Bukefalos 28 år!

Någon som kan berätta om dessa raser?

Evenstar

Trådstartare
Jag går i hundköpartankar och funderar på några olika raser, som det vore jätteroligt om ni kunde dela med er av era erfarenheter av.Jag vet ju att det finns så många kloka bukare!
Det blir min första hund (men sambon har haft hund innan när han bodde hemma). Jag vill att hunden ska kunna vara med överallt, t.ex. i stallet. Eftersom det är min första hund vill jag att den ska ha ett lugnt och milt temperament, vara lättlärd och ha mycket "will to please". Inte för mycket jaktinstinkt heller...
Jag planerar att gå på kurser, testa lite olika saker som agility och lydnad. Därför vill jag inte ha en soffpotatis men samtidigt inte en arbetsnarkoman som kräver jättemycket aktivering - hunden måste kunna ta det lugnt också med dagar då det bara blir promenader. Min hund kommer att få aktivering, men inte flera timmar om dagen. Vill ha något "mellanting" när det gäller aktivering.
Vad tror ni om dessa raser?

Golden retriever -mysig ras tycker jag. Vet inte om den behöver mer aktivering än jag kan ge, behöver den få arbeta varje dag? Fäller den mycket?

Shetland sheepdog -verkar vara en trevlig ras, har dock inte så stor erfarenhet av den. Hur mycket aktivering kräver den? Det är väl en vallhund, men många säger att den inte kräver lika mycket som t.ex. border collien. Stämmer det? Och med tanke på pälsen - Fäller de mycket?

Dalmatiner - har hört båda bra och dåliga saker om denna ras. T.ex. att de kan vara lättstressade, envisa och komplicerade. Men samtidigt att de är riktiga familjehundar som tycker om att ligga och mysa i soffan med matte och inte behöver aktiveras flera timmar precis varenda dag?


Dela gärna med er av era erfarenheter om dessa raser eller kom med förslag på raser ni tror skulle passa! Ta gärna upp annat som jag borde tänka på, tex rasrelaterade sjukdomar osv.
 
Sv: Någon som kan berätta om dessa raser?

Shetland sheepdog -verkar vara en trevlig ras, har dock inte så stor erfarenhet av den. Hur mycket aktivering kräver den? Det är väl en vallhund, men många säger att den inte kräver lika mycket som t.ex. border collien. Stämmer det? Och med tanke på pälsen - Fäller de mycket?

Sheltie är en perfekt försthund, visst är det en vallhund, men det är ju rätt bortavlat, nu är den mest sällskapshund.

Dom kräver inte så mycket aktivering som man tror, och är en kanonhund till både agility och lydnad.

Angående fällning så är det bara att bada och kamma när dom börjar fälla så går fällperioden fort över.

Sheltien är en typiskt enmanshund och gör allt för sin ägare.

Tycker att du skall satsa på en sheltie, fast det är enda hundrasen som jag har erfarenhet av, dom andra raserna får någon annan svara på.
 
Sv: Någon som kan berätta om dessa raser?

Jag har dalmatiner.
Kan börja med att säga att det inte är någon ras där man pratar om will-to-please, de pleasar dig så mycket de vill för stunden ;). De är väldigt läraktiga dock, du kan lära den vad som helst om du kan motivera den!

Min hund är väldigt glad och livlig, ibland lite för glad och ivrig. Hon har livsglädje till 1000 och ger sig in i allt med en stor nyfikenhet. Dock har hon ändå väldigt lätt för att koppla av och ligga och sova. Kräver som sagt inte flera timmars aktivering varje dag, även om det ju inte är någon gå-runt-kvarteret-hund (om nu någon är det...).
Jakt finns det i dem, men det är också en träningsfråga hur noggrann man är med dem som valp.
Agility brukar passa en dalmatiner ganska bra då de är väldigt smidiga, har själv tänkt börja med min :)

Det som börjat uppmärksammas mer och mer inom rasen är allergier och problem med huden, var noga när du väljer uppfödare!

En dalmatiner kan fungera som förstahund men man måste veta vad man ger sig in på. Det finns många raser som är "lättare".
Med en dalmatiner har du aldrig tråkigt! Du lär få några gråa hår på kuppen men skratten de ger är alltid fler.

Dalmatinersällskapets hemsida har mycket bra och utförlig information tycker jag, så om du inte redan varit inne där så kan jag rekommendera det!
 
Sv: Någon som kan berätta om dessa raser?

Golden retriever -mysig ras tycker jag. Vet inte om den behöver mer aktivering än jag kan ge, behöver den få arbeta varje dag? Fäller den mycket?

Jag har haft två golden, en från varje ände av skalan. De flesta hamnar någonstans mittemellan.

Den första var av dual purpose typ, fällde rätt mycket och behövde aktivering varje dag. Mycket krävande överlag men superkul att träna med.



Den andra är av jakttyp, fäller väldigt lite och är väldigt lugn. Visst hakar hon på allt och jobbar glatt och gärna, men är lika nöjd med att slöa i soffan (bara man får kela).



Om det blir golden, var noga med att välja rätt kennel. Hälsa på flera gånger och träffa så många hundar som möjligt så du får se vilken typ det är.

Annars är det en rolig hund att ha, alla gillar dem, de är glada och framåt. Kan vara lite flamsiga och är valpiga länge. Roliga att träna med.
Pälsen är rätt praktiskt, när hunden torkar faller allt av och så är hon ren. *tadaa*

Ingen av mina har haft någon jaktinstinkt att tala om och går utmärkt att ha lösa ute. Lätt att ta med sig eftersom "alla gillar en golden".
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som kan berätta om dessa raser?

Vad fina de är!
Japp, noga med kennel ska jag vara (oavsett vilken ras det blir).
Jag tycker golden är väldigt trevliga men min sambo är inte så förtjust i dem, så just nu lutar det mest åt en sheltie. En dalmatiner hade varit roligt (speciellt eftersom jag har en matchande knabstrupperhäst :)) men jag tror jag ska börja med en lite lättare hund. Men om ett par år kanske!
 
Sv: Någon som kan berätta om dessa raser?

Egentligen är ingen av de tre raserna "fel" för dig, det skulle nog funka med vilken av dem du än väljer. Så ta den som känns rätt och lycka till! :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 146
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 012
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 471
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 406
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp