Buke mot matsvinn

Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats. Dessvärre, när jag väl lyckades öppna kylskåpet igår hade en ekologisk köttfärs och en mjölk blivit dåliga. Men jag lyckades steka upp pannkakor på den andra mjölken, baka bröd på yoghurt, göra grönkålschips av grönkål som började se trött ut samt skala och skiva upp morötter och lägga i vatten. Nu gjorde vi linsbolognese till middag och det räddade väl tyvärr bara en ynka lök.

Det dyker ju upp lite trådar här på Buke ibland om vad man kan laga på diverse matvaror som börjar närma sig sitt slut. Jag tänkte att vi kunde ha en gemensam tråd? Så kan vi hjälpas åt med tips på hur varor håller längre, recept på det som börjar gå ut och extra guldstjärna för recept som går att laga och sen frysa in!

Just nu har jag kvar ett vitkålshuvud och en påse rödbetor som skulle behöva bli någonting. Tips?
Vi har faktiskt minskat matsvinnet genom att köra matkasse. Det enda jag handlar i princip är frukt och ibland mjölk. Men också genom att stoppa in kött och kyckling i frysen även när det levereras för man vet aldrig om det kör ihop sig någon dag, man blir bjuden på middag spontant eller bjuder hem nån spontant som inte äter kött osv
 
Ägg är gränsen när de är dåliga och det känns på lukten. Våra ägg har aldrig datum.

Vi använder vanlig röd mjölk och det är inte ovanligt att den håller nästan veckan efter bäst före och ändå kan den stå framme hela dagar.
Håller med. Kanske skulle sagt att jag köper nya ägg tidigast när
6 mån passerat för att inte riskera att vara utan om jag behöver dem. Men provar de gamla först och har aldrig slängt ett ägg.
 
Jag tycker nästan viktigast när det gäller minskat matsvinn är att köpa det man faktiskt tänker äta (när det gäller färskvaror/kylvaror framförallt. Frys och torrvaror är ju mindre känsligt) och inte ”bra att ha” eller ”jag kanske blir sugen”. Och planera matvecka efter sånt man redan har hemma. Sen när man lagar mat så kanske gå utanför receptet ibland för att använda det man har. Typ ett sopprecept som säger 3dl grädde, men om jag har lite mjölk/färskost/creme fraîches som börjar sjunga på sista versen så använder jag det först. Vitkål, morötter mm går att ha i massor av olika grytor, köttfärssås osv både för att använda svinn, dryga ut eller för att få in mer grönsaker i maten. Och så använder jag frysen jättemycket. Det mesta går att frysa. En del grönsaker kan behöva förvällas innan. Sista ostkanten rivs ner och stoppas i frysen och används till paj eller gratäng eller pizza. Grädden stoppas in som den är i paketet. All lagad mat som inte planeras att ätas inom två dagar åker in i frysen (då har vi nämligen marginal om man blir bortbjuden/glömmer matlådan innan den blir dålig).

Gjorde pumpasoppa i veckan. Blev över en knapp portion. Fick fungera som pastasås dagen efter tillsammans med lite grönsaker, så ibland får man tänka lite nytt för att skapa nya rätter av de rester man har. Jag är väldigt nojig när det gäller bäst-före-datum (undantag mjölkprodukter och ägg), men vi har ändå bara lite matsvinn.
 
Senast ändrad:
Jag har slutat att veckohandla. Har jag bara färsk mat till några dagar hinner sällan något bli dåligt. Bröd delar jag alltid på mitten och fryser in halva. Samma med kött och liknande, fryser in det som inte används direkt. Pålägg köper jag i lösvikt för att kunna köpa lite åt gången, alternativt river jag halva osten och fryser in om jag köpt en stor bit.

Sen tittar jag inte på bäst före. Kör enbart lukt och smak.
 
Köttfärs och sånt åker rätt in i frysen här. Tas fram kvällen innan vi tänker använda det eller möjligen på morgonen.

Om något i grönsak/rotfruktsväg börjar sjunga på sista versen/legat ett tag eller att det finns rester från gårdagen åker det ner i gryta, lasagne, pajer, pastasåser eller liknande. Man kan inte ha för mycket lök, vitlök, morot etc i en långkokt gryta. Går även prima att använda mycket av allt det i köttfärssås som kokar längre tid 😁
 
Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats. Dessvärre, när jag väl lyckades öppna kylskåpet igår hade en ekologisk köttfärs och en mjölk blivit dåliga. Men jag lyckades steka upp pannkakor på den andra mjölken, baka bröd på yoghurt, göra grönkålschips av grönkål som började se trött ut samt skala och skiva upp morötter och lägga i vatten. Nu gjorde vi linsbolognese till middag och det räddade väl tyvärr bara en ynka lök.

Det dyker ju upp lite trådar här på Buke ibland om vad man kan laga på diverse matvaror som börjar närma sig sitt slut. Jag tänkte att vi kunde ha en gemensam tråd? Så kan vi hjälpas åt med tips på hur varor håller längre, recept på det som börjar gå ut och extra guldstjärna för recept som går att laga och sen frysa in!

Just nu har jag kvar ett vitkålshuvud och en påse rödbetor som skulle behöva bli någonting. Tips?
Honungsstekt vitkål eller dela itu, ha lite olja på o salt o peppar o köra i ugnen -till vad som helst.
Rödbetor kokta till vad som helst :)

Jag har gjort smör av grädde som varit på väg ut ett par gånger :D
 
Ugnspannkaka sväljer en del ägg och mjölk. :up:
Enda tips jag kommer på nu 😅 Brukar göra fläskpannkaka till sambon eller vanliga pannkakor när har ägg över av npn aledning.
Åh nu kom jag att tänka på japansk pannkaka. Onomikinågot, den har vitkål i sig.

Antar att man kan vara tråkig och steka vitkålen och hälla en omelett över (och ha i de kokta rödbetorna också om man vill!)
 
Åh, rödbetor förresten. Skär potatis, rödbetor och morötter i små bitar. Ju mindre desto bättre tycker jag. Kuber på någon cm ca kör jag med. Blanda med olja och salt på en plåt och in i ugnen. Ungefär som när man gör klyftpotatis. Servera till det man har hemma. Gott till det mesta och det enda sättet jag äter rödbetor.
 
Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats. Dessvärre, när jag väl lyckades öppna kylskåpet igår hade en ekologisk köttfärs och en mjölk blivit dåliga. Men jag lyckades steka upp pannkakor på den andra mjölken, baka bröd på yoghurt, göra grönkålschips av grönkål som började se trött ut samt skala och skiva upp morötter och lägga i vatten. Nu gjorde vi linsbolognese till middag och det räddade väl tyvärr bara en ynka lök.

Det dyker ju upp lite trådar här på Buke ibland om vad man kan laga på diverse matvaror som börjar närma sig sitt slut. Jag tänkte att vi kunde ha en gemensam tråd? Så kan vi hjälpas åt med tips på hur varor håller längre, recept på det som börjar gå ut och extra guldstjärna för recept som går att laga och sen frysa in!

Just nu har jag kvar ett vitkålshuvud och en påse rödbetor som skulle behöva bli någonting. Tips?
Det kanske bara inte blev så pga magsjukan, men köttfärs slänger jag alltid direkt i frysen om jag inte har planer på att tillaga den samma dag som jag handlar. Tycker att det känns säkrast att förvara den där.... :)
 
Att göra fil av mjölk som är på väg att gå ut, eller för min del ännu hellre kefir, är ett bra sätt att förlänga hållbarheten. Kefiren är smått magisk Någon gång har jag hällt på mjölk som var sista smvändningsdag (baserat på lukten), låtit stå en vecka i kylskåp, sedan tagit ut för aktiv syrning och fått kefir som är precis lika fräsch som när jag gör på mjölk direkt från kon. Yoghurt är väl snäppet krångligare pga behovet av värme.
 
Öppnade en grädde idag, den gick ut för 8 dagar sedan. Hade skiktat sig lite men efter omskak gick det att hälla ur den. Ingen skillnad på smak! Rakt ner i en vegetarisk korvstroganoff. 40%, känns som att den kanske håller bättre än de där 36%.
 
Jag gillar pizza med spetskål, hade säkert funkat bra med vitkål med. Ugnsgrillad kål är gott det med!
Rödbetor gillar jag inte så där har jag inga tips :rofl:

Generellt så lagar jag aldrig mat mot recept, utan utgår bara från typ funktionen. Ska det tillföra smak eller konsistens? Vill jag ha tung eller lätt mat (känslomässigt)?

Äter mycket "skålar" med olika grejer jag gillar. Utgår vanligtvis från kryddade bönor, kikärtor, tofu eller falafel. Ibland har jag ris i, ibland bara grönsaker. Ibland får skålen vara en wrap istället. Fördelen med sådan mat är givetvis att det är enkelt att slänga i rester eller variera sig utefter vad som verkar lite dassigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp