Bukefalos 28 år!

Någon som vill hjälpa mig att knäcka detta?

A

acrazyone

Detta är ett sto på fem år, vbl travare, egen uppfödning, har alltid varit hos mig. Vi har lite problem, hoppas någon orkar läsa och kanske an komma med förslag o ideer?

Inkörd Juni-06, premie Oktober -06. Gick motion/vila hela vintern och våren då hon växte mkt, red in henne. Började köra fort i Juli -07, allt såg jättefint ut. Gick ett provlopp i November, 21 tempo full väg, er då att hon drar höger bak.

Åker in (vet 1)och röntgar kotor bak u.a. behandlar kotsenskida+kotan höger bak.

Januari-08 halt, till (vet 1) igen. Behandlad bägge karpalleder, höger karpaltunnel+ höger has. Återbesök på 2 veckor, halt "överallt". Positiv anaplasma, behandlas 7 dagar engemysin. Dansar ur stallet på första behandlingen.

Efter igångsättning i April drar höger bak igen, åker in och ultraljudar (vet 2, samma klinik som vet 1), ringbandet dubbelt så tjock som det ska vara.

Maj-08, Op. ringbandet på Stenestad+beh. senskidan. (vet3)Jättelyckad op, vet är jättenöjd! Åb (vet2) på 2v allt ser bra ut. åb 5v behandlad i senskidan.

I Juli ser allt fint ut, vi åker till en ET som rättar till snedheter, blir "friskförklarad" på 2 behandlingar. Jag börjar skritta igång, är dock inte nöjd så åker till (vet 4) som även beh. kiropraktik+laser+akupunktur. Hästen är låst i bägge SI-lederna, hela bäcknet är roterat, nacken+bogarna är låsta. Helt bra på 2 behandlingar.

Nov -08 halt igen. Jag fattar inte var hältan kommerifrån, halt "överallt". Negativt Borrelia/anaplasmaprov. Åker till (vet3), Böjer hög+lågt, hittar bägge hovleder fram, kotor fram+yttre & inre bakknä. Plåtar u.a. Behandlad runt om.

Dec åb behandlad kotor+hovleder fram. (vet3)

Dec åb u.a. (vet3)

Januari (vet4) kiropraktik u.a.

Sätter igång lugnt och sakta försiktigt.

Mars-09 halt igen, äker till (vet4) som ger akupunktur, hittar punkter för njurar och mjälte som är negativa. åb på 1v samma beh.+full chek&borrelia/anaplasma. Blodbilden bra, anaplasman negativ, 3.1i borrelia (gräns vid 8). Beslutar för att ge tetracykliner igen då borrelia kan vara lurigt och "gömma sig", första behandlingen går kväll 090423. Ska ge iv. 7 dgr+pulver pulmodox i 4v.

Nu till hennes symptom!!:

*Hon är trött, ligger jättemkt inne
*Svullna ben, inte i själva lederna utan mer som ödem, försvinner såfort hon rör sig
*Hälta som flyttar sig från ben till ben, halt "överallt"
*Växlande humör, ena dagen är hon jättearg och hugger och bits, nästa dag kommer hon i fullfart och ska pussas, då mår hon bra!
*Bättre/sämre dagar, både vad gäller hält/humör
*Hennes hovar fram har börjat växa ut i annan vinkel, vilket gjort att hon snubblat fram. Vi har kortat&tvärat tån, nästan helt borta nu.
*Har sen hon varit liten låtit i hovlederna fram. Ljuden försvinner ibland, då inbillar jag mig att hon är dålig. Lät efter behanlingen i hovlederna. försvann när jag satte igång henne.
*Rund och fin i hullet, blank i pälsen.
*Äter Litovet & tidigare MSM, utan någon märkbar skillnad.

Jag vill veta vad det är för fel på min häst. Kommer inte ge mig innan dess. Hon är försäkrad, men försäkringen har inte tagit något av detta då hon är träning. Har redan lagt ner sjuka summor på denna häst, känner att jag inte kan lägga ut hur mkt som helst till.

Just nu provar vi med tetracyklinet, sedan är det om jag ska köra en utrensande kur & få bort all vätska hon drar på, var nu den kommer ifrån? Eller ul ringbandet igen/beh hovlederna. Vet4 är nu väldigt engagerad&rådgör mkt med henne. Vi har oxå tänkt på om det kan vara hjärtat som inte orkar med cirkulationen, men vad vi kan höra låter det normalt.

Vad säger ni, vad hade ni gjort?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Någon som vill hjälpa mig att knäcka detta?

Nej, ingen fång! Är antagligen efter cortisonbehandlingarna i frambenen det blivit så. Att hon ändrat vinkel hoppas jag är för att hon nu belastar benet annorlunda, mer "rätt".
 
Sv: Någon som vill hjälpa mig att knäcka detta?

Jag vet inte om jag bara missförstått lite, men det känns lite som ni satt igång hästen lite fort alla gånger den varit skadad? Det har ju bara varit ett par månader mellan varje behandling.
(Eller menar du bara skrittmotion?)

Om man sätter igång hästen för hårt, eller för tidigt så uppkommer ju fler skador, och även immunförsvaret kan ju bli fördärvat och skador kan uppkomma pga det.

Mår hästen dåligt av att bara gå i hagen?
Hade det varit MIN häst och den inte farit illa av att gå i hagen så skulle jag nog föredra att avvakta något år minst, med allt vad motion heter. Kanske ge hästen en chans att växa till sig lite och bygga upp muskler i hagen utan att något stör henne.
Hon är ju bara fem år, så chansen att hon kommer hålla för träning är ju ganska liten om hon inte får vila ordentligt innan hon sätts igång och börjar tränas (Vilket måste ske oerhört långsamt) igen..
Sen utöver det höra vad veterinären säger givetvis.

Humöret kommer säkert av smärtan, och att det flyttar sig beror säkert på att hon belastar andra ben vid smärtan.

Hoppas det löser sig med din häst. :)
 
Sv: Någon som vill hjälpa mig att knäcka detta?

Har tagit det extremt lugnt och satt igång försiktigt varje gång. Hästen går uteminst 10-12 timmar varje dag i stor kuperad hage, nu 15-16 timmar. Gick såklart i plan hage efter operationen och hovleds/kotledbehandlingarna.

Hästen har fått vila, ett par veckor efter den blivit friskförklarad. Därefter skrittat igång flera veckor. Hon har knappt alls blivit travad utan jag försöker rida i endast skritt&galopp då jag tycker det stärker mest. Såfort jag kännt att hästen varit dålig har jag åkt iväg med henne.

Jag vet bara inte vad jag ska göra längre. Jag vill träna&tävla. Självklart ha en frisk häst, jag vill veta vad som är fel, var hon ar ont!!Vad är nästa steg, var har hon ont nu?
 
Sv: Någon som vill hjälpa mig att knäcka detta?

Hej,

Har en ponny som beter sig likadant, behandlad överallt snart. Har tidigare haft erlichias för flera år sedan, fick medicinsk fång av engemysinet men blev ändå bra efteråt och varit igång till och från.

Är opererad båda karpaltunnlarna med mycket lyckat resultat, varit igång några månader nu och är helt plötsligt öm och halt överallt i hela kroppen!!??

Har tagit blodprov för herpesvirus, nytt erlichias prov och även vanligt influensa, dock ej haft feber...
Stod en dag efter vi tog in honom från hagen och var jättesvettig? Men ingen feber då heller. Ingen hosta eller liknande, mycket skumt.

Kan hästar få reumatism? Även denna häst äter Litovet och har gjort länge.

Kanske kan vi hjälpa varandra? Jag känner att detta är något annat än ont i lederna... måste komma inifrån på nåt sätt? Ska ringa en kille som är expert på hästarna invärtes och höra vad han säger. Har hört att brister på vissa ämnen kan ställa till det riktigt ordentligt.

Vi får kämpa på, jag googlar för fullt och försöker hitta något men hittar inget.

Fixat SI-lederna hos Håkan Lundell 1 gång och inget återfall så det sitter inte där.

Suck... hör gärna av dig direkt till mig om du vill så kan vi ringas...

Kanske om vi slår våra "kloka" huvuden ihop?
 
Sv: Någon som vill hjälpa mig att knäcka detta?

har skickat PM!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 798
Senast: Takire
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 844
Senast: Unhappy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 573
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 373
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp