen och dessutom finns risken att slå ut sköldskörtelproduktionen helt vilket skulle leda till att hon måste gå på levaxin. Och om jag förstått det rätt är levaxinet livsviktigt vilket innebär att jag blir orolig för att hon inte skall få i sig det om hon är ute i skogen flera dagar i sträck. Är det någon som har erfarenhet av detta?
 
Jag har dock fått rekomendationen att överväga behandling med radioaktivt jod, men som jag har förstått det svarar inte alla katter på den behandlingen och dessutom finns risken att slå ut sköldskörtelproduktionen helt vilket skulle leda till att hon måste gå på levaxin. Och om jag förstått det rätt är levaxinet livsviktigt vilket innebär att jag blir orolig för att hon inte skall få i sig det om hon är ute i skogen flera dagar i sträck. Är det någon som har erfarenhet av detta?

Radioaktivt jod anses vara den både mest effektiva och säkraste behandlingen, ffa om man behandlar i ett relativt tidigt skede. Ju sämre kattens värden är, desto större är risken att behandlingen inte hjälper fullt ut, eller att det inte finns tillräckligt med frisk sköldkörtelvävnad som kan producera hormoner efter behandling. Dock är biverkningarna mycket vanligare med tabletter eller operation än med radioaktivt jod. Jag hade inte tvekat att behandla om någon av de jag har nu också skulle bli hyperthyroida. Här kan du bla läsa en liten uppföljningsstudie: http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00002838/01/sistaversionen_exjobb_Tove_Dahl.pdf
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 442
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 456
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 211
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 345
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp