Bukefalos 28 år!

Något för män och något för kvinnor- varför?

Sv: Något för män och något för kvinnor- varför?

Finns det människor som av naturen luktar gott? Jag tycker nog det, men är det vanligt?

Men hur vet jag om jag passar i en doft, om folk inget säger till mig om jag inte passar i den? Jag kanske ska fråga någon? :)

Ja, personer vars naturliga doft och feromoner passar dig :) tänk: vissa människor doftar attraktivt när de är svettiga, vissa luktar illa.

Du går på det du gillar! Det är väl det som är den största poängen ändå? Om någon person inte håller med om ditt doftval är det väl inte hela världen?
 
Sv: Något för män och något för kvinnor- varför?

Ja, personer vars naturliga doft och feromoner passar dig :) tänk: vissa människor doftar attraktivt när de är svettiga, vissa luktar illa.

Du går på det du gillar! Det är väl det som är den största poängen ändå? Om någon person inte håller med om ditt doftval är det väl inte hela världen?

Det är klart att det inte är hela världen och jag skulle väl inte ändra på mig speciellt mycket, men jag är nyfiken av mig som person och just nu är jag nyfiken på det här eftersom jag inte tänkt på det här med olika dofter på olika människor, på det här sättet som det nämns i tråden :)
Så bara för att jag är nyfiken på andras tankar betyder inte det att jag tycker att mitt eget val är felaktigt :)
 
Sv: Något för män och något för kvinnor- varför?

Finns det människor som av naturen luktar gott? Jag tycker nog det, men är det vanligt?

Det är olika för olika personer. Vi har alla olika egendoft.

Någon som för mig luktar oemotståndligt gott luktar inget särskilt för någon annan. Vi har - har jag lärt mig - helt enkelt olika preferenser för "gott".

En man jag var nära för några år sedan luktade fantastiskt. Jag kunde borra in mig i hans armhåla och sucka belåtet. Jag här helt säker på att han inte luktar lika gott för andra.

Det betyder också att samma parfym kan lukta olika på olika människor.
 
Sv: Något för män och något för kvinnor- varför?

varför är det viktigt i tvålsammanhang att en doft är maskulin och märkt "for men" i en mörk flaska?

För att man försöker tilltala en viss grupp i sin marknadsföring?

Såg nyligen en reklamfilm för Nivea fuktkräm för män, eller nåt (blå/silver förpacking iaf ;)), och speakerrösten körde med typ "tänk hur komplicerade tjejernas fuktkrämer är - usch nej så kan man inte ha det, nivea för män smörjer du bara in på morgonen, snabbt o enkelt, precis som män vill ha det". Jag som står varje morgon och smörjer in min fuktkräm, snabbt o enkelt, precis som kvinnor vill ha det :D Men det gäller tydligen att få grabbarna att känna att det inte är "tjejigt" att stå o smörja sig, utan manligt och effektivt...

Det är ju samma sak med alla dessa rakblad. Grabbarnas heter Mach3 och SuperSpaceman o dyl (nu överdriver jag något ;)) och är i förpackningar med häftiga färger, och tjejernas heter Venus och FluffPuff (dito) och är i förpackningar med rosa/ljusblåa färger. Men det är EXAKT samma produkt, min man o jag delar på ett skaft och ibland ids inte jag byta bort hans rakblad från skaftet och använder det för att raka benen :D Han har även lånat rakblad av mig för att raka fejset någon gång.

Men det måste förpackas o benämnas olika, annars kommer vi inte att köpa det tydligen O_o
 
Sv: Något för män och något för kvinnor- varför?

Det är ju samma sak med alla dessa rakblad. Grabbarnas heter Mach3 och SuperSpaceman o dyl (nu överdriver jag något ;)) och är i förpackningar med häftiga färger, och tjejernas heter Venus och FluffPuff (dito) och är i förpackningar med rosa/ljusblåa färger. Men det är EXAKT samma produkt, min man o jag delar på ett skaft och ibland ids inte jag byta bort hans rakblad från skaftet och använder det för att raka benen :D Han har även lånat rakblad av mig för att raka fejset någon gång.

Men det måste förpackas o benämnas olika, annars kommer vi inte att köpa det tydligen O_o
Varför köper ni överhuvudtaget olika rakblad då?
 
Sv: Något för män och något för kvinnor- varför?

Marknadsföring och skarpare doft till män generellt tror jag.

Ang dofter så luktar ju samma parfym olika berodde på vem som bär den. Är ju hopplöst att köpa ny om man inte har så bra koll (som jag).

En sak som stör mig är dock att deo för män verkar vara mycket effektivare än deo för kvinnor? Eller så är jag bara en svettpelle :-P

Jag uppskattar enbart "duschtvålsmanlig"-doft på håll eller efter ett dygn typ, luktar ju skitstarkt. Föredrar en mindre nyduschad sambo eller när han använder min duschtvål/schampo (ja, allt i ett med milda, neutrala dofter finns). Parfym/rakvatten är jag superglad att han aldrig använder. Om de flesta är to much på lagom pratavstånd vad är det inte då om man kryper nära?
 
Sv: Något för män och något för kvinnor- varför?

Vilken sort använder ni? Jag kör med Palmolive, den har olika dofter, skarpast luktar "for men"serien men ibland vill jag faktiskt lukta rosor eller honung också. Eller nåt sånt. Fast jag vet inte varför det spelar nån roll att jag luktar något egentligen. Speciellt inte som ensam.

Och rakvatten, vad är det för påfund? Vad gör det till en manlig produkt?

Vi är en "tråkig" familj som inte skiljer på man o kvinna utan använder samma saker i badrummet för det mesta...
Vi har barnängen tvål till dusch o bad, LdB handtvål till handfatet o i köket, nivea body lotion och creme till kropp o ansikte (om det behövs).
Vill jag lukta "extra" kan jag ha lite rosblad i badet - luktar sådär lite ros, bara så man förnimmer det.
Däremot använder jag blond-schampo o balsam, övriga har H&S schampo/balsam. Jag trivs bäst med Rexona torr deo och mannen har nivea dry. Mannen använder inte rakvatten...

Nu har vi alla i familjen känslig hy, och vi tycker inte om starka dofter - det är ju lite avgörande ;)
Sen tror jag på "hel och ren" - inte på en massa konstlat...
 
Senast ändrad:
Sv: Något för män och något för kvinnor- varför?

Vilken sort använder ni?
Jag och sambon använder samma duschkräm och samma schampo. Vet inte vad schampot heter men duschkrämen ser ut såhär:

nivea-pampering-oil_45307708.jpg


Finns inte en chans att vi skulle komma på tanken att köpa nån macholuktande kräm till sambon, den vi använder är jätteskön och luktar väl inget speciellt. Min sambo luktar jättegott men han luktar som sig själv, inte nån parfym eller så.
 
Sv: Något för män och något för kvinnor- varför?

Varför vet jag inte riktigt men jag älskar att lukta gott själv så det finns ingenting som är oparfymerat bland mina grejjer. Förutom min Bepanthen till tatueringen då och barnängentvål till ansiktet och intim förstås. Annars är det doft i tvättmedel, sköljmedel, duschcreme, schampoo, inpackning, balsam, hårprodukter, lotions och såklart parfymerna.

Sambon är lite likadan fastän han inte har lika mkt produkter. Hade han kommit ut ur duschen och luktat som mina grejjer gör hade jag nog inte funnit det särskilt attraktivt. Tycker inte vissa dofter smälter in bra på män. När han däremot har på sig sina egna produkter skulle jag kunna sniffa oavbrutet i flera timmar :love:

Jag gillar att det finns vissa för kvinnor och vissa för män. Hade blivit så fruktansvärt många flaskor att lukta på när man ska välja nåt nytt annars :o
 
Sv: Något för män och något för kvinnor- varför?

Vi använder för det mesta samma produkter i vår familj. Eller, sambo har både parfymer och deodoranter "for men" men verkar gilla mina bättre.
Duschtvål har vi också samma. Helt vanlig som luktar gott.

Schampo har vi olika men det är för att jag köper dyrt kvalitetsschampo och han nöjer sig med vanligt från Ica.

Jag är inte speciellt förtjust i produkter som luktar "for men". Gillar mer när min sambo bara luktar vanlig härlig tvål liksom.
 
Sv: Något för män och något för kvinnor- varför?

Min kille är oftast smutsigare än jag på grund av sitt jobb, men han blir lika ren för det med en tjejjig duschkräm.
Just nu används persikalukt, vilket jag älskar :)
Gillar inte starka lukter, speciellt inte om det är en lukt av duschkräm, deo, parfym och en fjärde i håret.. då får jag huvudvärk!

Själv använder jag ganska neutrala saker, som oparfymerad deo mm och vill jag lukta så lägger jag till parfym.
 
Sv: Något för män och något för kvinnor- varför?

kl
Länk till artikel om forskning som visar att trots att parfymtillverkare vill ha könsinriktade produkter så känner folk ingen skillnad på dofterna.

En god doft är en god doft, skulle jag tro. Alla har ju en individuell lukt dessutom, så ingen parfym luktar likadant på olika personer.

Själv använder jag herrdeo och herrparfym (och är kvinna). Jag har svårt att tänka mig att det på något sätt märks.
 
Sv: Något för män och något för kvinnor- varför?

halvkl

Och sambon upptäckte häromdagen att den deo han använt i ett par veckor hette "Rexona Woman". Han hade tagit en i raden när han handlade och trott att det var "för män" eftersom loggan gick i petrol snarare än rosa/lila/ljusgrönt. :p Hade jag blundat och doftat på den hade jag inte kunnat avgöra huruvida den är riktad mot män eller kvinnor.

I övrigt använder vi på det stora hela samma produkter. Köper oftast duschtvål som doftar "honung&mjölk" eller något annat, och det finns ju ingen anledning till att inte vi båda skulle kunna dofta det. Axe och liknande typiska herrdofter forknippar jag för mycket med tonårskillar i puberteten, som fick dölja svettlukten med starka parfymer och duschtvålar... Tycker min sambo luktar precis lika gott "ändå", eftersom det blandas med hans egen doft.
 
Sv: Något för män och något för kvinnor- varför?

Här hemma delar vi grejer i duschen, schampo och balsam från TreSemmé respektive valfri diskret doftande duschgel från Body Shop (ofta oliv). Rakhyvlar har vi varsin men snarare på grund av hygienaspekten, att de ser olika ut underlättar väl mest för att hålla ordning på dem.

När det kommer till hudvård så använder mannen bara deodorant och ansiktscremé. Deodoranten brukar vara från damavdelning, hugger någon billig med diskret doft vid veckohandlingen. Har konstaterat att deodoranter för män kostar betydligt mer för det mesta. Ansiktscremén är avsedd för män men mest för att den är tillverkad för att lugna nyrakad hud. Den luktar dock citronfromage, fungerar utmärkt på mig också och således tar jag av den hela tiden eftersom jag är för fattig för att köpa en egen burk :angel: nackdelen med doften är att det är omöjligt att komma undan med brottet, han märker ju med en gång att jag luktar likadant i ansiktet.

Parfymer har vi egna som kompletterar våra dofter för när man kan tänkas ha lust att använda det. Mannen passar i jordiga och lite söta toner men inte alls när det drar mot citrus och jag kan bära söta dofter väldigt bra men passar inte alls i jordigare sådana. Det beror ju mer på individ än kön.
 
Sv: Något för män och något för kvinnor- varför?

Och rakvatten, vad är det för påfund? Vad gör det till en manlig produkt?
Rakvatten är ju till för att döda bakterier efter rakningen så att de slipper röda prickar i ansiktet. Rakvatten innehåller därför en hög halt av alkohol.

De flesta kvinnor hade säkerligen också behövt använda en liknande produkt, men det är extra viktigt för män då de rakar sig i ansiktet såpass mycket. De flesta kvinnor jag känner rakar varken benen eller någonting annat varje dag, utan kanske varannan eller var tredje dag.
 
Sv: Något för män och något för kvinnor- varför?

Fast rakvattnets vara eller icke-vara är ju något som ofta diskuteras. Helst ska man ju inte använda alkoholbaserade prylar i ansiktet...

A good wet shave exfoliates and cleanses the skin, leaving smooth new skin and a healthy clean appearance. Newly exfoliated skin needs to be protected from the elements, so for healthy skin it is important that men use an after-shaving Moisturiser or Skin Food. Products containing alcohol should not be applied to the skin directly after shaving as this may inflame the skin and cause dryness. For best results cologne and other fragrances should be applied to the 'hot spots' behind the earlobes and on the sides of the neck.

https://www.trumpers.com/shaving_tips.cfm?

...så varför det egentligen finns rakvatten är ju en intressant fråga...
 
Sv: Något för män och något för kvinnor- varför?

Jag och sambon använder samma duschkräm och samma schampo. Vet inte vad schampot heter men duschkrämen ser ut såhär:

nivea-pampering-oil_45307708.jpg


Finns inte en chans att vi skulle komma på tanken att köpa nån macholuktande kräm till sambon, den vi använder är jätteskön och luktar väl inget speciellt. Min sambo luktar jättegott men han luktar som sig själv, inte nån parfym eller så.

Den där används här hemma också :) Vi har båda torr hud, och Niveas duscholja är inte bara suverän för det utan har också en "könsneutral" doft eller vad man nu ska säga. Den doftar sådär underbart tvåligt och rent :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag är i en fruktansvärt jobbig sits, och jag känner att jag måste omplacera min ena hund. För hennes skull. Jag har 2 hundar...
Svar
9
· Visningar
3 289
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 331
Senast: Inglorion
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 978
Senast: Lavinia
·
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 170
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp