Bukefalos 28 år!

Någon som simtränat hund?

V

veronican

Skulle gärna vilja höra om erfarenheter utav simträning.

Vi har blivit rekommenderade att simträna utav djursjukhuset efter att röntgen visat på höftproblematik. Hunden är snart 8 år, schäfer och har en höftkula som ligger för grunt, samt att hon fått pålagringar runt ledhålan samt på lårbenshalsen.

Fysioterapeuten som har hand om simträningen, eller rättare sagt ett löpband i vatten, hade mycket goda resultat utav simträning på hundar, men det vore också roligt att höra om andras erfarenheter här?

Tanken är ju att hjälpa henne belasta jämnt samt att bygga upp muskulaturen runt problemhöftleden.

Tyvärr kan vi inte göra något dylikt utomhus sommartid i havet då hon har allergi och hudproblem och fått klåda när hon badat i havet förr.

Vad har ni för erfarenheter utav vattenträning med hund?
 
Sv: Någon som simtränat hund?

För ett par år sen blev min hund opererad för en korsbandsskada, och därefter gick jag med henne på fysioterapi ett bra tag, ca 1/2 år en gång i veckan. Min hund tränade på löpbandet och det fiffiga med det är att en bra fysioterapeut kan se på hunden vad som behövs, kan få hunden att länga steg och få hunden att gå i ett visst tempo genom att styra hur fort bandet ska gå..
På min hund gav "simträningen" ett väldigt bra resultat, hon byggde bra med muskler, och dessutom tyckte hon det var riktigt kul.. Jag rekommenderar det verkligen.
Det enda som är trist är att det är ganska dyrt, men vad gör man inte för sina älsklingar?;)
 
Sv: Någon som simtränat hund?

Tack så jättemycket för ditt svar! :bow:

Det låter ju lovande.

Ja tyvärr har vår hund bara basförsäkringen så den täcker ju tyvärr inte simträning, så det blir ju några tusenlappar.

Men det vore skönt om hon fick hjälp att bygga muskler kring den defekta höftleden och således få ett bättre och kanske längre liv.
 
Sv: Någon som simtränat hund?

Jag har simtränat min förra artroshund och har bara gott att säga. Han fick kanonkondis och blev jättefin i kroppen , så pass att han inte verkade ha ont alls av sin artros utan blev som "ny". I samband med att han fick tillskott av grönläppad mussla vart resultatet kanon.

Dyrt är det, men värt varenda öre.
 
Sv: Någon som simtränat hund?

Simtränade på rehab med min då 8 åriga BC kille som hade urkassa höfter o Spondylos, förlängde nog hans livskavlitét.
När det senare blev sommar så fick han vicka som apporterande fågelhund.
Stretching o massage oxå.

mvh
 
Sv: Någon som simtränat hund?

Jag har simtränat min förra artroshund och har bara gott att säga. Han fick kanonkondis och blev jättefin i kroppen , så pass att han inte verkade ha ont alls av sin artros utan blev som "ny". I samband med att han fick tillskott av grönläppad mussla vart resultatet kanon.

Dyrt är det, men värt varenda öre.

Vad är grönläppad mussla?

Vad roligt att höra att det gav din hund så mycket!
Hur ofta simtränade ni?
:bow:
 
Sv: Någon som simtränat hund?

Mellan 1-2 ggr/vecka i snitt :)

Grönläppad mussla är ett preparat som innehåller mycke omega 3 och glukosamin, kallas "aktiv hund" och säljs av ett företag som heter Ägna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
1 882
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Jag har postat på hundar ifokus, postar här med då jag vet att det finns mycket kunskap här också. Hej! Jag tänkte be om lite tips...
2
Svar
23
· Visningar
4 059
Senast: Kakis
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 101
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 663
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp