Någon som kan syriska?

@cirkus vän trodde hon menade babysitter :)
Det har jag ju en men min lilla använder den själv. Däremot så kan man hitta prylar om man letar. Har än så länge fått ihop 3 stora kassar med kläder åt deras stora och en kasse skor.
Dessvärre har jag inget som passar den mindre mer än några tröjor...
Men dom får även en juniorsäng komplett med madrass, lakan, täcke och kuddar.
Å min tös har gått igenom sitt rum och än så länge fått ihop två kassar med leksaker hon vill ge dom och sen hade jag även ett bord med en (två om jag lyckas laga benet) stol till dom som mina hade när dom var små.
Ska gå igenom min garderob med å se om jag har något åt kvinnan. Vi hade dessvärre inte samma skostl annars kunde hon fått några par skor.
Nåja, bättre än inget med det jag fått ihop :)

Google gjorde en annan rolig översättning å jag tror kvinnan menade att dom behöver en dammsugare, men den översatte till elektrisk kvast :rofl:
Har dock ingen extra men en Micro kan dom få.

Blev bara så ledsen av att veta att dom inte har någonting å så sitter jag med ett extra lager prylar i källaren :cry:
Å så bodde dom bara 40 min ifrån mig så kör dit i veckan och lämnar prylarna.

Passar på att uppmana andra att se över era förråd. Eran skitprylar kanske är någon annans guld :)

Åh, jag tror du har fått en bonusfamilj! :bow: Superfint av dig! :heart
 
  • Gilla
Reactions: MM
Jag har turligt nog lite grann liggandes i 110/116 men inget mindre.
Däremot har jag massor i 122/128 men det antar jag barnet drunknar i då..

Det där med att följa storlekarna har inte någon av mina stora gjort så har svårt att avgöra vad som passar en normalstor unge för åldern. Min pojk som är två år yngre än sin syster har liksom två storlekar mindre i sina kläder pga tillväxtproblematik. Å hon växer som ogräs..
Tröjorna i 122 passar säkert ett 115 cm långt barn men byxorna behövs kanske vikas upp. Ni har kanske någon bortskänkessida på fb i ditt område? Då kanske du kan efterlysa grejer/ kläder där. Vi har ett flyktingboende några mil ifrån där jag kunnat skänka urvuxna barngrejor då personal på boendet brukar efterlysa på bortskänkessidan och själva fixar transporten
 
  • Gilla
Reactions: MM
Jag var där igår och en familj på två vuxna och två små barn bor i en tvåa som inte är speciellt stor. Sovrummet tar nog en 160 säng men då är det från vägg till vägg.
Dom sover på madrasser på golvet där inne och har enbart en jätteliten byrå till kläder.
I vardagsrummet hade dom några fåtöljer som var gamla och slitna och sjukt obekväma, men iaf något att sitta på. Inget bord. Å ingenting mer. En säng utan madrass i ett hörn där dom har lagt alla sina saker.
Själv har jag en gammal soffa i källaren som bara står, så den funderar jag på att köra dit för vi skulle ändå skänka bort den. Tog tiden och vi bor bara 25 min ifrån varandra och jag har hästsläp och svärföräldrarna har ett vanligt otäckt släp så tar man det en dag med fint väder bara! Så kostar det mig inget mer än lite bensin, tid och trevligt sällskap :)

Min man fick ordning på barnstolen så barnen har iaf ett bord med varsin stol till.
Min tös samlade ihop en hel hög men leksaker och dom är lite för gamla för att måla i målarböcker nu så dom fick allihopa, även dom som dom ritat lite grann i för en av dom var nämligen lär dig läsa i barnnivå. Så massa bilder på saker och så står det under vad det är för något. Den boken gillade kvinnan :p
Hon ville gärna lära sig språket så vi satt med boken och läste allt ; En Höna, Ett Bord, En Katt, En Hund, En Kaka. När vi kom till En Kaka så skrattade hon när jag sa Kaka och hon förstod inte alls hur a;en kunde låta så olika och visade sin man. Vissa saker heter samma på arabiska som svenska, tex ballong och lampa fick jag lära mig :)

Dom bjöd oss på kaffe och te.

Hon visade bilder på syrisk mat och bjöd in oss på lunch, hon berättade varifrån dom kom och vad hon jobbade med innan hon kom hit. Hon var make up artist och frisör och frågade om jag inte ville ha håret klippt och så visade hon bilder på sina jobb hon gjort. Sen skulle våra barn sluta skolan så vi var tvungna att åka hem igen annars hade vi nog kunnat stanna en stund till.

Jättetrevlig familj!

Å en sak till sa hon faktiskt, att det var hemskt med dåligt antal invånare här i Sverige mot vad hon var van vid hemifrån :p
 
Jag var där igår och en familj på två vuxna och två små barn bor i en tvåa som inte är speciellt stor. Sovrummet tar nog en 160 säng men då är det från vägg till vägg.
Dom sover på madrasser på golvet där inne och har enbart en jätteliten byrå till kläder.
I vardagsrummet hade dom några fåtöljer som var gamla och slitna och sjukt obekväma, men iaf något att sitta på. Inget bord. Å ingenting mer. En säng utan madrass i ett hörn där dom har lagt alla sina saker.
Själv har jag en gammal soffa i källaren som bara står, så den funderar jag på att köra dit för vi skulle ändå skänka bort den. Tog tiden och vi bor bara 25 min ifrån varandra och jag har hästsläp och svärföräldrarna har ett vanligt otäckt släp så tar man det en dag med fint väder bara! Så kostar det mig inget mer än lite bensin, tid och trevligt sällskap :)

Min man fick ordning på barnstolen så barnen har iaf ett bord med varsin stol till.
Min tös samlade ihop en hel hög men leksaker och dom är lite för gamla för att måla i målarböcker nu så dom fick allihopa, även dom som dom ritat lite grann i för en av dom var nämligen lär dig läsa i barnnivå. Så massa bilder på saker och så står det under vad det är för något. Den boken gillade kvinnan :p
Hon ville gärna lära sig språket så vi satt med boken och läste allt ; En Höna, Ett Bord, En Katt, En Hund, En Kaka. När vi kom till En Kaka så skrattade hon när jag sa Kaka och hon förstod inte alls hur a;en kunde låta så olika och visade sin man. Vissa saker heter samma på arabiska som svenska, tex ballong och lampa fick jag lära mig :)

Dom bjöd oss på kaffe och te.

Hon visade bilder på syrisk mat och bjöd in oss på lunch, hon berättade varifrån dom kom och vad hon jobbade med innan hon kom hit. Hon var make up artist och frisör och frågade om jag inte ville ha håret klippt och så visade hon bilder på sina jobb hon gjort. Sen skulle våra barn sluta skolan så vi var tvungna att åka hem igen annars hade vi nog kunnat stanna en stund till.

Jättetrevlig familj!

Å en sak till sa hon faktiskt, att det var hemskt med dåligt antal invånare här i Sverige mot vad hon var van vid hemifrån :p
Alltså jag blir alldeles gråtig! Fy SJUTTON vad fint gjort av dig! Hoppas du förstår vilken skillnad du har gjort för den familjen, och att du har bidragit till att de känner sig välkomna i Sverige :) Vilken grej!
 
Jo det är det väl?
Det officiella språket i Syrien är arabiska. Det finns ju flera folkgrupper i landet förutom araber såsom kurder, turkmener, armenier, syrianer osv. Vissa utav dessa har också arabiska som sitt främsta modersmål. Andra förekommande språk är bl.a. kurdiska, turkiska och armeniska.

Syrianer som tidigare nämnts är en kristen folkgrupp som har sitt ursprung i ett flertal länder i Mellanöstern. Vad det gäller deras språk så tycker jag det verkar väldigt komplext då jag hört olika namn för det. Vad jag har förstått så talar de en variant av arameiska där den moderna varianten kallas nyarameiska. Nyarameiska finns i ett flertal olika dialekter, varav den största är nysyriska. Vad jag har förstått råder det en oenighet bland syrianer vad språket ska kallas i Sverige. Oenigheten har delvis sin grund i att man identifierar sig olika tex vad det gäller ursprungsland, folkgrupp, riken osv. Skriftspråket och talspråket skiljer sig också i nyarameiskan vilket krånglar till det hela ytterligare.
 
Det officiella språket i Syrien är arabiska. Det finns ju flera folkgrupper i landet förutom araber såsom kurder, turkmener, armenier, syrianer osv. Vissa utav dessa har också arabiska som sitt främsta modersmål. Andra förekommande språk är bl.a. kurdiska, turkiska och armeniska.

Syrianer som tidigare nämnts är en kristen folkgrupp som har sitt ursprung i ett flertal länder i Mellanöstern. Vad det gäller deras språk så tycker jag det verkar väldigt komplext då jag hört olika namn för det. Vad jag har förstått så talar de en variant av arameiska där den moderna varianten kallas nyarameiska. Nyarameiska finns i ett flertal olika dialekter, varav den största är nysyriska. Vad jag har förstått råder det en oenighet bland syrianer vad språket ska kallas i Sverige. Oenigheten har delvis sin grund i att man identifierar sig olika tex vad det gäller ursprungsland, folkgrupp, riken osv. Skriftspråket och talspråket skiljer sig också i nyarameiskan vilket krånglar till det hela ytterligare.

Ja precis, jag har fattat det som att syrianska och syriska är samma språk? Enligt de jag känt som talar språket och enligt länken jag postade.
 
Jag var där igår och en familj på två vuxna och två små barn bor i en tvåa som inte är speciellt stor. Sovrummet tar nog en 160 säng men då är det från vägg till vägg.
Dom sover på madrasser på golvet där inne och har enbart en jätteliten byrå till kläder.
I vardagsrummet hade dom några fåtöljer som var gamla och slitna och sjukt obekväma, men iaf något att sitta på. Inget bord. Å ingenting mer. En säng utan madrass i ett hörn där dom har lagt alla sina saker.
Själv har jag en gammal soffa i källaren som bara står, så den funderar jag på att köra dit för vi skulle ändå skänka bort den. Tog tiden och vi bor bara 25 min ifrån varandra och jag har hästsläp och svärföräldrarna har ett vanligt otäckt släp så tar man det en dag med fint väder bara! Så kostar det mig inget mer än lite bensin, tid och trevligt sällskap :)

Min man fick ordning på barnstolen så barnen har iaf ett bord med varsin stol till.
Min tös samlade ihop en hel hög men leksaker och dom är lite för gamla för att måla i målarböcker nu så dom fick allihopa, även dom som dom ritat lite grann i för en av dom var nämligen lär dig läsa i barnnivå. Så massa bilder på saker och så står det under vad det är för något. Den boken gillade kvinnan :p
Hon ville gärna lära sig språket så vi satt med boken och läste allt ; En Höna, Ett Bord, En Katt, En Hund, En Kaka. När vi kom till En Kaka så skrattade hon när jag sa Kaka och hon förstod inte alls hur a;en kunde låta så olika och visade sin man. Vissa saker heter samma på arabiska som svenska, tex ballong och lampa fick jag lära mig :)

Dom bjöd oss på kaffe och te.

Hon visade bilder på syrisk mat och bjöd in oss på lunch, hon berättade varifrån dom kom och vad hon jobbade med innan hon kom hit. Hon var make up artist och frisör och frågade om jag inte ville ha håret klippt och så visade hon bilder på sina jobb hon gjort. Sen skulle våra barn sluta skolan så vi var tvungna att åka hem igen annars hade vi nog kunnat stanna en stund till.

Jättetrevlig familj!

Å en sak till sa hon faktiskt, att det var hemskt med dåligt antal invånare här i Sverige mot vad hon var van vid hemifrån :p

Vad fint gjort av er och vad roligt att du dela med dig!:up:
 
Ja precis, jag har fattat det som att syrianska och syriska är samma språk? Enligt de jag känt som talar språket och enligt länken jag postade.

Eller i alla fall kan vara samma språk, vad språken kallas verkar minst sagt rörigt. Men som sagt: jag har haft vänner som enligt dem talar samma språk och samma dialekt med en del kallade det assyriska, en del syrianska och en del syriska. Hade ingen anledning att misstro dem även om jag knappast kunde avgöra om det var samma språk.
 
Ja och poängen är att Syriska och Syrianska inte är samma sak.
Och att man i Syrien huvudsakligen talar Arabiska.

Jag googlade för jag började undra om jag missuppfattat totalt, men det verkar det inte som att jag har:

Man var så orolig att termen syriska språket kunde förvirrande nog kopplas till Arabrepubliken Syrien och dess officiella språk.

Faktum är att Syriens officiella språk är arabiska idag eller dylikt syrisk-arabiska. Man använder inte termen syriska ensamt för att referera till Syriens språk. Man kan läsa om detta i docent Bengt Knutssons bok Assur eller Aram.

http://www.arameiska.se/Historia_kultur/David_Dag/Vart_sprak_och_dess_korrekta_nomenklatur.htm
 
Eller i alla fall kan vara samma språk, vad språken kallas verkar minst sagt rörigt. Men som sagt: jag har haft vänner som enligt dem talar samma språk och samma dialekt med en del kallade det assyriska, en del syrianska och en del syriska. Hade ingen anledning att misstro dem även om jag knappast kunde avgöra om det var samma språk.

Har läst dina länkar, intressant! Jag kan bara hålla med dig om att det verkar rörigt. Det känns som att ju mer jag läser om det desto mer förvirrad blir jag :D
 
Har läst dina länkar, intressant! Jag kan bara hålla med dig om att det verkar rörigt. Det känns som att ju mer jag läser om det desto mer förvirrad blir jag :D
Vi ska väl heller inte glömma att detta är svenska benämningar, vilket också förklarar förvirring som uppstår när en frågar en människa från landet Syrien som svarar på blandat språk av svenska och engelska. När jag frågar "mina" flyktingar om språk så får jag svaret att alla talar inte arabiska, det är vanligt att folk utmed gränser och tillhörande vissa kulturer faktiskt inte talar arabiska utan arameiska, Syrianska eller en hel del andra varianter. Och att det handlar en hel del om konflikter och landhävd. Om nu wikipedia säger att det officiella språket är arabiska så må det vara hänt att det är så, men det betyder inte att alla talar det. En sak är jag i alla fall säker på, jag kommer få mothugg av googlare som säkert minsann vet exakt hur det står till. Vi andra som är förvirrade kommer nog fortsätta vara det! ;)
 
Vi ska väl heller inte glömma att detta är svenska benämningar, vilket också förklarar förvirring som uppstår när en frågar en människa från landet Syrien som svarar på blandat språk av svenska och engelska. När jag frågar "mina" flyktingar om språk så får jag svaret att alla talar inte arabiska, det är vanligt att folk utmed gränser och tillhörande vissa kulturer faktiskt inte talar arabiska utan arameiska, Syrianska eller en hel del andra varianter. Och att det handlar en hel del om konflikter och landhävd. Om nu wikipedia säger att det officiella språket är arabiska så må det vara hänt att det är så, men det betyder inte att alla talar det. En sak är jag i alla fall säker på, jag kommer få mothugg av googlare som säkert minsann vet exakt hur det står till. Vi andra som är förvirrade kommer nog fortsätta vara det! ;)

Nu är det väl bara jag som googlat här :confused: och det var mest för att se om jag missförstått totalt vad jag hört från folk som talar assyriska/syrianska/syriska. Jag håller med om vad du skriver, det jag reagerade på från början var att syrier skulle tala syriska. Som att syrianer = syrianska och syrier = syriska, vilket inte alls stämde med vad jag hört.
 
Nu är det väl bara jag som googlat här :confused: och det var mest för att se om jag missförstått totalt vad jag hört från folk som talar assyriska/syrianska/syriska. Jag håller med om vad du skriver, det jag reagerade på från början var att syrier skulle tala syriska. Som att syrianer = syrianska och syrier = syriska, vilket inte alls stämde med vad jag hört.
Nä, du har lagt fram länkar men andra googlar nog också. Jag både frågar Syrianer och googlar - jag blir inte klokare för det. Men jag vet i alla fall att alla från Syrien förstår arabiska, men alla talar det inte och precis som du säger så är även min uppfattning den att det inte finns grund för att skilja på Syrianer - syrier som om det vore två oliktalande folk i Syrien.
 
Vad fint gjort av er och vad roligt att du dela med dig!:up:

Jag kände att jag måste hjälpa. Det känns overkligt att det ens sker.
Jag vågade fråga idag hur dom tog sig hit och det här var kvinnans svar;
I have come, I and my children and my husband by sea from Turkey to Greece in the sea and it was very scary and after we arrived we walked until we reached Sweden and spent a day from hunger, cold and crying, but thank God we are fine now.

Dom har övergett allt för att överleva. Det här var det minsta jag kan göra.
 
Den som frågar får svar.

There is the language of Syria because of all the Arab countries speak the same language is Arabic, but the tone is different from one country to the other.

No not all Arab countries speak the same language is Arabic does not have dedicated to the country's language

Sen förstår vi varandra inte helt så läs svaren utefter det :p
 
Ett till svar.

In Sweden and Germany have the language has a language of Norway has seen the language, Britain has a language all of them are different from some but we all Arab countries, one language

But the tone is different from one country to another all understand each other.
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 122
Senast: Bubbla
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 185
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 839
Senast: SiZo
·
Skola & Jobb Kanske dum fråga, men någon som vet om man kan det? Anledningen att jag frågar är för att jag haft en arbetsförmågebedömning hos dem...
Svar
15
· Visningar
1 064
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp