Någon som kan det här med stämmor?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Thera
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 798

Bukefalos 30 år!

Thera

Trådstartare
Min mormor fyller 80 och några av oss kusiner har tänkt överraska henne med att sjunga Taubes "Dans på Sunnanö" på kalaset då hon är Taube-fantast.

Några av oss har sjungit i kör, men det vi skulle behöva hjälp med är att plocka ut två stämmor.

Funkar det att bara lägga en understämma som ligger "två steg" (ters? kvart?) ner från förstastämman.
Alltså om första ligger på tex E F G H, lägger jag då understämman rakt av på C D E F?

Eller något annat?

Vore supertacksam för hjälp! :bow:

Sv: Någon som kan det här med stämmor?

Min mormor fyller 80 och några av oss kusiner har tänkt överraska henne med att sjunga Taubes "Dans på Sunnanö" på kalaset då hon är Taube-fantast.

Några av oss har sjungit i kör, men det vi skulle behöva hjälp med är att plocka ut två stämmor.

Funkar det att bara lägga en understämma som ligger "två steg" (ters? kvart?) ner från förstastämman.
Alltså om första ligger på tex E F G H, lägger jag då understämman rakt av på C D E F?

Eller något annat?

Vore supertacksam för hjälp! :bow:

Nej, det funkar ju inte rakt av. Ibland funkar det, när tersen (två toner under) är med i ackordet. Just i den låten funkar det rätt ofta, men inte alltid.

Hör ni själva när det inte funkar? I så fall är det inget problem, då väljer ni den ton som låter "rätt". Om det känns svårt, återkom med vilka ord i texten ni har problem med samt vilken tonart ni sjunger i. Om ni inte hör vad som låter rätt rekommenderar jag att ni köper/lånar ett arr. Jag skulle gissa att den finns arrangerad i otaliga varianter. Noter kan man låna på bibliotek t ex men också beställa på nätet.

Exempel på hur det kan se ut i C-dur finns här (bläddra till sid 24) http://www.gehrmans.se/musicnotes/12159_taube_1.pdf

Hela låten är ju väldigt melodiös och harmonisk så det är inga konstiga ackord nånstans. Tänk på att tersen är olika beroende på om det är ett dur- eller mollackord.

Sv: Någon som kan det här med stämmor?

Tusen tack för ditt svar!! :bow:
Vi ska prova lite, men nu vet jag iaf att det inte funkar att ta tersen rakt av.

Tack för tipsen och noterna, jag ska testa lite om vi hör hur det låter!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka