Något av det mest provocerande

Hur hänger det ihop? Bryr sig folk inte om att barnen inte har någon planet att bo på? Och för oss barnlösa är det ett mycket bra argument.
Att inte ha någon planet att bo på ligger så långt fram i tiden att det inte är ett argument. Min avkomma kommer ställas inför frågor som jag har sluppit, men min situation ser å andra sidan annorlunda ut än mina föräldrars, och mormor har upplevt världskrig och massutrotning av människor så hennes situation såg också annorlunda ut.
 
Inte allmänt till dig TW, men en sak slog mig just när jag läste ditt inlägg.

Kanske det är människor som skaffat, säg två, knoddar bara för att normen säger så och att omgivningen förväntar sig det som blir mest provocerade över människor som gör ett aktivt val, oavsett hur många avkommor det valet inkluderar? Det verkar ju genomgående att folk som mer eller mindre aktivt bestämt sig för noll, ett eller sju barn är de som får höra en massa åsikter från omgivningen. Inte de som bara slentrianmässigt följer strömmen.
Det tror jag absolut att det är.
 
Jodå. Det finns aktiva politiska inriktningar som inte gör annat än beskriver vikten av tolerans och individuell frihet. Det är oerhört viktigt att diskutera.

Jo, precis. Det handlar ju också om vart man själv sätter ribban. Vi människor är en social varelse som lever mycket genom kontexten med andra människor, så självklart kommer normer och sociala regler alltid att finnas. Men frågan är ju vilka sociala regler som fyller en viktig funktion och vilka som inte gör det. Skulle vi satt oss på rumpan och sagt att "så fungerar vi människor" så hade ju utvecklingen stannat av helt. Det hade fortfarande varit förbjudet att vara homosexuell, trans och Gud förbjude om man var ensamstående kvinna. Jag tänker att normer är till för att utmanas och vi kommer ju fram till fler och fler normer som helt enkelt varit helt värdelösa att ha. Tack vare människor som vågat gå före alla andra.

Så ja, vi människor fungerar så. Men vi har också bevisat om och om igen att vi är kapabla att ändra oss.
 
I och med att vi har invandring och arbetskraftinvandring: varför är lägre barnafödande ett problem för Sverige, och har vi verkligen nått en så pass låg nivå att det kan ses som ett bekymmer?
För att eventuellt kommer det inte finnas etniska svenskar/belgier/tyskar. Om de inte föder barn, så enkelt är det.
 
Jodå. Det finns aktiva politiska inriktningar som inte gör annat än beskriver vikten av tolerans och individuell frihet. Det är oerhört viktigt att diskutera.

Fast det är ju en annan fråga och motsäger inte det faktum att människor är intoleranta mot personer som avviker från norm.
 
Men ge dig nu med det där tramset. Du slänger ur dig ogenomtänkta (snällt ordval) påståenden och sen svarar du aldrig när någon kommenterar dem.
Du förnekar alltså att vi som svenskar i princip tar död på oss själva genom att inte skaffa barn. Hmmm ogenomtänkt var det ja.

Det är heller inget krav på att man ska svara på allt dumt man blir citerad om. Denna gång är ett undantag.
 
Du förnekar alltså att vi som svenskar i princip tar död på oss själva genom att inte skaffa barn. Hmmm ogenomtänkt var det ja.

Det är heller inget krav på att man ska svara på allt dumt man blir citerad om. Denna gång är ett undantag.

alltsa, varfor skulle det vara ett problem att jordens etniska mix andras? Det har ju pagatt kontinuerligt sedan.. ja salange manniskor har funnits och innan dess ocksa.
 
Du förnekar alltså att vi som svenskar i princip tar död på oss själva genom att inte skaffa barn. Hmmm ogenomtänkt var det ja.

Det är heller inget krav på att man ska svara på allt dumt man blir citerad om. Denna gång är ett undantag.
Vi skaffar barn. Det föds barn i Sverige hela tiden. Du kan lika gärna säga Tar vi livet av oss allihop så försvinner svenskarna. Javisst, helt sant - det bara det att alla inte tar livet av sig.
 
alltsa, varfor skulle det vara ett problem att jordens etniska mix andras? Det har ju pagatt kontinuerligt sedan.. ja salange manniskor har funnits och innan dess ocksa.

Tydligen finns det de som även i nutid går på ruttna gamla myter om att den vita rasen (eller då i detta fall "etniska svenskar", vilket är ett luddigt begrepp) kommer att dö ut om vi inte alla gör vår plikt och ploppar fram ett gäng ursvenska bebisar... :cool:
 
Människor är tyvärr inte toleranta. Att människor är flockdjur och har svårt för människor som avviker är grundläggande psykologi. Finns inget att diskutera där faktiskt.
Så du anser att något som gäller för mellan 15 och 20% (både män och kvinnor) av de som är födda år 1955 är en avvikelse :confused::crazy:. Ska vi anse det vara en avvikelse som skapar detta fenomen så är samhället värre ute än jag trodde. Jag tror fortfarande att det rör sig om helt andra saker.
 
Så du anser att något som gäller för mellan 15 och 20% (både män och kvinnor) av de som är födda år 1955 är en avvikelse :confused::crazy:. Ska vi anse det vara en avvikelse som skapar detta fenomen så är samhället värre ute än jag trodde. Jag tror fortfarande att det rör sig om helt andra saker.

Olika personer är olika toleranta mot normavvikelser. De som fäller kommentarerna till TS är inte alla. Det räcker att 10-20 procent är så avvigt inställda till det avvikande beteendet för att de med de avvikande beteendet ska få kommentarer.
 
Olika personer är olika toleranta mot normavvikelser. De som fäller kommentarerna till TS är inte alla. Det räcker att 10-20 procent är så avvigt inställda till det avvikande beteendet för att de med de avvikande beteendet ska få kommentarer.
Nog för att vi är intoleranta men riktigt så intoleranta tror jag faktiskt inte vi är. Om det är som du säger så skulle det på grund av grupptryck vara ännu mer likriktning i samhället än det är.
 

Liknande trådar

Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 381
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 905
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 108
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 830
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp