Något positivt -tråden

Åh, jättebra tråd!! Min terapeut gav mig i läxa att inte vara så elak mot mig själv utan att jag ska bli mycket snällare. Försöker verkligen, men det är ju såååå svårt!!

Jag borde ju vara den som är mest snäll av alla i hela världen mot mig själv, men jag är banne mig expert på att klanka ner på mig själv.

Dagens 3 st positiva om mig:
-Jag har inte gråtit en enda skvätt, trots att examineringen av min uppsats var sjukt jobbig och mentalt tuff. Uppsatsen har blivit väldigt ångestfylld.
-Jag tog tag i livet när jag kom hem från Göteborg och gick ner till stallet och grannen istället för att lägga mig i sängen och vara orolig över min uppsats.
-Jag svalde all prestige i mig och skickade ett meddelande till Andreas, som gav snabbt resultat och jag log stora delar av kvällen.
:bow::bow::bow:
Strongt gjort av dig!
Apropå uppsats och ångest, har ni någon kurator i skolan att vända sig till? Eller dylikt där du kan få stöd. Uppsatsskrivningar är ett stort ångestmoment rent allmänt dessvärre. Vet du exakt vad som framkallar ångesten, kanske kan beta av en punktlista eller något annat konkret så du får mer kontroll.

Idag skickade jag in mitt första projektarbete, ett program som varit ett pain in the butt. Men, nu har jag tid till annat då jag skickade in det långt före deadline! :up:

Idag är jag nöjd över att jag kom iväg till jobbet och inte jobbade hemma pga snön :D. Mitt bekväma jag ville sitta hemma men jag vet att jag behövs på plats idag eftersom jag varit ledig och redan haft för många mail/chatt/sms-diskussioner om saker som behöver tas f2f!

Det låter nog bra för er allihopa. För allvarligt, om flickan ser er som sina föräldrar, då låter det ju mycket märkligt att det ska vara för hennes bästa att hon får komma tillbaka till de som systemet anser vara hennes föräldrar.
Ni gör något otroligt fint som får lida för hennes skull och ni går igenom det som är min stora skräck när vi funderat i dessa banor. Kred till er. Önskar jag kunde göra något för att underlätta för er!

Vad go du är! Vi hade möte igår och det känns aningens bättre. Det är inte 100% att hon ska hem men osäkerheten är värre tycker jag. Mötet gav mig iaf en boost i känslan av att vi gör bra saker och riktade in mig på vad som faktiskt är viktigt. Tänkte på den här tråden då!

Vad go du är! Vi hade möte igår och det känns aningens bättre. Det är inte 100% att hon ska hem men osäkerheten är värre tycker jag. Mötet gav mig iaf en boost i känslan av att vi gör bra saker och riktade in mig på vad som faktiskt är viktigt. Tänkte på den här tråden då!

Mycket skönt att höra att det känns bättre. Jag har tänkt på dig flera ggr och pratat med min man om det.
Jag blir faktiskt lite sur. Nu kan jag ju inte säga så mycket om er fall iom att jag inte känner till några omständigheter men rent generellt så känns det ju som att det måste skett något form av mirakel när man redan efter 2,5 år menar att föräldrarna är så pass redo att ta mot barnet, kan ge barnet en så pass trygg och stabil tillvaro att det är värt för barnets skull att riva upp henne från sina föräldrar. Ja, enligt mig borde de som flickan ser som sina föräldrar anses vara hennes föräldrar, eller ordet i sig är ju inte viktig utan tryggheten som bör komma med det. Jag tänker som så, att till vems nytta är det egentligen att hon (eller som sagt vilket annat barn som helst i en hyfsat lika sits som är så ungt) ska slitas upp från hennes trygghet? Är riskerna med vad ett sånt uppbrott kan leda till för henne värt det? Vad vinner hon på det hela? Trygghet har hon ju redan. Jag kanske är naiv men jag ser flest fördelar för bioföräldrarna - vilket är ointressant. Fine om det varit ett äldre barn som förstod att familjehemmet inte var ens riktiga familj/föräldrar. Då har jag lättare att förstå det.

Älskar man barnen som ens egna? (Väldigt privat fråga, du behöver såklart inte svara!)

jag är så glad att jag äntligen efter alla år tagit tag i mitt trilskande höger knä en gång för alla - jag vill inte vara så begränsad som jag varit.

Redan efter 3v m sjukgymnast och rehab-träning så känns knät så mycket bättre å jag kan göra saker jag inte kunde göra tidigare. Inväntar nu en ny magnetröntgen (8år efter den första) och faktiskt ett första ortoped-besök efter alla dessa år. :)

Mycket skönt att höra att det känns bättre. Jag har tänkt på dig flera ggr och pratat med min man om det.
Jag blir faktiskt lite sur. Nu kan jag ju inte säga så mycket om er fall iom att jag inte känner till några omständigheter men rent generellt så känns det ju som att det måste skett något form av mirakel när man redan efter 2,5 år menar att föräldrarna är så pass redo att ta mot barnet, kan ge barnet en så pass trygg och stabil tillvaro att det är värt för barnets skull att riva upp henne från sina föräldrar. Ja, enligt mig borde de som flickan ser som sina föräldrar anses vara hennes föräldrar, eller ordet i sig är ju inte viktig utan tryggheten som bör komma med det. Jag tänker som så, att till vems nytta är det egentligen att hon (eller som sagt vilket annat barn som helst i en hyfsat lika sits som är så ungt) ska slitas upp från hennes trygghet? Är riskerna med vad ett sånt uppbrott kan leda till för henne värt det? Vad vinner hon på det hela? Trygghet har hon ju redan. Jag kanske är naiv men jag ser flest fördelar för bioföräldrarna - vilket är ointressant. Fine om det varit ett äldre barn som förstod att familjehemmet inte var ens riktiga familj/föräldrar. Då har jag lättare att förstå det.

Älskar man barnen som ens egna? (Väldigt privat fråga, du behöver såklart inte svara!)

Strävar man inte alltid efter att den biologiska familjen ska fungera?

Jag lider med dig @Mitten och får man hoppas att det inte ska fungera för bioföräldrarna?

Jag inser när jag läser tråden att jag har svårt att skriva positiva saker om mig själv, allt känns så "vardag" på nåt sätt som jag gör, men läser tråden och blir inspirerad, vilket nog gör att jag snart kan komma med nåt positivt om mig själv :)

Fast det som är vardag för en person behöver ju inte vara det för någon annan :) . Det handlar ju om att man ska uppmärksamma sig själv om vilka bra saker man gjort, istället för att bara tänka "fultankar", dvs negativa tankar om sina prestationer.

Fast det som är vardag för en person behöver ju inte vara det för någon annan :) . Det handlar ju om att man ska uppmärksamma sig själv om vilka bra saker man gjort, istället för att bara tänka "fultankar", dvs negativa tankar om sina prestationer.

Jag är nog i nåt mellanting, har ganska bra självförtroende så har inga direkta "fultankar" om mig själv men tänker sällan positivt om mig själv, mest som en gråzon på nåt sätt, men skulle vilja vända gråzonen till en mer positiv zon! Gråzonen är lixom rätt tråkig! Men blir som sagt inspirerad av er i tråden och kan dra till med en positiv grej idag, lämnade in min hemtenta två timmar innan tiden gick ut!

Jag lider med dig @Mitten och får man hoppas att det inte ska fungera för bioföräldrarna?

Mjo men det var väl lite det jag ifrågasatte. Enligt mig är biologin sekundärt utan tryggheten sitter ju o personerna barnet knutit an till.
Men. Idag lyssnade jag på en dokumentär i två delar som P1 gjort. Den kom istället från det andra perspektivet där pappan haft ett ons, mamman kunde inte ta hand om barnet och pappan har från första stund försökt få kontakt med sonen och soc samt familjehemmet verkar ha aktivt motarbetat det. Nu har ju inte det något alls med Mittens situation att göra, men det var intressant att höra situationen ur ett annat perspektiv. Tror den hette att ta ett barn eller något, det tog tre år för pappan att få hem sin son och om vinklingen i dokumentären stämmer, så var det helt fruktansvärt!

Jag är nog i nåt mellanting, har ganska bra självförtroende så har inga direkta "fultankar" om mig själv men tänker sällan positivt om mig själv, mest som en gråzon på nåt sätt, men skulle vilja vända gråzonen till en mer positiv zon! Gråzonen är lixom rätt tråkig! Men blir som sagt inspirerad av er i tråden och kan dra till med en positiv grej idag, lämnade in min hemtenta två timmar innan tiden gick ut!

Man kan ha bra självförtroende men dålig självkänsla (som jag då). Så att göra saker eller våga är inga problem, men att berömma sig själv när man gjort det och faktiskt känna sig nöjd över en bra prestation, det är det värre med. Och här måste jag tillägga att en prestation kan ju vara precis vad som helst.

Älska som sina egna är svårt att svara på - jag vill säga ja. Men jag tror också att jag "håller" lite på känslorna nu när jag vet att hon ev skall ifrån oss. Vilket är helt horribelt, stackars barn, så får jag inte göra!! Jag jobbar på det. Annars tog det en stund innan helt rätt känslor kom, några månader, kanske tom ett halvår. Först var det mer en ren omsorgsinstinkt, innan det blev "äkta" kärlek. Det är inte enkelt, speciellt när det finns en biologisk familj som man känner att hon också hör till.
Om hon ska hem eller inte är jättesvårt. Nu är hon ju anknuten här och borde få stanna. Men å andra sidan är målet (i Sverige) alltid att återförena biologiska familjer om det går. Annars hade ju barnen adopterats bort istället, och hur många skulle vända sig till soc i svåra tider när man behöver stöd då ... ? Alla kan vi må dåligt i perioder och behöva hjälp. Det stora felet här tycker jag var att kalla det en uppväxtplacering när det inte var det. Å andra sidan så vet man ju aldrig det.
Jag har också lyssnat på dokumentären du syftar på, den är så hemsk. Så skall det inte gå till! Som familjehemsförälder vill man ju vara på "den goda" sidan. Jag försöker verkligen att alltid se till barnets bästa och inte låta det bli någon kamp mellan oss som familjer, och vi har en väldigt bra relation där de litar på oss och tycker att vi är bra för barnet, även om de vill ha hem henne.

Man strävar alltid efter att sammanföra den biologiska familjen, men det skall ändå vara "för barnets bästa". Vilket är väldigt svårt att veta...
Såklart får man hoppas ;) Men man får inte påverka eller säga nåt till barnet/familjen. Men när vi pratar själva kan vi såklart hoppas som bara den! Man är ju alltid en egoist i grunden :)

Jag är glad över väder och vind och att jag är såpass frisk igen efter monsterförkylningen, att jag kan vara ute hur långe jag vill utan att hosta lungorna ur kroppen :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka