Något bett som liknar pelham men är tillåtet att tävla på?

S

Skuggis

Vad jag fattat så får man inte tävla dressyr på pelham, finns det något bett som liknar pelham men är tillåtet att tävla på:confused:
Asså så att det är rätt så lika skarpt o så, har väldigt mjuk hand så vill ha ett bett som passar båda jag & hästen ;)
Testat vanligt 2-delat men det funkar inte så bra :/
 
Sv: Något bett som liknar pelham men är tillåtet att tävla på?

Det är nog värre det. För du får bara tävla på vanligt tränsbett i lite olika utförande. Inga hävstångsbett alls är tillåtna. Förutom i högre klasser där man får eller skall rida på kandar med stång och bridong.

Det finns en sida med samtliga godkända bett avbildade, det är en bilaga till Dressyr TR. Du hittar den här:

http://www2.ridsport.se/files/{D10FFF99-AADA-4FEA-A49E-B88BE13F7C09}.pdf

Nä - det blir ingen länk... men du kan ju kopiera och klistra in i webbläsaren. Vete sjutton varför det strular idag.....??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Något bett som liknar pelham men är tillåtet att tävla på?

Kandar är ju likt pelham, men det får du bara använda i högre klasser.

I lätta klasser är bara vissa typer av tränsbett tillåtet, alltså inga bett med utväxling av något slag.

Alltså måste du kunna rida på någon av de tillåtna tränsbetten. Och inget av dem liknar pelham...
 
Sv: Något bett som liknar pelham men är tillåtet att tävla på?

Har hört att 2 delade bett inte passar hästar som har en tendens att ha huvudet högt utan att det bettet passar bättre på hästar som har en tendens att "hänga" i tygeln. Prova ett tredelat, ju smalare mittdel desto skarpare ska det vara.

Nu vet jag inte om det är att huvudet är för högt som är problemet men jag rekommenderar ett tredelat i rätt storlek.
 
Sv: Något bett som liknar pelham men är tillåtet att tävla på?

Prova ett tredelat, ju smalare mittdel desto skarpare ska det vara.

Observera dock att den måste vara rundad för att få användas på dressyrtävling! Platt mittdel är alltså inte tillåtet.

Vill bara förtydliga... ;)
 
Sv: Något bett som liknar pelham men är tillåtet att tävla på?

vet precis vad du menar! Min häst går bäst på kandar, ok på pelham och åt skogen på träns. Jag har alltid ridit på tvådelat tjockt tränsbett, men nu håller jag på att prova diverse eggbett. jag tycker att du ska prova det om du inte redan har gjort det :)
 
Sv: Något bett som liknar pelham men är tillåtet att tävla på?

Hakar på här i tråden med några bettfrågor. Red alltid på två- eller tredelat bett innan, därefter på kandar med tredelad bridong och fick en helt ny häst när jag bytte till en pelhamstång i stället.
Har alltså efter många år insett att min häst trivs bäst på raka bett, men på pelhamstång eller jaktkandar får man ju inte tävla...

1. Får man tävla dressyr på
a) ett rakt tränsbett?
b) ett tränsbett med fasta ringar?

2. Finns det raka tränsbett med fasta ringar?

3. Finns det bett med tungfrihet som inte har kindkedja?

undrar FlipTheFrog *inte tävlingssugen själv, men kanske kan lura upp nån kompis i sadeln på kusen*
 
Sv: Något bett som liknar pelham men är tillåtet att tävla på?

1. Får man tävla dressyr på
a) ett rakt tränsbett? Nej.
b) ett tränsbett med fasta ringar? Ja, om mundelen är godkänd.

2. Finns det raka tränsbett med fasta ringar? Ja, det är nog ett väldigt vanligt bett. ;)

3. Finns det bett med tungfrihet som inte har kindkedja? Ja, det finns en variant med vanliga tränsringar. T.ex. Globus har, tror jag.
 
Sv: Något bett som liknar pelham men är tillåtet att tävla på?

Hur i hela friden gör man om man har en häst som inte kan gå på annat än bett med hävstångseffekt?! Min erkänt skickliga hästtandläkare var ute och raspade och visade sedan upp hästens mun, förbjöd mig att använda något annat än bett med hävstångseffekt eftersom hästens tänder satt på något visst sätt så att han får skav annars (Red på tvådelat och tredelat tränsbett innan).

Det spelar ingen roll hur mjuk i handen man är, tänderna sitter placerade som dom gör iallafall. Jag rider på jaktkandar med tungfrihet numera och det går han bra på. Han har aldrig gått en dressyrtävling så vi kommer ju inte komma upp i högre klasser direkt.. Fast vi får väl inte starta någon dressyrklass alls då.. :(
 
Sv: Något bett som liknar pelham men är tillåtet att tävla på?

Jag tycker nog man ska kunna kontrollera hästen på vanligt bett om man ska tävla dressyr...
 
Sv: Något bett som liknar pelham men är tillåtet att tävla på?

Hej!

Jag kan gissa mej till vem som tittat på din hästs mun. Gissar att det var samma person som tittade i "våra" munnar och ansåg att alla 3 hästar som kollades skulle ha jaktkandar.. Vet inte vad jag ska tro om det..

Till TS: i dressyr är det ju tyvärr så att man inte får ha särskilt många bett. Själv rider jag på rakt bett med fasta ringar- det enda pållan accepterar, men jag får väl köra på 3delat när vi ska tävla..

/ Lavinia, som kan tycka att raka bett skulle vara ok..
 
Sv: Något bett som liknar pelham men är tillåtet att tävla på?

för det första. OM hästen nu skulle ha problem med att ha bett i munnen, så va det absolut det dummaste jag hört att man skulle sätta på ett hävstångsbett!

då rider man ju i så fall bettlöst! med hack, sidepull, grimma eller vad som helst.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
638
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 205
Senast: Fazeem
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 062
Senast: Jeps
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 624
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp