Bukefalos 28 år!

Någon som känner barn med autism-eller har barn själv med det?

Sv: Någon som känner barn med autism-eller har barn själv med det?

Jag tror att man inte enbart kan gå efter när barnet föddes, utan att även titta på omständigheter kring förlossningen. NPF behöver ju inte bero på förlossningen alls heller, även om det finns teorier för att det kan bidra till det i vissa fall.

/Kimzor, född på BF+14, har ADHD och Tourettes.

Mina barn kan vara undantag som bekräftar regeln iofs.

Min autismson följde skolboken när han föddes inga komplikationer öht.

Min adhd son hade lite bråttom ut så han var ute efter 3 timmar. INga kompliaktioner.

Men min ntv son var ute på 1½ timme så jag vet inte jag. Inga komplikationer.

Och eftersom det i tråden också tas upp att värkstimulerande dropp kan påverka så har jag aldrig hört dte och alla mina är igångsättningar inkl. värkstimulerande dropp då.

Däremot så har det framkommit att all npf har en viss ärftlighet. Och det kan jag mycket väl tänka mig. Och är det så så spelar det ingen roll när barnet föddes och hur förlossningen gick.
 
Sv: Någon som känner barn med autism-eller har barn själv med det?

Däremot så har det framkommit att all npf har en viss ärftlighet. Och det kan jag mycket väl tänka mig. Och är det så så spelar det ingen roll när barnet föddes och hur förlossningen gick.
Jag hörde någonstans att ärftligheten av ADHD låg på kring 80%.

För egen del är jag den enda i min familj med diagnos, men jag är tämligen säker på att min far har AS, morsan TS + drag av ADHD (allra minst!), syrran ADD o.s.v.

Tror heller inte att det är så enkelt att det är det ena eller det andra. Ärftligheten kanske kan ge en ökad benägenhet att drabbas om barnet t.ex. får syrebrist under förlossningen, etc. etc.
 
Sv: Någon som känner barn med autism-eller har barn själv med det?

Jag hörde någonstans att ärftligheten av ADHD låg på kring 80%.

För egen del är jag den enda i min familj med diagnos, men jag är tämligen säker på att min far har AS, morsan TS + drag av ADHD (allra minst!), syrran ADD o.s.v.

Tror heller inte att det är så enkelt att det är det ena eller det andra. Ärftligheten kanske kan ge en ökad benägenhet att drabbas om barnet t.ex. får syrebrist under förlossningen, etc. etc.

Nej jag tror inte heller att det är så enkelt.
Men att det skulle vara ärftligt är jag helt övertygad om. Min sambo har en son sedan tidigare med adhd och nu har vi en son. jag tror att skulle de börja utreda mig så skulle jag förmodligen ha drag av både adhd och AS så jag är mest förvånad över att vår yngsta är ntv.

Fast samtidigt så spelar det egentligen inte så stor roll. Beror det på ärftlighet går det inte att vacciner mot och beror det på komplikationer vid förlossningen eller förtidigt födda så går det inte heller att göra så mycket åt. Så man får tacka och ta emot och göra det bästa av situationen. Jag skulle verkligen inte vilja ha några andra barn än dem jag har.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som känner barn med autism-eller har barn själv med det?

*Kl*
Ang att leka med sand. Min son var besatt av singel och sand i 1 år, värsta året i mitt liv.... Allt han ville göra var att gräva ner sig i sand eller singel, hälla Det över sig, gräva ner sig i det. Det var verkligen skitkul den gången han fick ett utbrott på en ridskola, sprang iväg och jag blev av med honom. En timme senare hittades han nergrävd i ridhuset.......Det var verkligen en väldigt smutsig unge....
Allting som inte innebar singel eller sand var saker som hindrade honom från att vara med singel och sand. Så man kan lugnt säga att det var konflikter med ALLT, äta, sova, klä på sig, gå från bilen till dagis över den singelbelagda parkeringen.........:crazy:
 
Sv: Någon som känner barn med autism-eller har barn själv med det?

Läste i den andra tråden att han inte gillar närhet, och att du tycker det är sorgligt.

Jag förstår att det gör dig nedstämd att se honom gå runt ensam. Men samtidigt tänker jag att det kanske kan vara en fördel för honom...i den här världen...att inte ha något behov av närhet. Det finns ju så många människor som längtar efter närhet men aldrig lyckas nå den. Ibland ser det ut som att var och varannan människa desperat söker efter närhet, bekräftelse och samförstånd, men alla bara pratar förbi varandra och stressar runt.:(

Det är svårt, tycker jag, att försöka tänka sig in i en autistisk person känner inuti. Vad har din son för behov? Vad gör honom tillfreds?
 
Sv: Någon som känner barn med autism-eller har barn själv med det?

*kl*

uppdaterar lite...

Nu har vi varit hos läkaren.

Vi var ju där klockan 15.00 den 29/4, alltså i tisdags. jag förklarade hur jag uppfattar tim, å hur mycket efter jag tycker han är om jag jämnför med barn i samma ålder, eller barn som till å med är yngre än honom.

dom frågade en massa, ifall han härmade oss, ifall han sa mamma eller pappa, vad han kunde m.m.

sa då att han säger inte ett ord-bara bebisspråk å det tyckte dom att det var konstigt. att han i alla fall borde kunna ett ord eller 2, speciellt då mamma och pappa.

jag sa att det enda han kan härma oss är att klappa händer, annars så vinkar han inte eller gör några andra gester.

Dom undrade om han hörde och jag sa som det är attt han älskar musik men verkar inte lyssna på oss. han går sin egna väg. sa även att fröknarna på dagis uppfattar det som att han inte hör dom-alternativt inte bryr sig om att lyssna.

Så, nu har vi fått 2 remisser. den första är till en hörselkontroll på sjukhuset, väntetiden är ca 6 veckor.
Sedan så fick vi en remiss till habiliteringen, där går man om man har ett funktionshinder såsom adhd, autism m.m. Å jag misstänker ju att han kan ha autism, så vi ska dit så ska dom få kolla lite på honom och skulle det vara så att det "bara" är hans hörsel det är fel på så ska vi få gå där i alla fall för att han ska få lära sig saker som han har missat pga hörseln.

det känns jättebra att läkaren lyssnade på mig och inte avfärdade det med att han är sen å att alla barn är olika!

Jag tycker ju själv att det är bäst att kolla upp honom nu och ta tag i det så tidigt som möjligt i så fall.

Bollen är i rullning och nu väntar jag bara på att få ett kallelsebrev hem...
 
Sv: Någon som känner barn med autism-eller har barn själv med det?

Vad skönt med en så förstående läkare!

Jag tycker du verkar vara en toppen mamma som tar tag i det som du ser som ett problem! Desto tidigare ni får hjälp desto bättre, och visar bedömningen att han troligen inte har något handikapp är ju det jättefint!

Jag önskar er lycka till!

*Peppkram*
 
Sv: Någon som känner barn med autism-eller har barn själv med det?

tack!

jag vill bara min son det bästa, å dra utpå något sånt här klarar jag inte av! bättre att kolla upp det i tid.

hoppas fortfarande på att han "bara" är sen!
 
Sv: Någon som känner barn med autism-eller har barn själv med det?

Jag såg Jennie McCarhtry på Oprah häromdagen och jag tyckte det var ett fantastiskt program om just Autism, vilket hennes son har. Hon pratade om att man bör utesluta gluten och komjölk ur maten, samt ta svampprov då dessa barn ofta har svamp i magen och tarmar etc.

Hon pratade om autism som en mur kring barnet och att det lilla barnet finns där inne och behöver mycket hjälp för att komma "ut". Hennes som är nästan som vilket annat barn som helst idag, med vissa små "deffekter" och autistiska drag. Men oj, vad hon har jobbat med honom!

http://talkaboutcuringautism.org/jenny/jenny-mccarthy-video-blog.htm

Ska tillägga att de mammor som kom till tals, upplever att barnen blivit förändrade efter MPR-vaccinationen. Och att det för ett par år sedan var ett barn på 3000 som är autisktik, idag är siffran ett på 300, och av pojkar 1 på 83 (!!!!).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Någon som känner barn med autism-eller har barn själv med det?

Hon pratade om autism som en mur kring barnet och att det lilla barnet finns där inne och behöver mycket hjälp för att komma "ut".
Ok nu rycker jag detta ur sitt sammanhang. Men just denna syn på barn med autism som helt normalfungerande fast instängda i en psykos hoppas jag att vi lämnade bakom oss i Sverige någon gång på 70-talet. Då angrep man problemet med psykodynamisk terapi och psykoanalys istället för pedagogik.

Finns det föräldrar som har fått utstå kränkande granskning och beskyllningar så är det föräldrar till barn med autism. Allt tack vare ovanstående uppfattning. Hört talas om kylskåpsmödrar?

Ska tillägga att de mammor som kom till tals, upplever att barnen blivit förändrade efter MPR-vaccinationen. Och att det för ett par år sedan var ett barn på 3000 som är autisktik, idag är siffran ett på 300, och av pojkar 1 på 83 (!!!!).
Just MPR-vacc debatterades mycket också i Sverige för några år sedan. Angående diagnostiseringen är debatten både långdragen och viktig :). Jag tycker att man blivit bättre på att diagnostisera. Många anser ju att dessa personer fanns lika mycket förr men de hamnade på psyket istället, eller levde i samhällen där det fungerade att sticka ut, och blev således inte diagnostiserade. Om man ser några inte alltför många år tillbaka "våldförde" man sig på personer med autism med psykodynamiskt grävande, reggressionsterapi, freudianska teorier kopplat till en massa antagna sexuella trauman, just för att man trodde att det var något annat än autism, alternativt hade en väldigt förlegad syn på autism.
 
Sv: Någon som känner barn med autism-eller har barn själv med det?

Jag såg Jennie McCarhtry på Oprah häromdagen och jag tyckte det var ett fantastiskt program om just Autism, vilket hennes son har. Hon pratade om att man bör utesluta gluten och komjölk ur maten, samt ta svampprov då dessa barn ofta har svamp i magen och tarmar etc.

.... Och att det för ett par år sedan var ett barn på 3000 som är autisktik, idag är siffran ett på 300, och av pojkar 1 på 83 (!!!!).

Åh, jag såg också henne på Oprah :), skönt att se henne som en vanlig stark kvinna motför VåpJenny som det var förr.
Det sista fetmarkerade tänkte jag fråga om, jag har inget autistiskt barn men det jag reagerat lite på är att det är så många söner som har autism, bara i den här tråden har alla pojkar, blir inte flickorna skadade på samma vis?
 
Sv: Någon som känner barn med autism-eller har barn själv med det?

Åh, jag såg också henne på Oprah :), skönt att se henne som en vanlig stark kvinna motför VåpJenny som det var förr.
Det sista fetmarkerade tänkte jag fråga om, jag har inget autistiskt barn men det jag reagerat lite på är att det är så många söner som har autism, bara i den här tråden har alla pojkar, blir inte flickorna skadade på samma vis?

Tydligen är pojkar känsligare för syrebrist vid födseln eller att vara för tidigt födda. Har en väninna som fick en dotter prematur, läkarna sa till henne att hon skulle vara glad för att det var en flicka då dessas chanser att "klara" sig bra var större.
 
Sv: Någon som känner barn med autism-eller har barn själv med det?

Efter det jag läst handlar det inte bara om syrebrist vid födseln, pojkar har generellt sett 4 (finns olika siffror) så stor risk att drabbas av autism i jämförelse med flickor.

Sen om det är så att flickor drabbas i lika stor utsträckning men inte visar samma exakta symtom är väl fortfarande osagt
 
Sv: Någon som känner barn med autism-eller har barn själv med det?

Intressant tråd. Har läst varenda inlägg. Har kommit i kontakt med barn med autism via mitt arbete. Tycker själv att graderna varierar rejält från individ till individ.

Min lillebror togs för att ha autism som liten. Som tvåring slutade han prata helt och började leka för sig själv, orolig + nåt mer. Dock fick han inte någon diagnos och lever idag som vilken 21 åring som helst...
 
Sv: Någon som känner barn med autism-eller har barn själv med det?

För några år sedan var den frågan uppe på annat forum och då rotade jag fram en rapport från Danmark där man hållt statetstik på detta och minns jag rätt innefattade den runt 20'000 barn alltså stor statestik. Statestiken handlade då alltså om MPR sprutan och utbrott av autism.
Slutsatsen var att det var inte mer autisiska barn i gruppen som fick vaccinet (procentuellt givetvis) än dom som avstod.

Antar att den kanske ligger ute någonstans och borde gå att få tag på men jag orkar inte leta så antingen får ni tro på det jag säger eller så få ni leta upp den själv ;)
 
Sv: Någon som känner barn med autism-eller har barn själv med det?

För några år sedan var den frågan uppe på annat forum och då rotade jag fram en rapport från Danmark där man hållt statetstik på detta och minns jag rätt innefattade den runt 20'000 barn alltså stor statestik. Statestiken handlade då alltså om MPR sprutan och utbrott av autism.
Slutsatsen var att det var inte mer autisiska barn i gruppen som fick vaccinet (procentuellt givetvis) än dom som avstod.
Kollade runt lite och det finns många artiklar som hänvisar till studier som kommit fram till att det inte finns något samband. WHO har avskrivit misstankarna. Inte heller på högskolor och universitet där namnkunniga läkare inom NPF-fältet undervisar i fördjupningskurser om autism har MPR-vaccin ens nämnts som en tänkbar orsak. Jag har fått uppfattningen att debatten är överspelad sedan länge i de flesta läger.
 
Sv: Någon som känner barn med autism-eller har barn själv med det?

Min lillebror togs för att ha autism som liten. Som tvåring slutade han prata helt och började leka för sig själv, orolig + nåt mer. Dock fick han inte någon diagnos och lever idag som vilken 21 åring som helst...

Inressant!

På min som ville de sätta diagnosen "Autistiska drag".

Då slog både neurologen, ögonläkaren och Resurscenter DövBlind näven i bordet och menade på att nu får det vara nog med att stämpla barn med avvikande beteende som autistiska!

När det gäller min son så följer han ett normalt beteende för synskadade barn.
Enligt ovanstående så sätts diagnosen autism eller autismliknande tillstånd alltför lättvindligt idag!

Kanske det kan vara en del av förklaringen till det ökade antalet med?
Att när ett barn avviker från fyrkanten så ska det till varje pris sättas en diagnos!

Med det är det inte sagt att barn som behöver extra stöd ska få det.
Men vad jag har förstått så finns det nästintill två läger idag.

Ett där man stämplar autism, ADHD osv om barnet är "annorlunda" och den andra sidan menar på att det kan vara vanskligt att behandla dessa barn -som befinner sig i gråzonen- som om de vore just autistiska eller bokstavsbarn.
Att det förstärker det avvikande beteendet istället för att dämpa det!

Jag kan för lite för att uttala mig men jag kunde lika gärna haft ett barn med diagnosen autism som inte alls skulle ha varit korrekt om jag inte hade haft mer kunnigt folk runt omkring honom!
 
Sv: Någon som känner barn med autism-eller har barn själv med det?

Överlag tycker jag det ploppar upp bokstavsbarn och autistiska barn som kantareller på hösten. Man börjar ju undra.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 307
Senast: Badger
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 184
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 925
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 372
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp