Sv: Någon som var på Kottas clinicen?
Håller med, det finns olika sätt att säga saker på. Man kan vara rak och ärlig OCH sympatisk och pedagogisk. Tack och lov. Och jag förstår inte vad det är för fel på att ge beröm? Det är väl en ganska väl erkänd undervisningmetod att man förstärker ett gott beteende med beröm. Oförtjänt beröm = smicker är en annan sak, det vinner ingen på.
Personligen skulle jag ha mycket svårt att träna för en tränare som kör med metoden "söndra och härska". Jag vill faktiskt att min tränare ska ha ett genuint intresse av att jag ska utvecklas, och agera utifrån det. Jag har absolut inga problem att hitta fel med det jag håller på med, alldeles på egen hand, så de små spillror av beröm som fastnar i bakhuvudet (och där fastnar bara fragment av det välförtjänta, det oförtjänta är glömt innan lektionen är slut) har en tung uppgift att fylla de dagar när man sitter på egen hand och allting är svart och svårt och man helst vill skita i allt och skaffa guldfiskar i stället.
Faktum är att det har hänt att jag blivit förtvivlad/irriterad av för mycket beröm - eftersom det har visat att instruktören har underskattat mig och min häst, berömt mig för någon övning vars kvalitet kanske hade förtjänat beröm för ett par år sedan, men som på den nivå jag är nu var för dåligt utförd. Förtvivlad/irriterad också eftersom jag då insett att det blir inte mycket till hjälp den här gången.
Nä, varken "söndra och härska" eller smicker är någon höjdare. När jag rider för någon är jag främst av allt intresserad av att stämma av det jag känner när jag rider med tränaren. När jag sett tillräckligt mycket av en tränare för att lita på den personens omdöme och känsla för kvalitet, så vill jag stämma av och se om våra uppfattningar om vad som är bra och dåligt stämmer överens. Om uppfattningarna skiljer sig åt så vill jag ha hjälp av tränaren att komma i ett läge där tränaren tycker att det är bra, och smaka på det, och sedan testa hemma och se vad maggropskänslan säger.
En annan sak jag är intresserad av när jag rider för tränare är att hitta ingångar och nycklar för att komma vidare. Att jag inte hittat dem själv tidigare beror i princip alltid på mig. Och där går det att ha två sorters attityd till det hela. Antingen har jag inte hittat ingångarna för att jag gör fel. Eller så har jag inte hittat dem för att jag inte gör rätt. Där tycker jag att det är intressantare med en pedagogik som utgår från att lära mig att göra rätt, än en pedagogik som lär mig vad jag gör fel.
Jag har dåligt med tränartillgång, det blir ett par helgkurser om året för dyra pengar (varav resa och uppehälle är den dyraste delen, så då kan jag lika bra rida för de bästa tränare jag kan komma på). Jag har inte tid med en pedagogik som utgår från att hitta alla mina fel. Det kan man ju hålla på i hundra år med

Då är det bättre spenderade pengar att rida för någon som hjälper mig att hitta hur man gör rätt, det är mest effektivt.
Sen att det är tusen gånger ROLIGARE att träna när man är jättetaggad själv och har en bra arbetsdialog med en engagerad duktig tränare, där båda jobbar stenhårt för att få ut så mycket som möjligt på en lektion och den positiva kreativa energin flödar, det är ytterligare en faktor som gör att jag har svårt att se något existensberättigande för "söndra och härska"-pedagogiken!
/Svea - som räknar dagarna till nästa träning