Något mättande i smoothie?

Exile

Trådstartare
Nu när jag jobbar lite mer hemifrån så tänkte jag börja med smoothies på morgonen för en liten extra boost. Jag har alltid haft ganska svårt för mat på morgonen men att dricka något friskt går bra. Jag tänker att det ska vara lite uppiggande och hålla energin uppe och inte göra mig alltför hungrig innan det närmar sig en tidig lunch.

Bär/frukt/grönsaker + juice/mjölk/yoghurt osv kan jag slänga ihop nåt men jag tänkte om ni har tips på något annat man kan tillägga för att göra den lite "matigare" utan att kaloriinnehållet blir allt för högt? Skulle havregryn funka eller har ni någon bättre ide?

Tar tacksamt emot goda recept på smoothies ni brukar göra också såklart :)
 
Ett ägg kanske?

Om jag är riktigt hungrig så gör jag på mango och banan. Då blir den dels lite tjockare och dels mer fibrer.
 
Jag tar ibland frysta hallon, mjölk, havregryn, linfrö med lite honung/lite fryst banan för sötma, det brukar bli gott och mättande. ☺️

Vill testa kaffe smoothie med, kommer tyvärr inte helt ihåg vad som är i men typ kaffe, frusen banan, mjölk, kakao. Har dock inte kommit så långt än pga flytt, allt är kaos här 😅🙈
 
Ett ägg kanske?

Om jag är riktigt hungrig så gör jag på mango och banan. Då blir den dels lite tjockare och dels mer fibrer.
Jag har väldigt svårt för rått ägg (mest en psykisk grej) så det har jag tyvärr uteslutit. Skulle dock kunna ta ett kokt ägg till kanske :)
Jag tar ibland frysta hallon, mjölk, havregryn, linfrö med lite honung/lite fryst banan för sötma, det brukar bli gott och mättande. ☺

Vill testa kaffe smoothie med, kommer tyvärr inte helt ihåg vad som är i men typ kaffe, frusen banan, mjölk, kakao. Har dock inte kommit så långt än pga flytt, allt är kaos här 😅🙈
Är linfrö bra? Jag fick för mig att man inte skulle mixa dem då det inte är bra att krossa dem av någon anledning men kan också vara om nåt annat än linfrö, var länge sedan jag hörde det.
 
Du kan ha kvarg i, samma kalorier som i yoghurt men jag tycker det mättar mer. Jag har naturell.
Sen toppar jag med solrosfrön, för jag gillar att ha nåt att tugga på i allt som är flytande... solrosfrön är ju inte så kalorisnålt i sig men det ger mättnad och är nyttigt åtminstone. Jag har i en liten näve, det är typ 60 kcal.
 
Jag har väldigt svårt för rått ägg (mest en psykisk grej) så det har jag tyvärr uteslutit. Skulle dock kunna ta ett kokt ägg till kanske :)

Är linfrö bra? Jag fick för mig att man inte skulle mixa dem då det inte är bra att krossa dem av någon anledning men kan också vara om nåt annat än linfrö, var länge sedan jag hörde det.
Linfrön innehåller ett ämne som bildar cyanväte i kroppen och är dödligt giftigt i större mängd.
 
Att ha i tahini eller jordnötssmör gör verkligen skillnad för mättnad. Om det blir för kaloririkt för dig vet jag inte.

Mungböngroddar tycker jag funkar bra. Nästan ingen smak, extra protein och bra konsistens.

Jag har börjat göra nåt mellanting mellan smoothie och eh, välling kanske. Mixar banan, jordnötssmör och gurkmeja med havremust kokt i hälften vatten hälften (växt)mjölk. Mums! Lent, varmt, lite sött, mättande.
 
Helfet yoghurt (behövs inte så mycket men det bidrar ju med fett och protein = mättnad), havregryn och chiafrön kör jag med! Ja, och så frukt och grönt då. Proteinpulver är ett annat alternativ som jag körde med ett tag, men då behöver man ha i lite extra vätska (mjölk/vatten/juice) så att det inte blir för smetigt liksom.
 
Jag har väldigt svårt för rått ägg (mest en psykisk grej) så det har jag tyvärr uteslutit. Skulle dock kunna ta ett kokt ägg till kanske :)

Är linfrö bra? Jag fick för mig att man inte skulle mixa dem då det inte är bra att krossa dem av någon anledning men kan också vara om nåt annat än linfrö, var länge sedan jag hörde det.

Osäker, men @Mia_R skrev större mängd, så kanske löst/hört det själv men släppt det pga äter inte större mängd själv. Man kan alltid ha i det efter man mixat det andra med, så blir det ju inte krossat. Jag upplever iaf att tarmen mår bra av lite linfrö ibland men kan vara placeboeffekten^^
 
Ett nöt- eller frösmör i ger mycket mättnad! Kanske bara funkar att mixa i en näve solrosfrön också, det är billigare än färdigt nöt/frösmör.
 
Nötsmör - jag tycker mandel eller jordnöt är godast.
Alternativt avokado eller banan.
Har man en bra mixer funkar det med nötter också, jag gillar inte när det blir hårda grejer i det som ska drickas.
Havregryn hade jag kört på de med mer fibrer så mättar det bättre.
Byt ut en del av vätskan mot kvarg.
Bryr mig inte om kalorier och sådant så har ingen koll på vad som passar dig, bara vad som gör min smoothie mer mättande.
 
Man märker inte direkt av ägg i smoothie. Det blandas ju med allt annat 😊
Det är som sagt mer en mental grej, tycker rått ägg är så otroligt obehagligt.

Tack alla andra för tipsen, jag har en liten lista! När det gäller jordnötssmör, ger det jordnötssmak?
 
Det är som sagt mer en mental grej, tycker rått ägg är så otroligt obehagligt.

Tack alla andra för tipsen, jag har en liten lista! När det gäller jordnötssmör, ger det jordnötssmak?
Jag har för mig att jag ganska nyligen läst att man tillgodogör sig ägg bättre kokta än råa och jag antar att ett kokt ägg i en smoothie inte kommer märkas när det är mixat med allt det andra. :idea:
 
Att mixa mandlar i smoothien tycker jag är väldigt mättande. Havregryn har jag också kört med.

Angående linfrön så har jag fått lära mig att hela linfrön är bra för att få igång tarmen och räknas som säkrare att äta än krossade, eftersom de är svåra att tugga sönder och den större delen av linfröna passerar hela. Man kan ju ha i hela linfrön in smoothien när den är färdigmixad, om man inte vill riskera att de krossas.
Förr åt man krossade linfrön för att få i sig nyttiga fetter, och det såldes även färdigkrossade linfrön i affären. Sen började några röster fundera på om inte det känsliga fettet kunde härskna om de krossade linfröna stod för länge... Men anledningen till att krossade linfrön förbjöds ett tag var på grund av vätecyaniden. Nu är rekommendationerna att vuxna kan äta måttliga mängder krossade linfrön om de först hettas upp/tillagas.

Jag var dock en av dem som glatt håvade i mig mängder av råa färdigkrossade linfrön förr, och det är inget fel på mig... 🤪🤪🤪:D
 

Liknande trådar

Mat Så, jag har tänkt börja med lite matiga, nyttiga smoothies. Eller bara något som är lite nyttigare än typ.. glass :p Jag har en blender...
2
Svar
22
· Visningar
906
Senast: _Taggis_
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 555
Senast: Sirap
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 158
Senast: Acto
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 276
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp