Någon som varit med om liknande?!

ebaug

Trådstartare
Hejsan!
Jag måste fråga om en sak som hände igår med min ponny som blev en riktig obehaglig händelse och undrar om någon har varit med om detsamma?
Jag hade kört honom ett pass, stretchade direkt efter turen och sedan duschade av honom och fick stå i stallet som var svalt för att torka då det var så varmt ute. Innan jag skulle släppa ut honom igen så skulle jag massera honom (som jag nästan alltid gör efter träning). Jag masserar som jag alltid gjort (lägger in bild på vart jag hade masserat när detta hände). När jag dock ska gå runt och massera hans vänstra sida märker jag att han står som en ”ostbåge” med hela kroppen. När jag ska försöka räta upp honom går det inte utan det är som han har fastnat i ”ostbåge position”. Och den sidan som jag nu ska börja massera var jättespänd. Det jag tog då ut han ut stallet för att gå med honom men det var inte förrän en liten stund som han kunde stå rakt igen. Jag testade också att gå/trava med honom och ingen hälta eller liknande.
Vad kan ha hänt? Kan jag ha råkat ge honom nerv i kläm när jag masserat? Kan han fått kramp? Försökt söka men hittar inget. Har masserat precis likadant i flera år och inte haft något problem innan, samt att massagen blivit rekommenderad av utbildad equiterapeut. Tyvärr så har jag inga bilder på hur han såg ut eftersom jag såklart blev helt skräckslagen.
 

Bifogade filer

  • E90173CB-56B2-4A40-8BA1-6EA186F02B31.jpeg
    E90173CB-56B2-4A40-8BA1-6EA186F02B31.jpeg
    38,4 KB · Visningar: 32
Hejsan!
Jag måste fråga om en sak som hände igår med min ponny som blev en riktig obehaglig händelse och undrar om någon har varit med om detsamma?
Jag hade kört honom ett pass, stretchade direkt efter turen och sedan duschade av honom och fick stå i stallet som var svalt för att torka då det var så varmt ute. Innan jag skulle släppa ut honom igen så skulle jag massera honom (som jag nästan alltid gör efter träning). Jag masserar som jag alltid gjort (lägger in bild på vart jag hade masserat när detta hände). När jag dock ska gå runt och massera hans vänstra sida märker jag att han står som en ”ostbåge” med hela kroppen. När jag ska försöka räta upp honom går det inte utan det är som han har fastnat i ”ostbåge position”. Och den sidan som jag nu ska börja massera var jättespänd. Det jag tog då ut han ut stallet för att gå med honom men det var inte förrän en liten stund som han kunde stå rakt igen. Jag testade också att gå/trava med honom och ingen hälta eller liknande.
Vad kan ha hänt? Kan jag ha råkat ge honom nerv i kläm när jag masserat? Kan han fått kramp? Försökt söka men hittar inget. Har masserat precis likadant i flera år och inte haft något problem innan, samt att massagen blivit rekommenderad av utbildad equiterapeut. Tyvärr så har jag inga bilder på hur han såg ut eftersom jag såklart blev helt skräckslagen.
Jag har varit med om att min häst blev som en ostbåge i kroppen och jättespänd precis som du beskriver men det var efter att hon halkat och gått omkull.
 
Jag var med om en liknande sak med mitt sprättedjur. När jag tog in honom från hagen så tog han ett steg åt vänster och blev blockhalt på nivån kunde inte nå marken med hoven. Han fastnade även med huvudet så att näsan var ca 10 cm ovanför marken och blev som en banan i kroppen. Efter att ha gått några steg så släppte det så han kunde gå om än halt och några steg senare så var han som vanligt igen. Det hände 3-4 ggr under några månaders tid.
Vi åkte till klinik som gick igenom honom (böjprov, longering hårt/mjukt, neurologiska tester, röntgen hals manke, UL hals). Det slutade hos equiterapeuten som hittade en låsning bakom bogbladet som tryckte på en nervknuta som sitter där. Då låsningen lossats så var han helt frisk och har inte haft problem sedan dess.
Tipset jag fick från ET var att galoppera hästen för att få det att släppa om det hände igen (ja och givetvis få loss grundknuten).
 
Tack så mycket för svar!
Jag testade att köra lite lugnt idag och han kändes fin och var pigg och glad så det känns väldigt skönt. Inte något öm i kroppen eller dylikt.
Men kommer självklart höra av mig till ET om samma sak skulle hända igen eller om han börjar kännas ofräsch!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
782
Senast: cherie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 704
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp