Någon som modifierat ett boettäcke??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ny hästägare
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 948
N

ny hästägare

Jag har nu köpt ett boettäcke till min 19åringa nordsvensk. Jag har haft henne sedan augusti förra året och när hon kom var hon inte behandlad för sina eksem så hon så inte fin ut, stackarn.

Jo problemet är att jag tänkte prova täcket och lät henne lukta på det först. Hon höll på att hoppa ur grimman.
Jag kommer aldrig att kunna få det över huvudet på henne, bara att inse detta.

Tänkte då om man kan klippa och sätta kardborre hela vägen under halsen och ner tills det tar slut? Så jag slipper trä över huvudet.

Någon som har någon annan idé eller tips?

Sv: Någon som modifierat ett boettäcke??

ny hästägare skrev:
Jag har nu köpt ett boettäcke till min 19åringa nordsvensk. Jag har haft henne sedan augusti förra året och när hon kom var hon inte behandlad för sina eksem så hon så inte fin ut, stackarn.

Jo problemet är att jag tänkte prova täcket och lät henne lukta på det först. Hon höll på att hoppa ur grimman.
Jag kommer aldrig att kunna få det över huvudet på henne, bara att inse detta.

Tänkte då om man kan klippa och sätta kardborre hela vägen under halsen och ner tills det tar slut? Så jag slipper trä över huvudet.

Någon som har någon annan idé eller tips?

Första täcket klippte jag upp halsen på undersidan och sydde i en lång dragkedja. Det blev MYCKET lättare att ta på min häst - som hade en nära döden-upplevelse när jag försökte ta på täcket innan jag kom på det där med dragkedjan. Jag klippte bara upp själva halsdelen - lät täcket sitta ihop framme i bogen. Rullade sedan ihop halsen till en korv och drog täcket över huvudet "nära hakan" så att ingenting täckte ögonen. Ett antal år senare har jag täcke utan dragkedja och hästen hjälper till att ta på genom att trycka ut huvudet genom halsen! Det krävs tid och tålamod, men det går! (Jag gjorde dessutom så från början att jag alltid gav kraftfoder direkt när jag tagit på täcket - så att hästen skulle förknippa täcket med något positivt.)

Lycka till!

Min kompis har gjort som ditt förslag.
Mina hästar som är vana, sänker huvudet och vill ha sina på.

Jag brukar veckla ihop hela halsen så jag har allt i en klump o drar snabbt på den över huvudet. Jag tar aldrig isär fästet från magdelen i mellan-frambens-fästet

:bow: tackar å bockar :bow:

Boett har också själva sytt i blixtlås och lär skall kunna leverera täckena med det - om man frågar. Kanske inte aktuellt nu, men kan vara bra i framtiden?!

Tack bra att veta!!!

Liknande trådar

Ridning Hej Behöver verkligen hjälp nu då det snart brister för mig. Har nog lagt tråden rätt då det är ridproblem jag har. Varning för mega...
Svar
15
· Visningar
3 275
Senast: Dressyren
·
Övr. Hund Ända sedan Glenn var en liten valp så har vi skapat en liten... ja vad ska man kalla det?! men det har blivit som en tradition! Nämligen...
Svar
12
· Visningar
1 362
Senast: Mayalv
·
Hästvård Idag small det en riktig otäck rejäl pencillin chock fick jag ikväll (eller ja inte jag utan en av hästarna naturligtvis). Hade en svag... 2 3
Svar
43
· Visningar
4 631
Senast: Abova
·
T
Hästvård Augusti 06 fick jag hem en ponny, kat C, som var i ganska dåligt skick p.g.a olika anledningar. Efter igångsättning och korrigering...
Svar
16
· Visningar
1 513
Senast: Tangerine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka