Någon som kan råda gällande digital systemkamera?

H

Hannapanna

Jag går i köpetankar för en systemkamera. När man letar ute på nätet efter info mm så är det ju rena djungeln. Kanske är det någon här som är duktig på kameror och som kan tipsa lite.
Jag är en hobbyfotograf som vill lära mig fota lite bättre och då givetvis ha en kamera som klarar av mina förväntingar. Jag fotar mest djur natur så en del rörelse bilder blir det ju.
En prisvärd bra kamera, någon somkan hjälpa?
 
Sv: Någon som kan råda gällande digital systemkamera?

Jag och några fler ställde den här frågan här för ett tag sen och fick rekomenderat NIKON D40 av ganska många.

Jag som hela tiden tänkt på Canon eos 400 D har insett att för en mindre slant så har de nog rätt, d40 verkar jättebra att lära sig och utvecklas rätt bra med.

Såg till å med en d40 i ett CSI avsnitt, bara som kuriosa :)
 
Sv: Någon som kan råda gällande digital systemkamera?

Jag kan å det varmaste rekommendera Nikon D40!

Jag köpte den som min första systemkamera för knappa 3 veckor sedan och har tagit nästan 1200 bilder nu. De flesta har blivit riktigt fina. Jag är verkligen sjukt nöjd med den och då har jag ändå mest använt de automatiska lägena än så länge.

Jag tycker att den är bra och klart prisvärd. Det är en jättebra kamera, och vill man ha ett bättre objektiv senare är det inga problem. Objektivet som följer med (18-55mm) är riktigt bra, men man kan sakna lite mer zoom efter ett tag.

Lycka till med kameravalet!

/Jonaz
 
Sv: Någon som kan råda gällande digital systemkamera?

Nikon D40x köpte vi förra veckan:bump:
Super nöjd med den när allt är automatiskt.Det där med manuella inställningar håller vi fortfarande att klurar på.
Men det börjar fastna:)
Vi har aldrig ägt en systemkamera innan så.....
Men bilderna blir toppen bra:bump:

Köp en Nikon D40X:banana:
 
Sv: Någon som kan råda gällande digital systemkamera?

Just nu är just nikon d40/d40x de billigaste digitalasystemarna man hittar på marknaden... då d60 kommer nu så börjar det finnas en hel del begagnade d40 på t.ex. blocket... för runt 3200.. helt ok.
 
Sv: Någon som kan råda gällande digital systemkamera?

Ni verkar ju vara ense om vilken kamera som torde passa mig bäst för tillfället:rofl:
Ska genast ge mig ut på nätet och läsa lite om denna!
 
Sv: Någon som kan råda gällande digital systemkamera?

Har du en bra jämförelse att dela med dig av ang canon 400D och Nikon D40/D40x?
Har läst om dessa båda och skulle behöva hjälp med att se vad som är den stora skillnaden mellan de båda?
Någon som kanske har provat båda varianterna och har erfarenhet:confused:
 
Sv: Någon som kan råda gällande digital systemkamera?

Som jag förstått det är de ganska likvärdiga. Smak och tycke får välja.

Dock är inte prislappen den samma.

Googla lite så lär du hitta jämförelser! Och kika på bägge i affärer.

/Jonaz
 
Sv: Någon som kan råda gällande digital systemkamera?

Tusen tack för din hjälp!
 
Sv: Någon som kan råda gällande digital systemkamera?

skall du se på canon så har de kommit med en 450d som kan vara intressant liksom nikon kommit med en d60

kan du tänka dig mer prestanda så är nikon d80 eller d300 kanske ett bättre val, eller canon 40d
men då pratar vi 10000 till....

MEN du får en betydligt mer kompetent kamera.

d40/d40x samt d60 från nikon riktar sig till nybörjare, så som canons 400d och 450d
 
Sv: Någon som kan råda gällande digital systemkamera?

Har en Nikon D80. Den är super kul att ta bilder med. Men jämför och känn på kamerorna. Det är lite olika hur man trivs med "greppet" i kameran. :banana:
 
Sv: Någon som kan råda gällande digital systemkamera?

Inte värt att köpa D40 för 3200 beg då man får en ny för 3995! Det finns ju alltid risker med att köpa begagnade kameror och vet man inte vilka "fel" man skall leta efter så kan det vara vanskligt.

Jag skulle råda dig att hellre köpa en ny än en begagnad kamera som första kamera!

Håller med Kuckeliku att D80 ger sjukt mycket mer för pengarna, visst kostar den mer, men prestandan är såpass högre att det är värt pengarna!

Därmed inte sagt att D40 och/eller D40X är dåliga kameror, tvärtom är de grymt bra kameror.
 
Sv: Någon som kan råda gällande digital systemkamera?

Har en Nikon D80. Den är super kul att ta bilder med.

Jag sällar mig till den klubben!
Jag älskar min D80, även fast jag knappt kan hantera den än! :D :o
 
Sv: Någon som kan råda gällande digital systemkamera?

Tack alla för er hjälp. Nu undrar jag om det är någon som vet något om Pentax systemkamera?
 
Sv: Någon som kan råda gällande digital systemkamera?

*kl*

Trådkapar lite. Sorry TS :o

Är Canon 350D bra? Har funderingar på om jag ska köpa en sådan :)
 
Sv: Någon som kan råda gällande digital systemkamera?

350D är en väldigt gammal kamera, den är visserligen bra, men du får t.ex. 400D under 6000 ny. Det är värt pengarna, inte för upplösningen, men för större display och en hel del vettiga funktioner så är 400D mer prisvärd!
 
Sv: Någon som kan råda gällande digital systemkamera?

Pentax gör bra kameror, men den nya optiken har fått dåliga recensioner. Däremot finns det gammal fin optik att köpa begagnad!
 
Sv: Någon som kan råda gällande digital systemkamera?

Under 6000 kr? Är det bara kamerahuset då eller får man med objektiv också?
// Sofie som inte kan ett skit om kameror :D
 
Sv: Någon som kan råda gällande digital systemkamera?

Det är bara huset. 350D skall inte gå att köpa ny längre, om inte någon butik har något gammalt ex liggandes. Jag skulle INTE betala mer än 2.5 absolut MAX 3 tusen för en ny 350D, särskilt inte eftersom att Canons kitobjektiv inte är så himla roligt, då är det bättre att köpa 50mm 1.8 för en dryg tusing till huset, det är ett otroligt bra objektiv som de flesta proffs har i sin kameraväska.
 
Sv: Någon som kan råda gällande digital systemkamera?

ja jag rekommenderar Canon eos 400D ja ;)

är riktigt nöjd med kameran :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Någon som är duktig på Canon systemkameror och kan hjälpa mig att sålla bland alternativen? Vill kunna fota hästar, djur och lite...
Svar
9
· Visningar
1 078
Senast: Grazing
·
IT & mobiler Har börjat bli sugen på att skaffa en systemkamera igen efter att ha varit utan i ca 5 år, hade tidigare en canon eos 1000d med ett...
Svar
0
· Visningar
364
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 820
Senast: kryddelydd
·
IT & mobiler Julklappspengarna bränner i fickan och jag är sugen på att lägga dem på en ny kamera. Jag var fram till igår säker på att det var en...
Svar
2
· Visningar
742
Senast: Kibani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Semester.
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp