Bukefalos 28 år!

Någon som har mer info om följande hästar?

RebeccaJoli

Trådstartare
Hej!

Jag släktforskar lite och skulle uppskatta lite hjälp av er galopp-proffs!
;)

Första hästen jag skulle vilja veta lite mer om är Naheez, det jag vet om honom är att han dog 2008, att han inte betäckte så mycket och att han är far till Malin Larssons fälttävlanshäst Sofarsogood.

Hans far är Critique som jag vet är en GR2 vinnare men er än så vet jag inte om honom.

Farfar var Roberto, farmors far var Sicambre och morfar var Arts and Letters, dessa herrar har jag hittat massor om.

Mormors far var Wilwyn som var leading sire i sydafrika tydligen.

Jag skulle gärna vilja veta mer om Naheez allmänt, tex resultat osv.


Andra hästen jag vill veta mer om är stoet Fast Express. tror inte detär så lätt att hitta något om henne.

Hennes far är Phardante, vars farfar är Lyphard som även är far till Diaghlyphard (far till Songline Cinnamon och Novasky).

Mormors far är Dan Cupid, som i sin tur är farfar till Little Current och Sea Bird II.

Mormors morfar är Sicambre.

Där tar det stopp om infon för hennes del.


Sen är jag nyfiken på två andra hingstar, Bin Ajwaad (som tydligen är väldigt bra hingst i Turkiet??) och Cajun Cadet.

Finns det någon där ute som vet något alls om dessa hästar vore jag evigt tacksam för informationen!! :bow:
 
Sv: Någon som har mer info om följande hästar?

Express Train (IRE), 2003 såldes på Tattersalls Ireland August 2006 auction, pris 1200 Euros hon var inte inriden.

Shezacus (IRE),1997, helsyster vann en Point-to-Point som 5-åring och blev placerad en gång. Broodmare.

Naheez (USA) stod i Ireland.
Han var 169 cm, bröstomfång 185 cm, ben omkrets 20.5 cm. Godkänd 1996 i Ireland.
Han har 78 registrerade föl, 40 hingst, 38 sto.
 
Sv: Någon som har mer info om följande hästar?

Kan hoppa in lite med info om Bin Ajwaad (eller, hans dotter mest)

Vad jag har försåt är Bin Ajwaad uppfödd i irland 1990, tror inte det är så att han har sprungit i Turkiet men han är exporterad dit och har avkommor som gjort väldigt bra ifrån sig. Han är e.Rainbow Quest (USA) u. Salidar (IRE). Rainbow Quest var både fransk och engelsk champion för äldre herrar men Salidar har endast en vinst på 9 starter

Under 00-talet köpte jag en dotter till honom som hade sprungit här i sverige (imp. England). Hon hade endast startat 4 lopp och hade sprungit in runt 20.000 tror jag. Dottern hade ett jäkla humör men ett riktigt tigerhjärta!
Blev med tiden en riktigt duktig dressyrhäst som dessutom kunde hoppa små hus när hon ville.
 
Sv: Någon som har mer info om följande hästar?

Halvt OT: Mitt gamla sto e. Bin Ajwaad fick föl tillsammans med Cajun Cadet, hittade fodervärden till avkomman och den hade ärvt en hel del drag från mamman (både gott och ont)
 
Sv: Någon som har mer info om följande hästar?

Avkomman hade namnet Lina Nina och stoet jag hade hette Bonnski, om det inte hade varit så att hon nedärvde för mycket trassligt temprament tror jag hon skulle ha varit en guldgruva för halvblodsaveln
 
Sv: Någon som har mer info om följande hästar?

Avkomman hade namnet Lina Nina och stoet jag hade hette Bonnski, om det inte hade varit så att hon nedärvde för mycket trassligt temprament tror jag hon skulle ha varit en guldgruva för halvblodsaveln

OJOJOJ Rebecca DETTA kallar jag sammanträffande:p
 
Sv: Någon som har mer info om följande hästar?

Är det så att Rebecca är den som köpte Lina Nina förra året? För Bonnski går kvar i hagen och är söt sist gång jag kollade :p
 
Sv: Någon som har mer info om följande hästar?

Är det så att Rebecca är den som köpte Lina Nina förra året? För Bonnski går kvar i hagen och är söt sist gång jag kollade :p

Ja precis så är det:p Lina har det fantastiskt bra hos henne och har utvecklats MASSOR!! Lite roligt är att även jag var spekulant på henne och bestämde mig faktiskt för att jag köpa henne..dock beslutade sig min bil för att jag skulle lägga pengarna på den i sltället så ngt köp blev det inte utan det blev Rebecca som blev det lyckosamma ägaren istället och det är väl tur det för dom är verkligen gjorda för varandra:D
 
Sv: Någon som har mer info om följande hästar?

Haha, vilken humor ;) Hon går fälttävlan då Lina eller? Borde passa bra om hon är lite som mamma i alla fall! Har själv aldrig sett Lina mer än på film och bild, vet att min mamma var i kontakt med hennes uppfödare för en massa år sedan. Lina var faktiskt till salu när vi letade häst igen men då det verkade som det vi gillade minst med Bonnski fanns kvar blev det inget.
Rätt häst till rätt ägare, så ska det vara! Kan lägga lite info om Bonnski som kan vara kul för Rebecca då :) Bonnski har tydligen en RIKTIGT bra trav för att vara fullblod (en duktig tränare blev alldeles till sig då hon såg den :p) och kan briar ökningar ;). Utbildad MSV dressyr under min och hennes tid, antagligen lite högre nu. Inte så mycket tävlad då det där med transport inte riktigt var hennes grej. Köpte henne egentligen som fälttävlans häst men blev dressyr pga skador.
 
Sv: Någon som har mer info om följande hästar?

Va roligt! Det är min lilla häst ju :D (Haha tack Malin du e så snäll!! :love:)

Vad var det för drag som var tydligt att hon nedärvt? Du får väldigt gärna skriva allt du kan om Bonnski!!
Tyvärr har Lina inte ärvt traven iaf :D Men det gör inget, hon är en kanon-häst ändå och jag är superglad för henne! Köpte henne i december och vi har nu kvalat till lätt klass i FT :D

Här är vår seanste film: http://www.youtube.com/watch?v=kXPY_Ij36s8
 
Sv: Någon som har mer info om följande hästar?

Förkärleken för att bara använda två ben och klaustrofobin (det sista är intressant, tror det skulle vara efter prägling) är väl det som förra fodervärden tyckte var liknande. Och oviljan till transport, lina hade också sprängt några grimmor därinne enligt ex fd precis som mamma ;) Men det tror jag var klaustrofobin som spökade där med. Men det kan mycket väl hända att du har sluppit detta :) Kommer ihåg att Bonnskis förra ägare hade stora problem att få henne över cavaletti bommar, något som hon inte ens tittade på när jag hade henne...
Traven går att arbeta upp, skulle inte vara jätteförvånande om lina med får en bättre trav med dressyrarbete, Bonnskis var inte heller perfekt från början :)
Jag vet också att Bonnski var en ganska dålig mamma, var mest valackerna i hagen som tog hand om Lina.

Bonnski var som sagt också tänkt som fälttävlanshäst i början, men efter 8 månader då hon stod fick hon bli dressyr häst då vi var osäkra på om benen höll.
Men hoppa kunde hon O_o En gång 140 i kandar och dressyrsadel på en kortsida... Hon tyckte om att arbeta, men på hennes sätt annars smällde det. Mycket humör helt enkelt!

Och tack för filmklippet! uroligt att se! Funderar bara på vart Lina fått färgen ifrån? Båda hennes föräldrar är bruna nämligen. Hade en gång i tiden en bild på Lina från när hon gick löp, men den verkar tyvärr ha försvunnit :/

Men bilder på Bonnski har jag kvar! http://i118.photobucket.com/albums/o102/Bonnski/Random/Ipod590.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som har mer info om följande hästar?

Va roligt!! Ja det kan man ju undra vart hon fick den färgen ifrån :p
Lina kan vara lite lätt i framdelen ibland, men hon vet precis vad hon sysslar med, hon vet exakt var balanspunkterna finns och det känns aldrig obehagligt. Hon har nog dessutom fattat att det där med att resa sig sällan funkar på mig, så det händer bara när hon blir riktigt förbannad:p

Glada nyheter är att Lina numera lastar sig själv! Jag släpper henne på rampen så går hon rakt in och står som ett ljus, men man får köra henne brett. Men så har vi oxå tränat och åkt mycket:) Förrutom att hon inte bill stå smalt har jag aöldrig mörkt av klaustrofobin dock :)

Traven har blivit bättre faktsikt. När jag fick henne var hon väldigt stum och struttig i steget. Hon har väldigt sluttande bog, vilket såklart inte gör det lätt för henne, sen vet jag inte om hon fått trava på ordentligt heller tidigare. Jag konditionstravar mycket, och det tyckte hon var jobbigt i början, men nu tar hon ut steget mer. I dressyren tar det en stund innan hon blivit varm, men sen blir traven bättre där med. Men någon briar-trav har hon tyvärr inte välsignats med, även om debn säkert kan bli ännu bättre ju starkare hon blir :p

Det som är roligast med Lina är att hon är otroligt ambitiös! Hon försöker alltid göra rätt! Var B så oxå?
Sen blir hon lätt lite het i hoppningen, något vi jobbar med, det är framförallt mer lydnad som krävs där, men när hon väl hoppar så hoppar hon bra. Lite lustig teknik kanske, men det blir bättre ju starkare hon blir oxå :)

Verkligen jättekul att få höra det här om Bonnski! Har du fler bilder så ser jag dem gärna :D
 
Sv: Någon som har mer info om följande hästar?

Tittade in en snabbis på pappans avkommor och såg att han hade en fux till så är väl längre bak i ledet på honom skulle jag gissa (om nu inte bonnskans mamma var fux, det vet jag inte något om)

Skönt att ni inte har problem direkt med varken lastning eller "bråk". B var otroligt lätt i bakdelen hon, men fick en jäkla balans under åren jag hade henne!
Att lastningen fungerar gör mig riktigt glad! Den fungerade aldrig med B trots mycket körning och NH kurser, skulle inte förvåna mig att Linas problem med lastningen kommer från B pga prägling. Har en teori om att B någon gång hade råkat illa ut i startboxen, därav lastningsproblemen, oviljan att vara fast och att hon försvann så fort från löp (sprang bara en 3-4 lopp men hann ändå med att springa in 26 tusen). Hade en gammal lärare som är mycket aktiv i galopp och vi teorijade mycket friskt om detta ;)

Kul att det går framåt! Var väl inte jätte längesedan Lina slutade gå löp eller? B var väl inte lika ambitiös... Hon var väldigt speciell och att arbeta kunde gå jättebra men vid minsta fel så kunde hon flyga i luften. Om det var en sådan dag då :p B var med het i hoppningen, var något hon tyckte var roligt men var osäker på då det inte blev så mycket hoppträning för oss. Måste igen säga hur kul det är att hon går fälttävlan då det var något som passade hennes mor så bra!

Har bara en till bild på nätet, är en huvudbild :) Om du tycker det är 100% olikt Linas är det nog pga att hon fick en spark på huvudet när hon gick som fölsto (borde betyda att hon fick den när hon gick med Lina då jag inte tror hon har fler föl)

Nu fungerar inte Photobucket så får lägga till länk sen
 
Sv: Någon som har mer info om följande hästar?

Tack!! Vilken guld-gruva!!!

Tror inte den sidan är helt tillförlitlig, i alla fall hittade jag fel far inlagd tex, som då leder totalt fel i en härstamning (finns två Philemon nästan jämngamla tex och man har då valt fel Philemon i ett fall som far)
 
Sv: Någon som har mer info om följande hästar?

Tack!! Vilken guld-gruva!!!

fast den källan och länken är totalt ofullständig finns flera avkommor som inte finns med, databasen är ju sånt folk addar i själva, inte ngt officiellt dokument alls. Jag själv har lagt till Carreau som inte fanns med, det finns fler avkommor och dem hittar du på galoppsport hellre än i denna databas.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp